LMProcrastinator Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Heysann! Det er én ting jeg lurer på... Er det etan eller etanol som har størst brennverdi i kJ/mol? Kan det ha en sammenheng med kokepunkt/smeltepunkt? Det jeg husker fra 2KJ er at alkanene har lavere kokepunkt enn andre organiske forbindelser med tilsvarende molekylmasse pga de svake tiltrekningskreftene mellom de upolare alkanmolekylene. Disse tiltrekningskreftene øker etter som størrelsen på molekylene øker. Andre faktorer som kan spille inn er formen på molekylene og størrelsen på overflaten. Økt forgrening i molekylene svarer til lavere kokepunkt. Jeg tror etan har størst brennverdi, da jeg ser på etanol som et "mellomprodukt" i forbrenningen av etan.. Jeg er veldig usikker. Jeg håper det er noen her som kan gi meg et mer fullstendig svar.. Lenke til kommentar
Vaffelkake Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Heisann! Etan brenner med 1561KJ per mol, mens etanol 1409 KJ per mol. Etan har dermed størst brennverdi. Regner du om til per gram, vil etan fremdeles ha størst brennverdi. Kokepunkt/smeltepunkt har ikke så mye å si på brennverdien. Kokepunkt og smeltepunkt avhenger av hvor rigid/løst molekylet er. Etan har bare 2 karbonatomer og er veldig løst. Det kan bevege seg veldig fritt - og koker dermed ved en lav temperatur. Etanol er også veldig lite (og har bare en ekstra OH-gruppe i forhold til etan), men etanol kan i likhet med vann danne hydrogenbindinger med hverandre - og molekylene er dermed ikke like rigide, og koker dermed ved en høyere temperatur. Brennverdien har med hvor mye energi som skal til for å bryte bindingene i et molekyl, og hvor mye energi som blir frigitt ved å lage de nye (som oftest CO2 og vann). Differansen mellom disse er hva som avgjør brennverdien. Dette kalles en eksoterm reaksjon. Motsatte reaksjonen er en endoterm reakjon - og dermed krever energi. Håper dette hjalp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå