Gå til innhold

SilentTwin VS Volcano 11 - lettere sjokkert!


Anbefalte innlegg

Har hatt en god del problemer med for høy varme på cpu, og har nettopp byttet ut CPU-kjøleren. Gjett om jeg fikk sjokk!

 

Før med SilentTwin:

IDLE: 59 grader

LOAD: 68 grader

 

Nå med Volcano 11 (halv speed):

IDLE: 37 grader

LOAD: 42 grader

 

Fatter ikke at det er mulig å gå så mye ned?! Ble anbefalt å kjøpe SilentTwin når jeg bygde maskinen fordi den skulle være mer enn bra nok om man ikke overklokket. For en drittkjøler det var! Tallene taler for seg selv! Nå når jeg har skrudd Volcanoen ned på 50% bråker den heller ikke mer enn ST.

 

Prosessoren er en AMD XP 2000, og hk er ASUS A7V8X med bios v.1011. Alle målinger er foretatt i ASUS Probe.

 

 

- En lettere sjokkert Nuffern :o

 

 

EDIT: CPU-vifta ligger på 3000 rpm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den var skikkelig montert. Har dessuten tatt den av og på flere ganger. Brukte samme kjølepasta begge gangene óg.

 

Å sammenlikne temperaturer med andre er jeg ingen stor tilhenger av. Det finnes ikke to hk som måler temperaturen på samme måte (stor forskjell mellom bios-versjonene óg). Bruker man egen sensor så er vel story'en en annen..

Lenke til kommentar

 

har faktisk ikke merket lunk i ribba en gang når jeg tar på den.

 

--

rasmus

 

Da begynner jeg å lure på om du virkelig har satt den skikkelig på. Det er jo et tegn på at den ikke kommer ordentlig i kontakt med cpu-ens die. Er ikke så kraftige de viftene på STen at de skal klare å hole ribba di under lunken temperatur..

Lenke til kommentar

Må bare kommentere at 68 grader ikke er farlig mye da. Selv har jeg stilt MBM til å hyle på nettopp 68, men når xp'en skal tåle ca 90 grader så...

 

Forresten så tok jeg vårrengjøring på PCen i går, og temperaturene sank med 7-8 grader. Det var MYE støv der, ja :).

Lenke til kommentar

Mye mulig, men hos meg virket den ekstremt dårlig. Hadde kjørt den i en 7-8 måneders tid frem til jeg byttet den ut idag.

 

For meg fungerte den mildt sagt ræva. Det er bare til å se på tallene. Tidligere kunne jeg ikke spille lengre enn 15 minutter før maskinen knelte av varme. Verste var at jeg kjøpte Volcano 11 på jobben og sparte mer enn 50% sammenliknet med hva ST kostet ny.

 

Jaja, det fine er ihvertfall at det meste ser ut til å virke på maskinen min nå.. sikkert ikke lenge det varer, men den tid den sorg :)

Lenke til kommentar
Skal bare si at en Volcano 11 på 50% bråker mer enn Silent Twin.

 

Kommer helt an på hva du har av andre støykilder inne i maskinen..

 

Ellers skal jeg væe enig med at hver for seg bråker ST mindre.

Tror ikke DU skjønner, har du en så å si lydløs PC, vil du merke god forskjell, men har du delta vifter inni kabinettet så......

Når jeg skriver ST bråker mindre, tenker jeg på vifta ikke det DU har inni pcen.

Lenke til kommentar

Vet at Asus Probe ikke gir noen nøyakige målinger, men når jeg foretok begge målingene med det samme programmet så sier det litt om temperaturforskjellene. De hadde nok vært anderledes med en vanlig sensor, men den samme forskjellen hadde vært der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...