swahili Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Har bare et par spm. om Adobe Lightroom. Når jeg blar gjennom bildene og finner et jeg vil redigere i cs3. Da høyreklikker jeg og velger edit in, men når det da blir åpnet i cs3, blir det også lagt en ny versjon av filen i lightroom. Dette er veldig irriterende ettersom jeg plutselig får flere kopier av originalen. Kan noen si hvorfor disse bildene blir lagret som en kopi og er det muligheter for at de ikke gjør det? Og kunne noen forklare meg litt om hva de stacks greiene er? Takk for raske svar Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 En stack er bare at den samler originaler og edits i en "haug". Grunnen til at den lager en kopi er for at du ikke skal ødelegge originalen. Det er fullt mulig å redigere originalen hvis det ikke er en RAW-fil. Redigerer du en RAW-fil må den "fremkalles" til et redigerbart tapsfritt format som f.eks TIFF. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Stabling (stacking) kan og brukast i andre samanhengar for å gjere det enklare å organisere biblioteket, til dømes om du tek HDR- og/eller panoramabilete. Då er du truleg ikkje interessert i enkelteksponeringar, so for å gjere det litt ryddigare kan du leggje alle eksponeringane frå panoramaet i ein stabel. Ein stabel kan so utvidast, slik at ein ser alle bileta i den, eller slåast saman, slik at ein kun ser eitt. Det eg har brukt å gjere er å importere det ferdige panoramabiletet til same mappe og leggje det øvst i stabelen med originalfilene. Noko du kan merke deg er at stabling ikkje fungerer på tvers av mapper, dvs. at du ikkje kan leggje filer frå ulike mappe i same stabel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå