Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kabel VS trådløst? Hva bør jeg velge?

Anbefalte innlegg

Har nylig installert data nr. 2 oppe nå, og siden routeren står nede, lurer jeg på om hva er det beste? Trådløst eller kabel? Kabel er jo som kjent mye stabilere, men opplever ikke på data nr. 1 at det detter ut så mye, så er egentlig det samme hva jeg skal ha.

Har ikke noe peiling innen dette faget, derfor ønsker jeg innspill fra dere. Hvis noe skulle være aktuelt, ser jeg positivt på at dere anbefaler meg noen varer, noe som ikke er så altfor dyrt!

Takk! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kabel.

-Billigere hvis du ikke allerede har trådløs router og nettverkskort

-Tryggere, du slipper å tenke på at naboen kommer inn på nettet ditt

-stabilt

-rekkevidde ingen problem

-slipper stråling i huset (hvis man bryr seg om sånt)

"Å slippe masse kabler over alt"-argumentet faller bort om du legger kablene skjult og festet i veggen, eller lignende...

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar

Ok. Sånn i forstand at andre ikker kommer innpå gjør meg ingenting. Bor såpass langt fra andre hus at det ikke skulle være noe problem.

Trådløst ville jo vært en stor fordel i framtiden hvis pcen skal flyttes, som jeg iallefall tror. Men da blir spørsmålet om hvilken jeg skal kjøpe. For som jeg har opplevd før så kan to trådløsekort kræsje, og at den ene vil bli slått ut?

Opplevde iallefall det før.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke problem å velge begge deler. Legg opp en nettverkskabel så får du opptil Gigabit og så kan du ha trådløst i tillegg på routeren.

Sikkerhet er ikke noe problem pr dato så lenge du bruker WPA-kryptering og et brukbart passord. Anbefaler D-link DIR-655 som har Gigabit, raskt trådløsnett og god stabilitet.

EDIT: Det er noen gamle routere som hadde problemer trådløst. De nye funker stort sett eksemplarisk bare du har OK driver på PC.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
Kabel.

-Billigere hvis du ikke allerede har trådløs router og nettverkskort

-Tryggere, du slipper å tenke på at naboen kommer inn på nettet ditt

-stabilt

-rekkevidde ingen problem

-slipper stråling i huset (hvis man bryr seg om sånt)

"Å slippe masse kabler over alt"-argumentet faller bort om du legger kablene skjult og festet i veggen, eller lignende...

kan jo forsovidt legge dette til det ene punktet jeg mener er grunn nok alene til å velge kabel: Ytelse.

Lenke til kommentar
Har nylig installert data nr. 2 oppe nå, og siden routeren står nede, lurer jeg på om hva er det beste? Trådløst eller kabel? Kabel er jo som kjent mye stabilere, men opplever ikke på data nr. 1 at det detter ut så mye, så er egentlig det samme hva jeg skal ha.

Har ikke noe peiling innen dette faget, derfor ønsker jeg innspill fra dere. Hvis noe skulle være aktuelt, ser jeg positivt på at dere anbefaler meg noen varer, noe som ikke er så altfor dyrt!

Dersom det er enkelt å legge kabel, så bruk det. Dersom du vil kjøre trådløst, så unngå DLink. Har selv hatt 3 stk, der 2 gikk i stykker, og den som virket en stund, mistet forbindelsen et par ganger i uken (dette regner jeg som veldig ustabilt).

Kjøpte meg en Linksys WRT54GL for noen år siden, og har ikke hatt et eneste problem med den (unntagen at den er så stabil at min DynDns konto har gått ut et par ganger når jeg ikke oppdaget advarsel mailene).

Er noen år siden jeg hadde DLink, så de kan jo ha blitt bedre, men en gang kurert for DLink, alltid kurert for DLink:)

Lenke til kommentar

Ny og gammel D-link er som natt og dag. De er helt i øvre sjikt blant konsumerrouterne nå.

Det er liten relevans mellom produsent og ytelse i dag. Man finner ofte gode og dårlige routere hos kjente merker som Linksys etc. De har til og med gode og dårlige routere med samme navn men forskjellig versjoner. Eks: WRT54G kan ha mange forskjellige utgaver, forskjellig prosessor, forskjellig mengde ram og operativsystem.

http://en.wikipedia.org/wiki/Linksys_WRT54G_series

Lenke til kommentar

Dersom det er enkelt å legge kabel, så bruk det. Dersom du vil kjøre trådløst, så unngå DLink. Har selv hatt 3 stk, der 2 gikk i stykker, og den som virket en stund, mistet forbindelsen et par ganger i uken (dette regner jeg som veldig ustabilt).

Kjøpte meg en Linksys WRT54GL for noen år siden, og har ikke hatt et eneste problem med den (unntagen at den er så stabil at min DynDns konto har gått ut et par ganger når jeg ikke oppdaget advarsel mailene).

Er noen år siden jeg hadde DLink, så de kan jo ha blitt bedre, men en gang kurert for DLink, alltid kurert for DLink:)

Dlink har fungert veldig fint for min del.. Doh, jeg har en relativt (merk. ca.1 år gammel) gammel router.

edit: Hvis du går for trådløst, kjøp en AP (kun sender) og ikke router. AP gir mer ytelse for pengene, og du slipper og ha to ROUTERE i huset. (Slipper surr med IP).

Endret av fredrik-fyksen
Lenke til kommentar

har du trådløst fra før?

Ser ut som om du allerede har det på PC nr 1?

I såfall behøver du ikke å kjøpe en router/aksesspunkt til, det eneste du trenger da er et trådløst nettverkskort i PC nr 2. Du kan fint koble flere pcer til samme trådløse punkt.

Lenke til kommentar
har du trådløst fra før?

Ser ut som om du allerede har det på PC nr 1?

I såfall behøver du ikke å kjøpe en router/aksesspunkt til, det eneste du trenger da er et trådløst nettverkskort i PC nr 2. Du kan fint koble flere pcer til samme trådløse punkt.

Ja jeg har trådløst på pc nr. 1. Planen var å få et kort i pc nr. 2, men som sagt så har jeg ikke peiling på aksesspunkt og de greiene.. :p

Lenke til kommentar

Støtter denne fullt og helt!! Linksys WRT54GL er en skjønnhet når det gjelder stabilitet og rekkevidde! Jeg har prøvd en del annet utstyr som faktisk har kostet mer.

Ingen router har gått i stykker for min del, men jeg har hatt to trådløse nettvekskort av merket D-Link som begge gikk i stykker etter 2 -6 måneder. Ren tilfeldighet? Hmm... neppe.

Endret av flyndrefjes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...