Gå til innhold

Kjøp av Canon HF200, men hvem minnekort?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

i høyeste kvalitet får du ca 5.5 min per gb, dvs at et minnekort på 16 GB gir deg ca 88 min opptak, batterilevetiden til kameraet er oppgitt til 1 og en halv time, eller ca 90 min. med andre ord gir et 16GB kort deg omtrent like lang tid som batteriet

når det gjelder klassen, er det hastigheten på minnekortet. Hvor fort det kan ta imot data (film) fra kameraet, og hvor for data (film) kan leses fra minnekortet for overføring til pc. Canon anbefaler class 4 eller bedre.

kortet du linket til vil fungere, men her er noen ting du bør tenke over:

-vil du alltid ha muligheten til å få tømt minnekortet sammtidig som du lader batteriet?

-tenker du å ha mer enn ett batteri?

-det kan være en en god idè å ha flere små kort enn ett stort, på den måten mister du ikke alt dersom minnekortet blir mistet, stjålet eller ødelagt. dette vil jo spessielt gjelder på ferier osv, der du ikke får tømt kortet "med en gang" du er ferdig med å filme

Lenke til kommentar
Hei!

i høyeste kvalitet får du ca 5.5 min per gb, dvs at et minnekort på 16 GB gir deg ca 88 min opptak, batterilevetiden til kameraet er oppgitt til 1 og en halv time, eller ca 90 min. med andre ord gir et 16GB kort deg omtrent like lang tid som batteriet

når det gjelder klassen, er det hastigheten på minnekortet. Hvor fort det kan ta imot data (film) fra kameraet, og hvor for data (film) kan leses fra minnekortet for overføring til pc. Canon anbefaler class 4 eller bedre.

kortet du linket til vil fungere, men her er noen ting du bør tenke over:

-vil du alltid ha muligheten til å få tømt minnekortet sammtidig som du lader batteriet?

-tenker du å ha mer enn ett batteri?

-det kan være en en god idè å ha flere små kort enn ett stort, på den måten mister du ikke alt dersom minnekortet blir mistet, stjålet eller ødelagt. dette vil jo spessielt gjelder på ferier osv, der du ikke får tømt kortet "med en gang" du er ferdig med å filme

Kjøper nok ett 8 GB kort nå når jeg kjøper kamera, så kjøper jeg det på 16 GB fra kina. og kanskje ett 16 GB kort i polen i sommer da jeg skal ned dit en tur. 32 GB kort er svindyrt, billigere med flere på 16 GB.

Gleder meg.

Skal ikke filme på høyeste kvalitet trur jeg. men minste HD kvalitet. Kommer helt ann på.Men nå filmer jeg ikke lange økter, men lage kule videoer med en video gruppe jeg har ansvar for og litt i ferie. og det blir jo små snutter her og der. så 1 kort på 8 GB og 2 på 16 GB vil holde leeenge

Lenke til kommentar
Gratulerer med valg av flott kamera! Jeg kjøpte det i sist uke og er godt fornøyd med det så langt.

Minnekortet jeg bruker, er et SANDISK SD Video HD 16GB.

Jeg har lest i en annen tråd at dette kortet også fungerer fint:

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2034212;c:36320

eitp

Gleder meg veldig, er jo et av de bedre kameraene :p

Ser på elkjøp om de har 16 GB til bra pris, ellers må jeg kjøpe hos min bror 398kr klasse 6 :)

Men holder 8 GB brikke en stund? Må ha minnebrikke fram til jeg får bestilt stort ett :p

Så skal jeg sjekke i Polen i sommer etter 32 GB til bra pris ;)

Endret av alexo89
Lenke til kommentar

Ja, det er i alle fall mye bedre enn Panasonic SD9 som jeg hadde før dette.

8gb holder ei stund. 16 gb rekker til ca 90 minutter i beste kvalitet. Bruker du lavere kvalitet, holder det naturligvis lenger.

Jeg tror ikke minnekortene kan være så mye billigere i Polen, og jeg hadde uansett heller gått for to 16gb-kort enn ett på 32gb.

eitp

Lenke til kommentar

"Hvem" er et spørreord/pronomen som går på personer. "Hvilken/hvilket" brukes som determinativ når man snakker om ting. Derfor: Hvilket minnekort.

Min erfaring så langt er at Class4 holder i massevis, spesielt hvis du ikke har tenkt til å lagre i høyeste kapasitet. Jeg kjøpte et Kingston 16GB kort fra Amentio som dessverre har utgått fra sortimentet. Etter det jeg har hørt, så tjener man som regel på å kjøpe fra et kjent merke, da disse later til å være mer stabile(dvs at du ikke plutselig mister data på kortet). 16GB er nok i tillegg den størrelsen som passer greit med tanke på hvor lenge man filmer av gangen, og hvor mye det koster.

Ser en del her snakker om Dealextreme. Er det gode priser på minnekort der? Hvor bruker dere egentlig å kjøpe minnekort? Min eneste erfaring så langt er at det er opptil tre ganger så dyrt i butikk.

Lenke til kommentar
"Hvem" er et spørreord/pronomen som går på personer. "Hvilken/hvilket" brukes som determinativ når man snakker om ting. Derfor: Hvilket minnekort.

Min erfaring så langt er at Class4 holder i massevis, spesielt hvis du ikke har tenkt til å lagre i høyeste kapasitet. Jeg kjøpte et Kingston 16GB kort fra Amentio som dessverre har utgått fra sortimentet. Etter det jeg har hørt, så tjener man som regel på å kjøpe fra et kjent merke, da disse later til å være mer stabile(dvs at du ikke plutselig mister data på kortet). 16GB er nok i tillegg den størrelsen som passer greit med tanke på hvor lenge man filmer av gangen, og hvor mye det koster.

Ser en del her snakker om Dealextreme. Er det gode priser på minnekort der? Hvor bruker dere egentlig å kjøpe minnekort? Min eneste erfaring så langt er at det er opptil tre ganger så dyrt i butikk.

Da har jeg kjøpt kameraet til bra pris. Men den lagrer videoene i filformatet XLS eller noe. Hvordan endre dette til ett annet? feks. mpeg4 eller noe?

Spm 2. Når jeg har kameraet av og rister litt på det håres det ut som det er noe løst inni. men når jeg skrur det på igjen så er ikke lyden der lenger. Er dette normalt?

Takker for all hjelp :)

Endret av alexo89
Lenke til kommentar

Håper det ikke plaget deg altfor mye, og at du føler deg bedre nå ;)

Lenke til kommentar

Snakket med Canon nå, de sier det er systemet inni som er slik, Det er miningen at det skal høres løst ut inni når det er i bevegelse når den er av. Men syns det var høy lyd jeg da..

Men hvordan kan jeg velge et annet filformat når jeg filmer? Vil ikke filme i MTS eller hva det heter.

Og hvordan skal jeg få Mts filen til mpeg4 eller noe anet, prøvdeen converterings prog, men da lagga videoen sykt,

Canon sa at cameraet bare lagrer i MPEG-4. Men hvorfor blir mine filer da MTS? Nå sitter jeg med et kamera som koster flesk, men som jeg ikke får brukt i det hele tatt

Edit: Løst det med MTS filene. Bruker Sony Vegas Pro 8. Lager prosjekt i PAL og ikke i HD format da det tar syyyyyykt mye plass. Og rendrer ut til Mpeg2 som jeg skal bruke på internett og prosjektor nå og da må jeg ha minst mulig fill :) Endelig løst :D

Endret av alexo89
Lenke til kommentar

Litt liten vits å ha et HD kamera om du lagrer i PAL vel? Så vidt jeg vet brukes det stort sett om vanlig tv-oppløsning, men mulig jeg tar feil. Ja, filene blir mindre, men det blir oppløsningen også :)

Angående minnekort fra Kina, så bør du ikke kjøpe minnekort derfra. Selv om du kjøper de beste kortene, som for eksempel Sandisk, så er det stort sett fake og rimeligste type jallakort som både er tregere, og mye mer ustabilt enn ekte vare som du garantert får ved kjøp i en butikk i Norge. Jeg ville ikke lagret videoene mine på et ustabilt minnekort da du risikerer at du mister verdifulle opptak for alltid. Var en annen her som kjøpte noen raske Sandisk kort på Ebay, som ikke engang virket i videokameraet hans. De var mest sannsynlig falske.

De fleste kamera og andre dippedutter har enkelte komponenter som ikke sitter dønn fast, og derfor lager litt lyd når du rister på kameraet. Et videokamera har både et objektiv som har mekaniske deler som nødvendigvis må sitte litt løst for at elementene skal få flyttet seg ved zooming, og i tillegg har du en bildestabilisator som også består av enkelte løse deler. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg må ha beroliget både kunder i butikken jeg jobber i, og folk her på forumet, om at det er helt normalt :)

Lenke til kommentar
Litt liten vits å ha et HD kamera om du lagrer i PAL vel? Så vidt jeg vet brukes det stort sett om vanlig tv-oppløsning, men mulig jeg tar feil. Ja, filene blir mindre, men det blir oppløsningen også :)

Angående minnekort fra Kina, så bør du ikke kjøpe minnekort derfra. Selv om du kjøper de beste kortene, som for eksempel Sandisk, så er det stort sett fake og rimeligste type jallakort som både er tregere, og mye mer ustabilt enn ekte vare som du garantert får ved kjøp i en butikk i Norge. Jeg ville ikke lagret videoene mine på et ustabilt minnekort da du risikerer at du mister verdifulle opptak for alltid. Var en annen her som kjøpte noen raske Sandisk kort på Ebay, som ikke engang virket i videokameraet hans. De var mest sannsynlig falske.

De fleste kamera og andre dippedutter har enkelte komponenter som ikke sitter dønn fast, og derfor lager litt lyd når du rister på kameraet. Et videokamera har både et objektiv som har mekaniske deler som nødvendigvis må sitte litt løst for at elementene skal få flyttet seg ved zooming, og i tillegg har du en bildestabilisator som også består av enkelte løse deler. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg må ha beroliget både kunder i butikken jeg jobber i, og folk her på forumet, om at det er helt normalt :)

Det stemmer! De var falske og fungerte ikke en gang. Fikk heldigvis erstatning (kortene var ikke gratis på Ebay heller:P)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...