Cleaf Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 (endret) http://www.sapphiretech.com/presentation/p...101&pid=240 Har litt spørsmål angående dette hovedkortet. Nummer 1: Er det AM2+ / AM3 eller hva? Klarer de ikke å bestemme seg? Quotes fra Sapphire Technologies: The Sapphire PURE CrossFireX 790GX is designed for AMD Phenom II™ AM2+/ AM3 true quad-core processors and(...) * CPU Supports AMD Socket AM2+/AM2: * AMD Phenom FX/Phenom processors * Athlon 64 X2 / Athlon 64 FX / Athlon 64 / Sempron processors * Special Features * Advanced Power Design that supports the latest Socket-AM2 + / AM3 CPU Quote fra Pixmania.com: tekniske opplysninger for PURE CrossFireX 790GX - Socket AM2+ / AM2 - Chipset AMD 790GX/SB750 - ATX CPU Socket AM2+ / AM2 for AMD Phenom FX / Phenom / Athlon 64 FX / Athlon 64 X2 / Athlon 64 / Sempron side: http://www.pixmania.com/no/no/2478212/art/...-790gx-soc.html Nummer 2: Antar jeg ikke kan kjøre Phenom II 955 på dette kortet da? Trenger et HK som har støtte for 955, kjørende med pc2 8500 (ddr2 1066mhz) ram brikker, med andre ord am2+ fra Pixmania, kom over dette og tenkte det var et bra kjøp, men ser ut som om det kanskje ikke er det? Nummer 3: Leste litt reviews men det var veldig varierte meninger, er Sapphire noe til å stole på ved hovedkort fronten? Takker på forhånd for svar. Endret 4. mai 2009 av Cleaf Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Nummer 1: Er det AM2+ / AM3 eller hva? Klarer de ikke å bestemme seg? Quotes fra Sapphire Technologies: The Sapphire PURE CrossFireX 790GX is designed for AMD Phenom II™ AM2+/ AM3 true quad-core processors and(...) Det de sier er vel ikke annet enn at du kan bruke både AM2+ og AM3 (Phenom II) prosessorer på hovedkortet, noe som har vært kjent lenge gjeldene fleste nyere AM2+ hk'er, og ikke noe "mystisk" med det. Vær dog obs på at de også har et annet 790GX som er "reindyrket" AM3 (kan ikke bruke AM2+ cpu), og har DDR3 Leste litt reviews men det var veldig varierte meninger, er Sapphire noe til å stole på ved hovedkort fronten? Det var jo ganske billig (Pixmania) til å være et 790GX i allefall. Tror de også har forsøkt seg før for endel år tilbake med å produsere hovedkort, men de skapte aldri (såvidt jeg vet) noe som liksom ble stående som "legender" i hovedkort-sfæren (men denslags skjer jo heller ikke ofte da Sikkert et ok kort, men neppe bedre enn konkurentene. Dog, siden det er SAPPHIRE er det vel litt ekstra kuriositet å eie et slikt, om ikke annet. Lenke til kommentar
Cleaf Skrevet 4. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2009 Så litt på DFI (dark am2+ serien), men da må det bestilles fra Komplett eller noen andre plasser. Det er kortet jeg linket til det er snakk om, så. Jeg antar det er am2+ / am3 (phenom II) da eller? :o Har tenkt å dytte en 955 Phenom II i den sammen med ddr2 ram ja. Kan eventuelt gå får ddr3 men men. Hva mener du med at det er kuriøst å eie et Sapphire Technologies hovedkort? Jeg er ikke ute etter noe overklokkingsbombe, maskinen skal brukes til tyngre spill. Takk for svar i tillegg. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Hva mener du med at det er kuriøst å eie et Sapphire Technologies hovedkort? Jeg er ikke ute etter noe overklokkingsbombe, maskinen skal brukes til tyngre spill. Er bare "skeive" fok som kjøper DFI, Sapphire og XFX Jeg har i allefall innbildt meg at motivet er et ønske om å ha noe annet enn den store massen der ute. Ikke noe galt med det, fint at noen tør å prøve noe nytt(kuriost) Har tenkt å dytte en 955 Phenom II i den sammen med ddr2 ram ja.Kan eventuelt gå får ddr3 men men. Har du først råd til PII 955, synes jeg du burde legge 3-400 kroner ekstra på bordet for DDR3 ram (vel og merke hvis du ikke allerede har ddr2/8500 rammen liggende hjemme) og gå for AM3 hovedkort. På AM3 støtter Phenom 1333MHz ram (i 4 slot'er), på AM2+ er begrensningen 1066MHz (på max to ram-slotter) Lenke til kommentar
Cleaf Skrevet 4. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2009 Da ble det litt klarere. Ja, jeg har pengene til DDR3, men jeg hadde lyst å bestille alt fra Pixmania, eller i det minste, fra en plass. De har ikke ddr3 (am3) versjonen hos Pix, dessuten kommer jeg til å oppgradere hovedkort, ram og cpu i neste omgamg uansett (sikkert 3 år). Dersom jeg ikke gjør det er det bare RAM + HK å oppgradere, så er ikke så farlig for meg. Det med XFX, DFI og Sapphire er ikke noe jeg bryr meg om, så det hovedkortet, som passet bra til mitt behov tenkte jeg, skulle bare få avklart mine spørsmål. Tenkte at siden jeg kjøper et Sapphire Radeon HD 4890 med mitt oppsett kan jeg likegodt kjøpe et Sapphire hovedkort, da det var et av de få hos pix som hadde am2+/am3 støtte. Eller som i beskrivelsen am2+ / am2?? Er i grunnen hovedsak om det er am2+ eller ikke, altså om det støtter en 955. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Jeg kan ikke huske å ha snublet over nye AM2+/AM3 hovedkort som ikke støtter alle PII modeller, men vil du ha det svart på hvit hvorvidt Sapphire-kortet støtter PII 955, så sjekk cpu-support list hos Sapphire Forøvrig (siden du skal ha AM2+ hovedkort); Phenom II X4 940 BE (3.0MHz) koster rundt 5-600 mindre; https://prisguiden.no/product.php?p...88&cat_id=5 Vurdert den? Lenke til kommentar
Cleaf Skrevet 4. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2009 Jeg kan ikke huske å ha snublet over nye AM2+/AM3 hovedkort som ikke støtter alle PII modeller, men vil du ha det svart på hvit hvorvidt Sapphire-kortet støtter PII 955, så sjekk cpu-support list hos Sapphire Forøvrig (siden du skal ha AM2+ hovedkort); Phenom II X4 940 BE (3.0MHz) koster rundt 5-600 mindre; https://prisguiden.no/product.php?p...88&cat_id=5 Vurdert den? Ja, men ser at 955 yter en del mer enn 940. Hos sapphire står det: Processor: Support AMD® AM2+/AM3 CPU helt oppe... Litt lenger nede: Supports AMD Socket AM2+/AM2: * AMD Phenom FX/Phenom processors * Athlon 64 X2 / Athlon 64 FX / Athlon 64 / Sempron processors Dette er grunnen til at jeg ble forvirret liksom... Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Hos sapphire står det: Processor: Support AMD® AM2+/AM3 CPU Jeg ville stolt på det. (dog er ikke PII 955 oppført i cpu-support list (jeg sjekket), men det kan bare bero på treghet i systemet dems. (her kommer kuriøs/sært faktor'n inn, som jeg nevnte tidligere Du kan jo evt. forsøke å sende email til support å forhøre deg, få det bekreftet/avkreftet Lenke til kommentar
Cleaf Skrevet 5. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2009 Det skal jeg, takk skal du ha for svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå