chips72 Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Maskina dette dreier seg om en en 3 år gammel compaq presario f500. En ordentlig møkkamaskin som bare har vært til bry. Men iallefall den maskina jeg bruker, ettersom økonomi er prioritert over på diverse annet for tiden. Det kan det virke som om vifta på den er i ferd med å slutte helt å kjøle. Mitt spørsmål er da hva kan jeg gjøre med dette? Det som skjer er at vifta på maskina har blitt gradvis dårligere og mer støyende de siste 3-4 mnd. Jobber jeg i photoshop går det såvidt. Ved jobbing med litt tyngre videofiler etc så går det en liten stund, før den skrur seg av. De siste dagene har den også skrudd seg av selv om den bare har stått ubrukt. For å avverge dette midt i kritiske faser, har jeg vært nødt til å løpe ut med den, og la den kjøle i vinden (!!?) På denne maskina, presario f500, går det ann å bare bytte vifta på den? Eller er alt integrert i en enhet? Kunne det funka evnt å åpne den og gjøre reint i vifta på den? Har prøvd å skru dekslene under på den, men må av med hele undersiden for å komme til, og har latt være i frykt for å "føkke" opp hele maskina enda mer. Noen gode råd omkring dette? Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Har du fjernet støv de siste 3 årene? Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 mitt råd ville være skru den opp og starte rense for støv, har den fortsatt samme problemet etterpå så la den kjøre en stund og føl deg frem hvor den blir varm og om evnt en vifte ikke går som den skal. om evnt en ødelagt vifte så er det forskjellige fra serie til serie hvordan det er løst om viften er i forseglet kammer som også må byttes eller om bare selve viften kan byttes. Lenke til kommentar
chips72 Skrevet 17. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2009 Jeg har vel strengt tatt ikke renset den for støv, bortsett fra å bruke støvsugeren på utsiden igjennom luftinntaket til vifta. Er h**** knot å løsne under, må jo ta ifrahverandre alt for å komme til. J*** tungvint Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 for og få renset skikelig må du skru opp så blåse igjennom innenfra og ut, de fleste pcsjapper har trykkluft bokser som kan bruker eller du kan gjøre det på gamlemåten med slurva Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Ikke støvsug, statisk elektrisitet Stikk innom Clas Olson å kjøp trykkluft på boks. Lenke til kommentar
chips72 Skrevet 17. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2009 aha, ok.. Tror dere at støv kan gjøre så vifta støyer, eller er den mon tro utslitt? Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Dette er et veldig vanlig problem på eldre laptops, det er nesten helt sikkert støv som blokkerer viften(e) og kjøleribbene. Lenke til kommentar
chips72 Skrevet 17. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2009 Får prøve med en støvrens ja. Tusen takk for alle svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå