haakon94 Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 (endret) Heisann! Jeg lurer på om det går ann å trimme 15 hk eller 20 hk. Samme hvilken motor, men helst Yamaha eller Tohatsu Ihvertfall hvor mange hk kan jeg trimme de til? Kan jeg trimme en 20 hk til 25 hk f.eks ? Takk for svar! Endret 4. mai 2009 av haakon94 Lenke til kommentar
hean Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Heisann! Jeg lurer på om det går ann å trimme 15 hk eller 20 hk. Samme hvilken motor, men helst Yamaha eller Tohatsu Ihvertfall hvor mange hk kan jeg trimme de til? Kan jeg trimme en 20 hk til 25 hk f.eks ? Takk for svar! Det varierer nok fra produsent til produsent, vil tro at alle merker har noen nesten identiske motorer som de selger med forskjellig effekt så de kan produsere så få forskjellige motorer som mulig. Det vanlige er at 9,9 Hk og 15 Hk er lik og jeg vil tro at 20 Hk og 25 Hk er den samme motoren hos mange produsenter. Ved slike kjøp er det nok forgasseren som er eneste forskjell, om det lønner seg å trimme motorer om man skal kjøpe nytt vet jeg ikke men jeg tror uansett det blir mer jobb en fortjeneste. Lenke til kommentar
haakon94 Skrevet 5. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2009 Heisann! Jeg lurer på om det går ann å trimme 15 hk eller 20 hk. Samme hvilken motor, men helst Yamaha eller Tohatsu Ihvertfall hvor mange hk kan jeg trimme de til? Kan jeg trimme en 20 hk til 25 hk f.eks ? Takk for svar! Det varierer nok fra produsent til produsent, vil tro at alle merker har noen nesten identiske motorer som de selger med forskjellig effekt så de kan produsere så få forskjellige motorer som mulig. Det vanlige er at 9,9 Hk og 15 Hk er lik og jeg vil tro at 20 Hk og 25 Hk er den samme motoren hos mange produsenter. Ved slike kjøp er det nok forgasseren som er eneste forskjell, om det lønner seg å trimme motorer om man skal kjøpe nytt vet jeg ikke men jeg tror uansett det blir mer jobb en fortjeneste. Hva anbefaler du med å gjøre da? (Jeg vil spare så mye penger som mulig..) Lenke til kommentar
haakon94 Skrevet 6. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2009 Hva bør jeg gjøre hvis jeg skal ha en 20 - 25 hk ytelse på motoren hvis jeg vil spare mest mulig penger? (Den kan være trimmet) Lenke til kommentar
sigurd90 Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Hei. Jeg har en 20hk Yamaha 87mod. Den er så godt som identisk med 25hk'n. Så for å øke effekten satte jeg inn en forgasser fra en 25hk. Dette er den enkleste og billigste måten man kan trimme uplomberte motorer på. Mange 9,9'er er plomberte 15hk'er. På disse er det bare å fjerne plomben, så har man 15hk. Men å gjøre noe mer enn å bytte forgasser eller fjerne plomben er ikke så lønnsomt iforhold til hvor mye effekt man får. Da er det heller greiere å bare kjøpe en større motor. Lenke til kommentar
haakon94 Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 Takk for svar! Jeg har helst lyst på en ny modell da.. Så hvis jeg kjøper en Yamaha 20HK ny modell, også setter jeg inn en forgasser til en 25HK.. Funker det? Og hvor mye koster en slik forgasser? Og hvor mye koster en ny Yamaha 20HK 4-takter med el-start? Takk for svar! Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Er det plutselig snakk om 4-takt nå? Lenke til kommentar
haakon94 Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 Har jeg sagt at det er snakk om 2-takter da? Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Det vil nok tvilsomt lønne seg å "trimme" en 4T. Lenke til kommentar
haakon94 Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2009 Ok, hva anbefaler dere meg og gjøre hvis jeg skal kjøpe en 2-takt? Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Hvis det er snakk om 2-takt så vil det være lurest å gjøre slik som det er skrevet tidligere i tråden her Lenke til kommentar
haakon94 Skrevet 12. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2009 Hvor mye koster en forgasser fra en 25hk da? Lenke til kommentar
haakon94 Skrevet 13. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2009 Vet ikke. Hva anbefaler du? Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Yamaha. Men det er vell mest fordi jeg er "fan" av Yamaha. Det er jo ikke så store forskjellen fra motor til motor nå til dags, men litt er det vell alltid. Synes ihvertfall Yamaha har vært grei å skru på selv hvis uhellet har vært ute. Noen spesielle merker du liker? Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Når det gjelder utenbordsmotorer likestiller jeg Yamaha og Suzuki, begge disse merkene er særdeles bra på slike motorer, ihvertfall totaktere. Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Siden det er to-taktere det er snakk om nå, er det de jeg snakker for Har vært mest fornøyd med Yamaha og Suzuki, men er også godt fornøyd med Evinrude FitchRAM (som jeg har på båten nå. 75 hk, så det er nok litt uaktuelt i dette tilfellet). Lenke til kommentar
Markelure Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 siden du snakker om motorer fra 20-25 hk har jeg hørt at du kan trimme 25hk til 32hk. det skal vistnokk være samme motor. vet ikke hvilket merke dette gjelder. Lenke til kommentar
Argusblikk Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Det gjelder Tohatsu. Mulig det gjelder andre merker også Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Er nok kun Tohatsu. Liker ikke den motoren noe særlig, men en slitesterk motor er det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå