sanztra Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 (endret) Min mor på 64 år ønsker seg et digital kamera, av typen kompakt og enkelt i bruk for en som ikke eier teknisk innsikt og heller ikke bryr seg om å lese bruksanvisninger (da de er alt for kompliserte...) Følgende krav (har jeg satt for henne): God vidvinkel, 28mm eller bedre. God på innendørsbilder. Motivet blir som regel barnebarna (3 mnd - 6 år) Enkelt å bruke Har dere noen forslag? Jeg har selv etter å ha kikket litt på diverse tester og erfaringer kommet ned til Fujifilm FinePix F100FD (2185,- på komplett) eller Canon Ixus 870 IS (1999,- på komplett). Eller er det noen andre "bestemor" kameraer som er gode som jeg har oversett? Eller erfaringer om hvilket av de ovennevnte som egner seg best? Endret 4. mai 2009 av sanztra Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Det er ikke lett. Jeg har selv en mor (66), som synes 2 knapper er 1 for mye, og som er allergisk for alt som heter bruksanvisninger. Hun har omtrent samme bruksområdet som din mor. Jeg kjøpte Panasonic Lumix FX37 til henne, justerte alle menyinnstillingene, teipet programhjulet på iA og la teip over alle knappene hun ikke trenger. Da satt hun igjen med 4 knapper: av/på, utløser, zoom og kamera/album. -Selv da synes hun det var komplisert. -Sukk! Alternativt kan du kjøpe et enkelt og billig (og dårlig) "barnekamera". Det er frustrerende at det ikke er 1 produsent som ser markedet som finnes hos denne kjøpesterke kundegruppen, og tilbyr et godt og superenkelt (les: fullautomatisk) kamera med få og store knapper. Ellers er Canon Ixus 870 IS og Fujifilm FinePix F100FD gode (og egentlig enkelt) kameraer, men jeg tror nok du må frem med teipen du også. Og for all del; ikke vis henne alle mulighetene kameraet har (film, makro, lyd, ...), vis kun hvor enkelt det er, på enklest mulig måte. Lykke til. Til dere begge. Lenke til kommentar
sanztra Skrevet 5. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2009 (endret) Da meldte det seg et nytt kamera på listen: Panasonic Lumix DMC-FX40 (er vel arvtageren til FX37). Den er litt dyrere enn de andre, men til gjengjeld har den automatikk som gjenkjenner scener/motiv og automatisk velger riktig program for mor. I tillegg har den enda større vidvinkel (25mm) og en blender som starter på f2.8 som er en god ting (i hvertfall i mine øyne). EDIT: Må bare meddele at jeg ente opp med Ixus 870 da dette kostet under 2000,- og var billigst og uansett holder i massevis til min gamle mor. Skulle jeg kjøpt til meg selv så hadde det nok blitt enten FinePix F200FD eller Lumix FX40, men det er en annen sak ;-) Endret 9. mai 2009 av sanztra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå