Multi-Task Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Nå som maskinen stadig inneholder større deler av livet mitt er det ikke til å unngå at man til tider blir paranoid når man leser om virus, ormer og alskens faenskap som ønsker å forjævlige livene våres. Jeg har dermed undret meg over kryptering, som jeg hører skal være en måte å oppnå større sikkerhet. Selv er jeg en vanlig pc-bruker uten spesiell kunnskap innen dette felt, dermed ønsker jeg litt hjelp av dere som kan dette. Hvordan krypterer jeg? Hva bør jeg kryptere? Jeg bemerker igjen at dette bør forklares på et menneskelig nivå, jeg tar meg glede alle råd som dere måtte ha! Dette kan forhåpentligvis være til hjelp for andre som måtte være nysgjerrige på kryptering. Tusen takk på forhånd. Lenke til kommentar
tole Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Hva du vil kryptere er jo opp til deg, men som du selv sier så er det jo personlige ting som bilder, dokumenter etc. Husk forsåvidt også en god backupløsning. Det er spesielt viktig når du bruker kryptering, fordi det fort kan bli mye vanskeligere enn ellers å få tilbake innholdet i krypterte filer om det skulle oppstå en feil. Du kan gjerne kryptere backupen din også, men ha det en annen fysisk plass enn i maskinen med originalfilene. Kan være greit å ta en titt på Truecrypt. De burde dekke behovene du har. Ellers har du jo fulldisk-kryptoløsninger fra f.eks PGP som kan krypte hele disken. Dette er vel primært et system for de fullstendig paranoide og andre som jobber med veldig sensitive data. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 (endret) Kryptering hjelper ikke mot virus, ormer og lignende, det hjelper kun mot folk som vil stjele det du har på pc`n din. kort og greit er kryptering en form for omstokking eller endring av datan du har. her er en simpel kryptering: ukryptert: test Kryptert: area "nøkkel" a=t r=e e=s edit: kan forresten selv anbefalle TrueCrypt, har testet det tidligere, enkelt og ser sikkert ut. Endret 4. mai 2009 av aklla Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Det finnes kort fortalt to typer krypteringsprogrammer. En som krypterer hele partisjoner, eller lager en slags safe i valgt størrelse hvor du lagrer sensitive filer. Og en som krypterer enkle filer og mapper. Skal du bare kryptere enkle filer og mapper, kan du enkelt bare bruke et vanlig pakkeprogram som 7Zip og benytte den innebygget krypteringen. Har du mange filer eller filer i stor størrelse, kan det være en ide å kryptere en egen partisjon eller lage en safe. Til dette kan du benytte program som TrueCrypt. Her har du et par TrueCrypt guider: http://itpro.no/art/12738.html http://infoweb.ntnu.no/sikkerhet/kryptering/truecrypt.html Hva som bør krypteres er selvsagt sensitive filer og filer som er viktige for deg, som bilder. Det er litt vanskeligere å slette eller skade en fil som ligger forvart i en kryptert virtuell safe. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Kryptering hjelper ikke mot virus, ormer og lignende, det hjelper kun mot folk som vil stjele det du har på pc`n din. For å sette det litt i perspektiv (bruker truecrypt selv): Så lenge et truecrypt-vilum er mounta (når brukeren kan nå de krypterte filene sine via utforsker) så er dataene inni sårbare både overfor virus/ormer og andre uvedkommende personer som måtte klare å ta seg uoppdaget frem til den aktuelle maskin. Og det er jo rett og slett fordi dataene er tilgjengelig der og da. Men med en gang brukeren unmounter truecrypt-volumet så er dataen trygge. Vel og merke så lenge de mørkemennene ikke kjenner passordet og man da i tillegg har et sterkt passord. Virus og ormer er sånn sett mer skumle, for de kan enkelt snoke gjennom de krypterte filene dine når et tryecrypt-volum er mounta uten at du legger merke til det. Så nei - Truecrypt gir altså ikke hundre prosent sikkerhet, men sammens med backup, oppdatert antivirus, brannmur, OS og andre kritiske programvarepakker så burde du stille ganske sterkt. helst burde man nappe kontakten ut og deaktivere trådløse kort. Slå av skjermen sånn at ingen passsord vises eller man kan se lengden av det når det skrives inn. Tastaturet burde også kobles fra slik at uvedkommende ikke klarte å få prøvd å skrevet inn passordene de er så sikre på at de vet. Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 (endret) Endret 31. juli 2010 av riskake90 Lenke til kommentar
Multi-Task Skrevet 5. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2009 Tusen takk for alle tips her Jeg har gjennomgått guiden her; http://itpro.no/art/12738.html. Utifra det jeg har lest er en kryptert disk en slags "safe" hvor du kan legge inn den informasjonen som ønskes ekstra sikret? Altså bør arbeid, bilder osv legges inn i disken dannet via truekrypt, og slettes fra mappen hvor jeg normalt ville ha det? Får bare beklage at jeg er uteknisk av meg, men takker igjen for alle svar, her er den mange gode råd. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 ja, det er som en slags safe. alt du putter inn er trygt, men når du har safen åpen(bruker er inne på filene/har den krypterte filen mountet) er det like usikkert som alt annet. en full kryptert harddisk vil ikke gjøre noe nytte for deg. det gir heller ingen garanti for harddisken ikke blir ødelagt, så backup er anbefalt uansett. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Utifra det jeg har lest er en kryptert disk en slags "safe" hvor du kan legge inn den informasjonen som ønskes ekstra sikret? Altså bør arbeid, bilder osv legges inn i disken dannet via truekrypt, og slettes fra mappen hvor jeg normalt ville ha det? Om man skal være paranoid så vil fortsatt disse dataene være tilgjengelige for uvedkommede. Når du sletter ei fil så sletter du egentlig ikke fila og alt innholdet, du sletter baren henvisningen til hvor filen ligger og de områdene på disken som filen ligger på blir merket som ubrukte. Så det er ingen problem å hente tilbake slettede filer i ettertid dersom disse områdene også ikke er slettet for data. Så dersom det er informasjonssikkerhet du er bekymret for så må det sterker lut til. La oss si du har et nakenbilde av deg selv du ikke ønsker noen skal se. Denne filen ligger i Mine dokumenter\Mine bilder\Bursdag. For å unngå at andre får tilgang til filen så gjør du en av følgende: - du flytter filen over på et eksternt lagringsmedie som du lagrer i en safe(først blir filen i praksis kopiert og deretter slettet). - du oppretter et kryptert område på disken din hvor du flytter filen til(igjen, filen blir først kopiert og deretter slettet). - du har ikke behov for bilde så du sletter filen. I alle disse tilfellene vil selve innholdet i filen ligge igjen på disken. Det er kun filhenvisningen som blir slettet. Dersom svogeren som hater deg får nyss i dette bildet kan han dermed fortsatt hente frem filinnholdet dersom dataområdene ikke er skrevet over og han har fysisk tilgang til maskinen. Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) I alle disse tilfellene vil selve innholdet i filen ligge igjen på disken. Det er kun filhenvisningen som blir slettet. Dersom svogeren som hater deg får nyss i dette bildet kan han dermed fortsatt hente frem filinnholdet dersom dataområdene ikke er skrevet over og han har fysisk tilgang til maskinen. Det vil si at du burde egenlig slette masse filer etter du har flytta over til ekstern disk og kryptert fila, for at fila skal bli overskrevet og vanskelig å få tak i? Endret 31. juli 2010 av riskake90 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Det var vel meg du siterte der og ikke trådstarter? Nei, det hjelper ikke å slette filer. De fysiske områdene på disken er nødt til å overskrives med ny informasjon eller settes til bitverdien 0(evnt alle til 1). Kun da vil informasjonen være borte. I tillegg har eg hørt rykter om at selv om dette gjøres så kan profesjonelle fortsatt hente ut informasjonen som låg der pga rester av magnetisme men dette tror eg kun er en myte. Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Det var vel meg du siterte der og ikke trådstarter? Nei, det hjelper ikke å slette filer. De fysiske områdene på disken er nødt til å overskrives med ny informasjon eller settes til bitverdien 0(evnt alle til 1). Kun da vil informasjonen være borte. I tillegg har eg hørt rykter om at selv om dette gjøres så kan profesjonelle fortsatt hente ut informasjonen som låg der pga rester av magnetisme men dette tror eg kun er en myte. Ok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå