Gå til innhold

Dualboot og xp installasjon

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har netopp bestillt meg asus 1000he og lurer på et par ting:

Jeg har lyst på en større HD (320gb 7200rpm). Bruker denne mer strøm en den orginale 160gb 5200rpm? Hvilken disk skal jeg velge? Står bare hdd 160gb på speclista. (Men regner med at det er 2.5"??)

Når/hvis jeg innstallerer en ny disk vi jeg også kjøre dualboot. Har kjørt eeebuntu på pc900 og er strålende fornøyd med det. Men må itilegg kjøre XP/windows 7 (Skole programmer osv krever windows). Hvor får jeg egentlig tak i XP (Det følger vel ikke med pcen på cd?) Og er det slik at jeg først må intallere XP så ubuntu? Hvordan lager jeg en bootmeny?

Takker for alle svar :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har dualboota XP og Win 7 uten problemer. Til å med på samme hdd men forskjellig partisjon. Det med strømmen aner jeg ikke.

MEN!!! Jeg hadde en gang Vista og skulle dualboote med Ubuntu. Det gikk greit, men da jeg skulle trippelboote med XP gikk det skeis. Fikk ikke startet opp mer enn ubuntu.

Du kan lese om problemet mitt HER

Lenke til kommentar

Som magunsgb sier, så er jeg ikke helt sikker på det med hvor mye mer strøm en 320 GB 7200 rpm disk bruker sammenlignet med en 160 GB 5400 rpm disk.

Når det gjelde dualboot kan jeg nok gi deg en del råd ettersom jeg kjører quadboot nå, 2 stk Vista, Windows 7 og openSuSe, riktig nok på 3 forskjellige disker, men å kjøre dualboot på samme disk med to partisjoner er ikke noe problem.

Først må du få tak i XP da, det kan du kjøpe fra Netshop som OEM versjon. XP Home OEM koster 769 kr, XP Professional OEM 1315 kr.

Når du har fått tak i XP, installer du XP først på partisjon 1, del opp disken din i to partisjoner, hvor store du vil ha dem er opp til deg, men som alltid er Windows OS veldig glad i mye plass.

Deretter installer du eeeUbuntu på partisjon 2. EeeUbuntu vil normalt legge sin bootloader (grub eller lilo) på partisjon 1, hvor du har XP, men den bør finne Windows XP for deg og lage til en bootloader slik at du kan kjøre både Linux or Windows på samme HD.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Takker for gode svar! Det er altså en 2.5" disk som skal inn i 1000he, så kan jeg sammenligne strømforbruket med andre disker.(Men så ikke ut som det var så ille)

Jeg får jo XP ferdig innstallert på asusen, trenger jeg da å kjøpe det i tilegg? (Er jo bare at jeg skal fjerne det og legge det inn igjen)

Lenke til kommentar

Hvis XP kommer installert på Asusen, og uten OS på egen CD, da har du to muligheter. En er å ta et image av HD som sitter i Asusen nå, og så legge tilbake image på den nye HDen. Da trenger du en ekstern USB disk for å lagre imaget på.

Når det gjelder program for dette, så har jo Acronis og Paragon slike, men de er jo betal programmer da. Det finnes gratis programmer også, f. eks Dubaron DiskImage og SystemRescueCd kan også brukes til dette. Du kan her finne flere gratis programmer.

Den andre muligheten er å kjøpe XP og foreta en ny installasjon. Som nevnt har Netshop det.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du kjøper en 2,5" Harddisk Cage u/disk - så bruker du den ekstra 2,5# disken til å klone partisjon over til den nye (nå i USB 2,5" Cage). Etter dette bytter du disk. Deretter kan du sette 160GB disken i HDD kabinettet og vips har du en ekstern disk klar til å bruke.

Anbefaler denne (har to slike selv) som koster kun 149,-

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=88931

post-35394-1241538575.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Flott, da får jeg ordna det. Blir nok en icy box uansett ja, virker som en genial liten sak.

Trodde det var sånn at jeg kanksje kunne laste ned xp ett sted, og bruke "lisensen" eller koden som står bak på pcen for det. Men det er det altså ikke, da blir det kloning av HDD image.

Så hvis jeg skulle formatert pcen en gang så måtte jeg kjøpt XP da..?

Lenke til kommentar
Flott, da får jeg ordna det. Blir nok en icy box uansett ja, virker som en genial liten sak.

Trodde det var sånn at jeg kanksje kunne laste ned xp ett sted, og bruke "lisensen" eller koden som står bak på pcen for det. Men det er det altså ikke, da blir det kloning av HDD image.

Så hvis jeg skulle formatert pcen en gang så måtte jeg kjøpt XP da..?

Nei du "må" ikke kjøpe ny XP. Utfordringen er å "få" tak i CD medie (eller .iso) med samme versjon (språk , Pro eller Home og Asus OEM).

Kloner du derimot 160GB disken vil du få med deg XP recovery partisjonen over til den nye disken (hvis du kloner hele disken).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Clone den gamle disken anbefaler jeg at du gjør med Seagates Disc Wizard (clone mode = Automatic).

http://www.seagate.com/www/en-us/support/d...oads/discwizard

Til info:

Acronis True Image is widely considered to be one of the best hard drive imaging utilities available for Windows. Unfortunately for some, Acronis knows how powerful their software is, and price it as a premium product. Well, it turns out that Seagate has a quiet arrangement with Acronis to bundle a rebranded version of True Image as a free download for Seagate and Maxtor drive owners.
Lenke til kommentar

Hei folkens:

Legger inn et spørsmål her i denne tråden..

Jeg har nettopp fått min nye Asus EEE 1000H men vil innstallere XP Pro på nytt så jeg får en ren innstallasjon på den. Men som alle vet har ikke Asus EEE 1000H noen dvd/cd-rom så jeg må bruke USB-minnepenn. Hvordan skal jeg gå frem for å få innstallert XP?

mvh

The7thSense

Lenke til kommentar

Enkleste er vel å låne en USB CDROM av noen og benytte en XP CD.

Før du prøver på dette må du sjekke at PCn kan boote fra USB , dette skal du se i PCns BIOS alternativer.

Lage/legge en bootable XP Plate over til en bootable USB pen er det bare å google på. Masse guides på det.

Det neste problemet du vil få er at XP setup fra standard CD ikke finner disk å installere på . Dvs SATA harddisken blir ikke funnet grunnet ingen AHCI mode støtte i XP. Det er løsning på dette og.

Lenke til kommentar

Takker for hjelpen med kloning av disk osv. Det gikk meget smertefritt og greit. Sitter nå på 1000he med 320gb disk. Men har noen spørsmål til:

Disken er delt opp i 4 partisjoner:

Partisjon en på ca 165gb der systemet ligger.

Partisjon to på ca 120gb, denne er tom og vises i win xp. (Kan lagre på den).

Så er det partisjon tre, den er på 10gb med ca 3gb brukt. Den er FAT32 og det står Ukjent partisjon (Vises ikke i eksplorer).

partisjon 4 er på 47mb og er "Efi system".

Jeg ville gjerne hatt feks 100gb til XP og 10gb til eeebuntu og hvis mulig en felles disk på resten. Men det går kanskje ikke å endre størrelsen på XP partisjonen? Isåfall kan den forbli, men jeg vil fortsatt ha 10gb eeebuntu og resten som "felles lagring". Er dette mulig, og hvordan?

Takker

Lenke til kommentar

Ikke repartisjonere - men move/shrink/grow kan du gjøre uten å miste data.

(men som alltid med partisjonsmanipulering - ting kan gå dritt . Spesielt ved operasjoner som flytter data fra sector til sector som f.eks move & shrink)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Da har jeg shrinka og alt gikk bra. Men, jeg får ikke laget en 5. partisjon til eeebuntu. Det står at jeg kan velge unallocated space og så trykke create. Men jeg får aldri muligheten til å trykke på create. Er det en slags limit på 4 partisjoner per disk? (Har jo en recovery disk og en EFI partisjon (Denne er vel for bootboost))

Vil jo ha disse tilgjenglig.

Og ett nytt spørmål:

Xp blir jo som kjent værre med tiden (Pleier å formatere hvert år jeg) Blir det da krøll å legge inn XP igjen når jeg har eeebuntu inne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...