Simen1 Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 (endret) Nikkor 14-24mm 2.8G ED er jo bare helt rå. For en vidvinkelentusiast er dette et drømmeobjektiv. Ikke bare tilsvarer det 8,75-15 mm på ditt Canon 350D, men det har også fått hauger med skryt for optisk kvalitet og byggekvalitet. Så vidt jeg husker fikk det også en høythengende pris for årets proff-objektiv (TIPA? EISA?) i 2008. Ellers så skjønner jeg ikke argumentet om mindre oppløsning på D700 enn 5D MarkII. Du har vel ikke tenkt til å beskjære vidvinkelbildene så de tilsvarer lengre brennvidder? Og når du snakker om lysstyrke (f/2,8) for lysmengdens del (ikke DOF) så kan D700 gjerne brukes med litt høyere ISO enn 5D Mark II pga litt bedre ISO/støy-forhold. Dette er en glimrende alternativ måte å redusere lukkertiden på i forhold til å kjøpe større blenderåpning. Når du i tillegg får f/2,8 så gir altså Nikon i både pose og sekk. Et eksempel er innendørs konsertfoto eller utendørs kveldskonserter med håndholdt kamera. Med 5D MkII på 17mm f/4 får du litt i lengste laget lukkertid. Med D700 + 14mm f/2,8 får du ca 1,5x kortere lukkertid pga at du kan presse ISOen litt lengre. Så får du 2x kortere lukkertid pga større blender og så blir det ca 21% lettere å håndholde kameraet stødig på grunn av brennvidden. Totalt 3x kortere lukkertid og 3,6x stødigere bilder. Behold Canon 350D og OM-optikken som reserve. Cropfaktoren gir deg lang tele for en billig penge. F.eks koster 70-300mm * 1,6x crop ~ 112-480mm 1300 kr, mens 150-500mm til fullformat koster fra 7500 kr. Dessuten er det kjekt å ha et backup-kamera og et kamera man kan være litt mindre redd for. (med tanke på tyveri og fare for skader) Redigert: 20-30 tusenlapper er mye penger. Du kan godt prøve en vidvinkelzoom til 350D før du vurderer behovet for fullformat vidvinkel. Prøv f.eks en Sigma 10-20. Bruktprisene er vist ganske høye på de så du taper ikke mye på å prøve. Redigert: Noe omformulering Endret 7. mai 2009 av Simen1 Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Ellers så skjønner jeg ikke argumentet om mindre oppløsning på D700 enn 5D MarkII. Du har vel ikke tenkt til å beskjære vidvinkelbildene så de tilsvarer lengre brennvidder? Og når du snakker om lysstyrke (f/2,8) for lysmengdens del (ikke DOF) så kan D700 gjerne brukes med litt høyere ISO enn 5D Mark II pga litt bedre ISO/støy-forhold. Dette er en glimrende alternativ måte å hente inn mer lys (= kortere lukkertid) i forhold til å kjøpe større blenderåpning. Nikon gir altså i pose og sekk. Det med ISO på D700 kan jeg bare underskrive (og understreke), og det har stor praktisk betydning for meg. Under vanskelige forhold kan en f.eks sette (i M-modus) nødvendig lukkertid og passende blenderåpning, og la auto-ISOen ordne resten. Ved å følge med på ISOen, kan en så finjustere blenderen. Veldig ofte ønsker en også å blende litt ned i forhold til det objektivet tillater pga arbeidsforholdene. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 7. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2009 (endret) Nikkor 14-24mm 2.8G ED er jo bare helt rå. For en vidvinkelentusiast er dette et drømmeobjektiv. Ikke bare tilsvarer det 8,75-15 mm på ditt Canon 350D, men det har også fått hauger med skryt for optisk kvalitet og byggekvalitet. Så vidt jeg husker fikk det også en høythengende pris for årets proff-objektiv (TIPA? EISA?) i 2008. Helt klart et sykt objektiv - men tror kanskje 16-35 passer i flere situasjoner enn 14-24. Må dog ha et normalobjektiv også etterhvert da (helst med engang om jeg går for 14-24) Ellers så skjønner jeg ikke argumentet om mindre oppløsning på D700 enn 5D MarkII. Du har vel ikke tenkt til å beskjære vidvinkelbildene så de tilsvarer lengre brennvidder? Og når du snakker om lysstyrke (f/2,8) for lysmengdens del (ikke DOF) så kan D700 gjerne brukes med litt høyere ISO enn 5D Mark II pga litt bedre ISO/støy-forhold. Dette er en glimrende alternativ måte å redusere lukkertiden på i forhold til å kjøpe større blenderåpning. Når du i tillegg får f/2,8 så gir altså Nikon i både pose og sekk. Et eksempel er innendørs konsertfoto eller utendørs kveldskonserter med håndholdt kamera. Med 5D MkII på 17mm f/4 får du litt i lengste laget lukkertid. Med D700 + 14mm f/2,8 får du ca 1,5x kortere lukkertid pga at du kan presse ISOen litt lengre. Så får du 2x kortere lukkertid pga større blender og så blir det ca 21% lettere å håndholde kameraet stødig på grunn av brennvidden. Totalt 3x kortere lukkertid og 3,6x stødigere bilder. Har relativt høy tolleranse for ISO-støy. Har sett fantastisk fine ISO6400-bilder fra 5D II - vet at mange synes det er sjenerende mye støy. Har uansett luka unna 17-40 f4L - blir nok enten canon/nikon 16-35 f2.8 eller nikon 14-24 f2.8. Behold Canon 350D og OM-optikken som reserve. Cropfaktoren gir deg lang tele for en billig penge. F.eks koster 70-300mm * 1,6x crop ~ 112-480mm 1300 kr, mens 150-500mm til fullformat koster fra 7500 kr. Dessuten er det kjekt å ha et backup-kamera og et kamera man kan være litt mindre redd for. (med tanke på tyveri og fare for skader) Kommer til å beholde 350den - perfekt kamera til fest (som 50mmen min fikk oppleve) Redigert: 20-30 tusenlapper er mye penger. Du kan godt prøve en vidvinkelzoom til 350D før du vurderer behovet for fullformat vidvinkel. Prøv f.eks en Sigma 10-20. Bruktprisene er vist ganske høye på de så du taper ikke mye på å prøve. Helt klart mye penger - men 350den begynner å dra på årene og er relativt slitt. For meg er det naturlig å oppgradere til FF, synes ikke jeg får så alt for mye ut av å skifte til et nytt crop-hus, sånn egentlig. Desto mer jeg tenker (tror også magefølelsen er enig, K-reyng ), desto mer heller jeg mot (brukt om jeg finner) 5D II med brukt 16-35 f2.8L II. Burde greie å få det under 30k, selv om jeg kjøper hus nytt. Kan bruke 50mm OM-objektivet som normalobjektiv til jeg får råd til noe bedre (tenker det blir 24-105 som normalzoom etterhvert). Blir ikke noe dyrere enn D700+14-24 eller 16-35 tror jeg - har iallefall ikke sett noen av objektivene på bruktsider de siste ukene, så må kjøpe nytt. Dessuten kan jeg jo bruke det jeg har av objektiver på 5D II (utenom 18-55) - så behøver ikke andre objektiver med en gang. Endret 7. mai 2009 av Ole_Gunnar Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 .....Blir ikke noe dyrere enn D700+14-24 eller 16-35 tror jeg - har iallefall ikke sett noen av objektivene på bruktsider de siste ukene, så må kjøpe nytt. Dessuten kan jeg jo bruke det jeg har av objektiver på 5D II (utenom 18-55) - så behøver ikke andre objektiver med en gang. Jeg tror nok jeg skal kunne få tak i (brukt) D700 + 17-35/2.8 + 24-85/2.8-4 + SB-600 blits for 30 000. Trenger nok noen uker på det, men det er laseggjørlig. Det gjør imidlertid ikke D700-alternativet mer riktig for deg! Anbefaler at du følger magefølelsen, men det er vel ikke den som kommer med mer eller mindre gode begrunnelser.. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 7. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2009 Hehe, kan vel hende jeg tenker litt irrasjonelt - får følge med på bruktnettsidene framover og se hva prisene ligger på. Hvis det er som du sier (ikke det at jeg har noen grunn til å ikke tro deg), er jo det unektelig veldig fristende. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 (endret) Hehe, kan vel hende jeg tenker litt irrasjonelt - får følge med på bruktnettsidene framover og se hva prisene ligger på. Hvis det er som du sier (ikke det at jeg har noen grunn til å ikke tro deg), er jo det unektelig veldig fristende. Du vil neppe nå fram bare ved å følge utbudet - dette er jo ettertrakta varer som ofte blir solgt fort også. Du må belage deg på å annonsere etter ting sjøl i tillegg når det trengs, beskrive skikkelig hva du er ute etter og sette realistiske priser... Når det gjelder det du er mest ute etter, vil jeg tro en 16-35 ikke er så vanskelig å få fatt i, kanskje vanskeligere med brukt 5DII. D700 ser det ut til å være en hel del som har kjøpt mer på impuls, og på noen veldig gode tilbud, og noen bytter til Canon pga 5DII. Så det virker som om det sirkulerer litt flere av den. Edit: Det ER som jeg sier. Men det er en god del jobb å finne fram til de rette objektene! Endret 7. mai 2009 av SNratio Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 7. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2009 (endret) Tenkte mest for å se hvor prisene ligger - blir uansett ikke noe kjøp før ut på sommeren en gang. Kommer såklart til å annonsere etter ting selv også, når pengene er på plass. edit: Edit: Det ER som jeg sier. Men det er en god del jobb å finne fram til de rette objektene! Hehe, ikke missforstå, tror deg - men kommer uansett til å spekulere frem og tilbake fram til sommeren, kan likegreit følge litt med på bruktmarkedet. Endret 7. mai 2009 av Ole_Gunnar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå