Gå til innhold

Har Canon 40D - skal til USA og har lyst til å kjøpe noe nytt..

Anbefalte innlegg

Vel.

Jeg sikler veldig på Canon 5D Mk II, men mange mener kamera er tregere enn 40D. Både på AF og på utløserforsinkelse.

Jeg tar stort sett bilder av familien, men liker godt rolige store landskap.

Blir det overkill å selge unna mange EF-S objektiver, og strekke seg helt til 5D Mk II?

Jeg har både Canon EF-S 10-22, EF-S 17-55, og Sigma 18-200 OS som er tilpasset APS-C sensor. Tanken var å kjøpe settet med 5D Mk II og 24-104 F/4 L.

Mulig denne tråden skal i annet forum?

Glenn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om 40D dekker alle dine behov er det vel ikke nødvendig å "kaste penger utav vinduet."

Er det noe du savner ved 40D som du vil få med et 5D Mk II?

Det er en 2-3 hovedting jeg savner.

• Bedre ISO enn 40D. Det blir noen bilder innendørs i noen litt mørke kirker, og noen typiske idrettshaller.
  • Bedre søker enn 40D.
  • Bedre skjerm enn 40D.

Jeg savner også litt muligheten til å ha et "normal" objektiv som dekker litt videre enn 28mm, men samtidig strekker seg litt lenger enn typisk 70mm.

Siden jeg har Canon 17-55 f/2.8 IS USM har jeg jo nesten det, men som sagt jeg savner litt mer i den vide enden. Objektivet burde f.eks vært 15-65mm

Jeg har lånt Canon 24-105 F/4 til min 40D en helg, et objektiv jeg liker meget godt. Men på 40D må man hele tiden ha 10-22 i lomma.

Glenn

Lenke til kommentar

Men dersom du kvitter deg med 17-55mm 2.8 IS, mister du lysstyrke, som kunne vært kjekt å ha i idrettshaller, kirker etc... Så klart kan du flørte mer med høyere ISO på 5d mk2 enn 40D, men tenk over hva du mister også ;)

Er enig at lcd-skjermen er dårlig, og ISOen ikke helt på nivå med proff-segmentet, men personlig ville jeg egentlig heller kjøpt ekstrautstyr til 40D (noe jeg gjorde i vinter da jeg var der) fremfor helt nytt...

HUSK! Er ikke veldig greit å bli stoppet i tollen på gardermoen med nytt (utollet) 5d mk2

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar
Blir det overkill å selge unna mange EF-S objektiver, og strekke seg helt til 5D Mk II?

Jeg har både Canon EF-S 10-22, EF-S 17-55, og Sigma 18-200 OS som er tilpasset APS-C sensor. Tanken var å kjøpe settet med 5D Mk II og 24-104 F/4 L.

Alt i alt tjener du lite med den optikken hvis du tenker på innendørs fotografi.

Du tjener 2-3 stop med ISO (ISO 800 på 40D er dårligere enn 3200 på 5D mk2)

I hvertfall hvis du sammenlikner her.

Men så mister du ett stop med optikken som ikke er like lyssterk.

Jeg ville heller kjøpt lyssterk fastoptikk til 40D. Denne kan du i tillegg bruke på 5D i senere tid hvis du vil gå fullformat...

Overkill med 5D, ja. Morsomt, helt sikkert :)

Endret av shakudu
Lenke til kommentar

Jeg glemte å nevnte at jeg også har Canon 70-200 F/2.8 IS USM, som jeg bruker flittig i kirker og idrettshaller. Eller slalombakken om vinteren. Men ISO 1600 i gult dårlig slalombakkelys ble ikke helt optimalt.

Tollen er klart en risiko.. Men sjansen for å bli stoppet med en 5D jeg har brukt i 3 uker på ferie der borte, med sikkert noen 1000 bilder på div minnekort er vel liten...

Glenn

Lenke til kommentar

Jeg glemte å nevnte at jeg også har Canon 70-200 F/2.8 IS USM, som jeg bruker flittig i kirker og idrettshaller. Eller slalombakken om vinteren. Men ISO 1600 i gult dårlig slalombakkelys ble ikke helt optimalt.

Tollen er klart en risiko.. Men sjansen for å bli stoppet med en 5D jeg har brukt i 3 uker på ferie der borte, med sikkert noen 1000 bilder på div minnekort er vel liten...

Glenn

Nå er det ikke helt sikkert at det var ISO 1600 som gjorde bildet i slalombakken helt optimalt.

De fleste nyere dslr kameraer skal kunne gi gode resultater med ISO 1600 om man ikke pp.

Men jeg har jo forstått at støy er den nye målestokken for kameraene nå for tiden , så å svi av over 20000,- for å få to stopp bedre resultat på ISO verdier over 800 er sikkert helt greit for noen.

Lenke til kommentar

Rett hvitbalanse og rett eksponering (mot høyre på histogrammet) hjelper utrolig mye på _alle_ kamera :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...