Gå til innhold

Excel - Trenger makro for å kopiere informasjon fra forskjellige ark til nytt ark/bok

Anbefalte innlegg

Heisann,

Lurer på om noen kan hjelpe meg i forbindelse med min Masteroppgave. Jobber i en Excel bok med 604 ark, noe som til tider er svært frustrerende.. Hver ark har helt lik oppbygning, med samme informasjon i samme celle. Har nå behov for å samle informasjonen i A2:G2 i hvert av disse arkene, gjerne i et nytt ark eller ny bok. Målet er å lage en liste med disse linjene nedover. Arkene heter Kjop01,...,Kjop425 og deretter Salg01,...,Salg178. Dette har jeg evt en makro som kan endre dersom det skulle ha betydning..

Antar dette burde være relativt greit å ordne ved hjelp av en makro, men har selvfølgelig glemt alt jeg en gang kunne om den slags.. :hmm: Trenger altså en makro som henter ut A2:G2 i hvert ark og kopierer det til et nytt ark (bok). Noen som kan hjelpe (tar gjerne en ferdigskrevet kode :roll: )...?

På forhånd tusen takk!

Øyvind

Endret av opaaske
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Metoden for oss som ikke er kløppere på macroer er noe i denne retning.

Link inn tallene fra det første arket i den nye boken.

Slå av automatisk kalkulering.

Velg vis fomler.

Om fomlene ikke har låste cellereferanser setter du disse slik.

Kopier fomlene fra A2:G2 så lang ned du skal ha dem (en linje for hvert ark)

Ctrl + H

Erstatt Kjop01 med Kjop02 fra A3:G3

Erstatt Kjop01 med Kjop03 fra A4:G4

osv

(Husk å slå på automatisk kalkulering igjen)

En annen variant, om du kun skal ha det over i en ny bok med like mange ark er å bruke "blåpapir"-funksjonen og hente ut de aktuelle cellene for så å kopiere dem inn i ny bok som faste verdier. Dette krver imidlertid en bok med like mange sider.

Håper dette er til hjelp om det ikke dukker opp en som kan gi deg en macro med "relative" referanser.

Sam

bør finne frem en VBAExcel-bok

Endret av SamBell
Lenke til kommentar

Takk for gode innspill Sam! Fant imidlertid frem til en VBA-måte å løse problemet på med god hjelp fra en kamerat som kan litt mer enn meg om programmering. koden følger under dersom noen skulle være interessert... Man lager et blankt ark i slutten av boken, og så endrer man bare koden til hvilken rad man vil kopiere fra (rad = 1 el. 2 el. 3 etc...).

//Øyvind

Option Explicit

Sub FiksRader()

Dim sheets As Integer, i As Integer, rad As Integer, rekke As Integer, kolonneteller As Integer

' HER KAN DU ENDRE HVILKEN RAD DU VIL AT DEN SKAL HENTE FRA

rad = 1

' ********************************************************

sheets = Worksheets.Count

For i = 1 To sheets

kolonneteller = 1

If i <> sheets Then

Do While Not IsEmpty(Worksheets(i).Cells(rad, kolonneteller))

Worksheets(sheets).Cells(i, kolonneteller).Value = Worksheets(i).Cells(rad, kolonneteller)

kolonneteller = kolonneteller + 1

Loop

End If

Next i

End Sub

Endret av opaaske
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...