Penneknekt Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Jeg er for tiden på utkikk etter en ekstern harddisk for backup-bruk. Det viktigste for meg er at disken er pålitelig, altså driftssikker. Ytelse, pris og utseende er av mindre betydning. Jeg trenger forsåvidt ikke den største disken på markedet heller. 300 GB lagringsplass er helt greit. Jeg kjøper heller to gode disker med mindre langringsplass enn én koloss av elendig byggekvalitet. Jeg har ikke tenkt å flytte mye rundt på disken(e), så ekstern strømforsyning er ingen hindring for kjøp. Har lest veldig mye frem og tilbake om standarden på Western Digital og Lacie-disker, og lider attpåtil av beslutningsvegring. Er det noen erfarne disk-konger (eller dronninger) her ute som kan øse av sin kunnskap? Hva bør jeg velge? Lenke til kommentar
Louigi Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Jeg hadde valgt western digital elements Solide og gode disker Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Personlig slutta jeg med eksterne harddisker for 2 år siden. De 4 eksterne harddiskene jeg har hatt har tatt kvelden. Eksterne harddisker er ikkje laget for 24/7 bruk grunnet elendig kjøling. Nå bruker jeg en usb/esata bracket som jeg putter oppi harddisker etter ønske. Når jeg er ferdig med en harddisk, så putter jeg den bare i skuffen igjen. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Det nizzen refererer til er slike løsninger. De passer perfekt om du vil ta backup til en harddisk eksternt en gang i blandt, og så la den ligge i en skuff, eller om du har mange harddisker du bytter mellom etter behov. Du kjøper da bare vanlige interne harddisker, og putter de i en skuff når de ikke er i bruk. Dersom du går for en bracket og ikke docking kan en slik være kjekk å ha, siden man da får luft både over og under disken, og den står støtt (med vibrasjonsdemping?). Jeg er egentlig helt enig med nizzen. Med mindre du skal drasse med deg en ekstern harddisk over alt så er det bedre å bruke en vanlig harddisk med bracket/dock. Eksterne harddisker har generelt ALT for dårlig kjøling, og er mye mer utsatt for fatal diskfeil pga det. I tillegg bruker de ofte billige dårlige SATA-til-USB-kontrollere som svikter. Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 4. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2009 (endret) La meg presisere at jeg ikke er ute etter harddisker for bruk 24/7. De skal brukes omtrent én gang i uka, for backup/lagring av primært bilder. Forestår jeg GullLars og Nizzen riktig er det snakk om vanlige stasjonær-disker som dere kobler til maskinen med et spesielt adapter. Riktig? Trengs det da ekstern strøm? Endret 4. mai 2009 av Penneknekt Lenke til kommentar
007CD Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Om du ser på enkelte løsninger så krever det ekstra strøm ja. Dette er grunnet at 3.5 tommers harddisker har en del høyere strømforbruk enn 2.5 og om du da skulle tatt den nødvendige strømmen fra USB så hadde du ikke klart å levere nok strøm. Harddiskene trekker strøm hovedsaklig fra 12V linja, på USB overføres det 5V og for å gjøre denne brukbar så må den transformeres opp. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 (endret) Penneknekt, det hadde vært kjekt om du hadde sjekka linkene i alle fall. Jeg vil anbefale deg denne eller denne. Med de kan du bare ha de stående med strømkabelen i og USB/eSATA koblet til, og så bare putte harddisken nedi når du skal bruke den. Den første har av og på knapp, og den andre støtter hotswap. (edit: Disse docking-stasjonene får strøm fra kontakter i veggen med adapter) Og ja, det er bare vanlige standard 3,5" harddisker som trengs (billigst mulig ). For ditt bruk vil jeg tro Western Digital Caviar GreenPower vil være perfekt. Endret 5. mai 2009 av GullLars Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 5. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2009 Både bracket og docking virker igrunn veldig greit. Tror kanskje jeg går for bracket, siden jeg ønsker minst mulig styr. Trenger jeg å bekymre meg for støv i det hele tatt dersom jeg går for en slik løsning? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Jeg hadde valgt western digital elements Solide og gode disker Hvis man har fulgt med her på dette forumet, så er western digital elements ikke å annbefale. Maxtor hadde en gang eksterne disker med innbygget kjøling, men er ikke lengre på markedet. Selv har jeg både hatt western mybook og elements og ville i dag uten tvil valgt en my book om man skulle ha en western digital disk. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Både bracket og docking virker igrunn veldig greit. Tror kanskje jeg går for bracket, siden jeg ønsker minst mulig styr. Trenger jeg å bekymre meg for støv i det hele tatt dersom jeg går for en slik løsning? Det er ingen bekymring med støv for hverken bracket eller docking. Jeg har selv: Kama connect bracket Hyatec bracket WD Mybook Trust eksternt 3,5" kabinett med en gammel IDE disk i Jeg vil alikevell anbefale deg å gå for en dockingstasjon med både eSATA og USB, siden disse er en del ryddigere enn braketter. (det blir veldig mye ledninger) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå