Penneknekt Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 (endret) Jeg er en temmelig ivrig hobbyfotograf som begynner å opparbeide meg en etterhvert ganske så omfattende fotosamling. Det gjør at jeg nå står overfor et par problemer. De er som følger: Organisering av bildene Her er hovedproblemet, slik jeg ser det. Per i dag gjøres alt manuelt: Bildene er organisert i mapper, bildefilene navngis manuelt. Dette fungerer greit så lenge den totale datamengden ikke overstiger X antall gigabyte. Når dette punktet er nådd, begynner det å bli vanskelig: Hva er det egentlig som gjemmer seg bak filnavnet Italiaferie_224.jpg? Hvordan finner jeg frem til det fantastiske bildet av Effektivisering av arbeidsflyt/workflow Forsåvidt knyttet til det forrige punktet. Jeg tror jeg kan spare mye tid på å gjøre ting annerledes. Jeg arbeider nå på følgende måte: Først overfører jeg bildefilene fra kameraet til en mappe på datamaskinen, dvs - jeg oppretter en ny mappe for hvert enkelt prosjekt. Denne mappen tagges med gjeldende dato og et beskrivende navn, f.eks 02-02-2009, Italiaferie. Bildefilene får samsvarende navn. Neste skritt er grovsortering av bildene i Vistas innebygde bildevisningsprogram, hvor jeg ganske enkelt sletter uskarpe/ubrukelige bilder. Jeg sitter etterhvert igjen med et utvalg bilder jeg er fornøyd med, og som jeg ønsker å etterbehandle. Dette gjøres i Photoshop CS3. Typiske oppgaver er nivåjustering, kontrastnivå, fargekorrektur. Deretter lagrer jeg det ferdige bildet i en ny mappe. Denne får gjerne et beskrivende navn, f.eks Italia 2009, og plasseres som en undermappe i mappen Ferdigbehandlet. Denne prosessen gjentas for hvert bilde. Originalfilene blir liggende i den opprinnelige mappen for sikkerhets skyld. Backup Har ingen sikkerhetsrutiner på det nåværende tidspunkt, men skal gå til anskaffelse av et par eksterne harddisker. Jeg opplever dette som en tungvint måte å arbeide på. Aller helst kunne jeg tenkt meg et program som tok seg av hele prosessen: Organisering, tagging/metadata, halvprofesjonell bildebehandling og backup. Er det Adobe Photoshop Lightroom eller kanskje Picasa som er svaret? Har ikke prøvd noen av disse, men har lest litt om dem på nett. Kan dere komme med eksempler på hvordan dere løser disse oppgavene? Hvordan navngir dere filer, og hvordan holder dere styr på bildene? Hvilke programmer bruker dere? Hva med backup-rutiner? Kort sagt: Beskriv din workflow, gjerne steg for steg! Endret 4. mai 2009 av Penneknekt Lenke til kommentar
swahili Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Jeg syns den manuelle metoden din hørtes ekstremt tungvint ut. Jeg bruker lightroom til bilder og det går helt fint, MERK ( så lenge du ikke tukler med mapper utenfor programmet i ettertid. Da kommer det opp en melding om at bildet ikke eksisterer, men det er lett å fikse, men er kjedelig å måtte begynne å lete) Ellers så har jeg ikke noen tips om annen workflow Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Svaret ditt har du allerede kommet opp med selv... Adobe Lightroom Lenke til kommentar
MSc Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Evt. så kan du bruke Photoshop Elements, her kan du legge også "tags" på bildene. Bildene er da søkbare etter disse tags'ene i enhver tenkelig kombinasjon, kan selvfølgelig legge flere tags på hvert bilde. I tillegg så får du med en editor som er en slags lightversjon av Photoshop. Både lightroom og Photoshop elements kan lastes ned hos Adobe i en prøveversjon (tror det er 30 dager), hvis du øsker å kjøpe programmet er det bare å kjøpe og legge inn en lisensnøkkel. Alt arbeidet du da her gjort, slipper du å gjøre på nytt. Hvis du ikke skrur av funksjonen, så spør elements deg om du ønsker å ta backup når du starter programmet, denne kan sikkert konfigureres, har ikke satt meg inn i det da jeg bruker en annen backupløsning. Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Bruker lightroom. Importerer med importfunksjonen som automatisk lager mapper for år\år-mnd-dag\. Deretter skriver jeg keywords på bildene som hjelper meg å finne dem igjen. F.eks navn på personer, hendelser, sted osv. Lagrer så tagsene på bildet (dette har jeg lært i ettertid at det må gjøres så nå må jeg keyworde hele bildearkivet en gang til= Da kan jeg enkelt finne bildet av bestemor som veltet kaffekoppen i romjula 2005 (ikke en faktisk hendelse) uten å huske verken årstall, dato eller mappenavn Når jeg redigerer lager lightroom automatisk en kopi som jeg kan herje med så jeg slipper å være redd for å miste noe. Har en delt mappe på min stasjonære som jeg har to disker i (backup til den ene disken). En til backup på bærbar PCen min og en FTP server til foreldrene mine for utenomhus-backup. Lenke til kommentar
perottol Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 (endret) Som alle andre her sier så er det lightroom du er på utkikk etter. I lightroom kan du redigere så mye du vil på bildene dine, og alle endringene blir liggende i lightrooms katalog, og du overskriver aldri originalen. Dette gjør at du ikke trenger flere versjoner av hvert bilde. De bildene du ikke vil ha kan du enten fjerne fra harddisken, eller bare fjerne fra lightroom (da blir de fortsatt liggende på harddisken). Mappenavn bør begynne med årstall, deretter måned også dag, feks: "2009-05-01 - Bursdag i Hardanger". Da vil alltid mappene dine sorteres kronologisk. Tar du mye bilder så kan det også være greit med ei mappe for hvert år. Filnavnet trenger du ikke å endre, det er bare mye unødvendig jobb, da kan du heller legge keywords til bildene. Dette er enkelt i lightroom. Lightroom byr dessuten på veldig bra redigeringsmuligheter, og kan tilby en helt annen kvalitet på redigeringen enn feks Picasa. 30 dagers gratis prøveversjon: http://www.adobe.com/products/photoshoplightroom/ Endret 5. mai 2009 av perottol Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 5. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2009 Lightroom er svaret, skjønner jeg. Regner med programmet har støtte for RAW/NEF? I lightroom kan du redigere så mye du vil på bildene dine, og alle endringene blir liggende i lightrooms katalog, og du overskriver aldri originalen. Dette gjør at du ikke trenger flere versjoner av hvert bilde. Glimrende! Jeg går ut ifra at man da "eksporterer" ferdigjusterte bildefiler, mens originalen blir liggende intakt? Lenke til kommentar
Lynx- Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Ser at du nevner NEF, og da kan jo en bundle med Nikon Transfer, View NX og Capture NX2 være verdt og se litt nærmere på. Hvordan dette er satt opp imot Lightroom aner jeg ikke. Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 5. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2009 I utgangspunktet ønsker jeg å holde meg til Adobe dersom jeg kan det. Har ingen erfaring med Nikons egen programvare. Det kan imidlertid se ut til at Lightroom ikke arbeider så godt med NEF. Se eksempel her. Nikon Transfer skal jeg vel alltids kunne tåle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå