Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tregner hjelp med Automasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Planlegg og dokumentere det elektriske anlegget for varmebatteriet når det gjelder følgende:

Nødvendig utstyr, sikrings- og kabelstørrelse, tegning av komplett arrangementstegning, komplett flerleder-skjema og komplett styrestrømsskjema for regulering av varmebatteriet.

Valgte utstyr skal spesifiseres og tilføyes i materialliste.

 

:dontgetit::dontgetit::dontgetit::dontgetit::dontgetit::cry::ohmy:

Lenke til kommentar

Forskjellen på styring og regulering.

 

En reguleringssløyfe vil jeg si er en krets som er "selvstyrende". Alt utstyr er forhåndsinnstilt og reguleringen sørger for ett optimalt resultat uten innvendinger utenfra ( i den idèlle verden )

 

Styring vil jeg si at ligger i ordet. Det er en oppgave som blir utført manuelt av en person eller en handling som blir utført utifra enn gitt betingelse. Åpne ventiler, starte generatorer, lukke spjeld osv.

 

 

Det er sikkert mange forskjellige tolkninger på dette, men det er slik jeg ser det.

 

 

S0ndr3

 

Jeg kan hjelpe deg med oppgaven om du vil, men du må gi litt mer informasjon om utstyret først. Er du automasjon eller elektro elev ?

Endret av Rosemount
Lenke til kommentar
S0ndr3

 

Jeg kan hjelpe deg med oppgaven om du vil, men du må gi litt mer informasjon om utstyret først. Er du automasjon eller elektro elev ?

Det er prosjekt i automasjon ;) ganske viktig å vil jeg tro :-/ :(

Kan gi litt mer informasjon på mandag (har ikke papirene nå..) ;)

 

noe spesiell informasjon du trenger? :p

Endret av s0ndr3
Lenke til kommentar
Gi meg det du får vite, så skal jeg se om jeg ikke kan hjelpe deg :)

"videre har bedrifter hatt problemer med hurtig fylling fra tank B, dette på grunn av at væsken i tanken er svært tyktflytende, spesielt under kuldeperioder.

 

Derfor har de bestemt å montere et varmebatteri i tank B.

Leverandøren av tanken har tilbudt bedriften et varmebatteri, 3-faset på 12 kW (-W1).

 

Batteriet reguleres v.h.a en manuell stjerne/trekant vender montert i dør i styreskapet i kontrollrommet. I tillegg til dette skal det monteres 2 stk, lamper i front som skal vise om batteriet er koblet i stjerne eller trekant.

Videre skal det montert en termostat i tanken for at ikke temperaturen blir for høy.

 

Kabling av anlegget forgår på eksisterende kabelstige og avstanden mellom styreskapet og koblingsskapet på tanken er målt til 48 m."

 

oppgave 1.1

Planlegg og dokumentere det elektriske anlegget for varmebatteriet når det gjelder følgende:

Nødvendig utstyr, sikrings- og kabelstørrelse, tegning av komplett arrangementstegning, komplett flerleder-skjema og komplett styrestrømsskjema for regulering av varmebatteriet.

Valgte utstyr skal spesifiseres og tilføyes i materialliste.

 

:s :p

takker for svar! ;)

Lenke til kommentar

slenger på et par ekstra oppgaver jeg :thumbup:

Forklare/utdype disse automatiseringsformene;

* elektromagnetisk automatisering

* elektronisk automatisering

* Pneumatisk automatisering

* Hydraulisk automatisering

Forklar hva som er den prinsipielle forskjellen mellom disse

______________________

 

Med ommleggingen av anlegget skal det monteres en del nytt teknisk utstyr.

I den forbindelse opplyses at tankvognen skal starte/stoppe ved punkt A og kjøre til punkt B hvor den stopper fylles og returnerer til punkt A. Tankvognen skal stoppe automatisk v.h.a endebryter/giver i punktene A og B

Hvilken type endebryter/giver vil du velge - og hvorfor?

Videre opplyses det at det skal være mulig å stoppe anlegget ved en servicebryter og en nødstoppbryter.

Hvor vil du montere nevnte brytere - og hvorfor?

For å øke automatiseringsgraden ønsker kunden at det blir montert magnetventiler når det gjelder fylling og tømming av tankvognen.

Hva menes med automatiseringsgrad?

______________________

 

takker for ALLE svar :hmm::new_woot:

Endret av s0ndr3
Lenke til kommentar

+++++++++++++++++++

I den senere tid har driftlederen antydet overfor ledelsen at han har lagt merke til varmgang i kabelen til motoren som trekker tankvognen.

 

I den forbindelse ber kunden deg om å dokumentere om nevnte kabel og sikring er i.h.t forskriftene.

 

Motorens merkeskilt viser følgende:

AAB Motors ------------- 3 - faset / 50 Hz

IEC 34 - 1 ------------- IP 3

Type QU 100 L4 AT -------------- Cos phi = 0,87

1470 r/min -------------- Virkningsgrad (fucka n :p) = 0,7

400 V / 230 V -------------- A / A (?)

8 kW

Endret av s0ndr3
Lenke til kommentar

Forklare/utdype disse automatiseringsformene;

* elektromagnetisk automatisering

Dette er kontaktor og rele styring.

 

* elektronisk automatisering

Dette blir f.eks PLS strying

 

 

* Pneumatisk automatisering

Dette bygger jo på luftstyring. Man styrer f.eks ventiler ved hjelp av lufttrykk.

 

* Hydraulisk automatisering

Samme som pneumatikk, men bruker hydraulikk olje i stedet for luft.

 

Pneumatikk er i bunn og grunn greiest å bruke. Hydraulikk olje er ikke ett alt for helsevennelig stoff. Grunnen til at man bruker hydraulikk er at dimensjonene på utstyret blir mindre når man bruker olje i stedet for luft.

 

Forklar hva som er den prinsipielle forskjellen mellom disse

______________________

 

Med ommleggingen av anlegget skal det monteres en del nytt teknisk utstyr.

I den forbindelse opplyses at tankvognen skal starte/stoppe ved punkt A og kjøre til punkt B hvor den stopper fylles og returnerer til punkt A. Tankvognen skal stoppe automatisk v.h.a endebryter/giver i punktene A og B

Hvilken type endebryter/giver vil du velge - og hvorfor?

 

Induktiv giver brukes ved metalliske objekter mens kapasative givere kan brukes ved alt. Så gå for en kapasativ giver.

 

Videre opplyses det at det skal være mulig å stoppe anlegget ved en servicebryter og en nødstoppbryter.

Hvor vil du montere nevnte brytere - og hvorfor?

Dette diller jeg svært lite med, men en service bryter står vel rett før motoren ? Nødstoppen skal være stå først i styrestrømskretsen på vogna.

 

 

For å øke automatiseringsgraden ønsker kunden at det blir montert magnetventiler når det gjelder fylling og tømming av tankvognen.

Hva menes med automatiseringsgrad?

 

Det bygger vel på i hvor stor grad du må ha manuell betjening av anlegget. Har du magnetventiler på fylling og tømming så vil du kunne fjernstyre det og trenger ikke noe form for manuell innvending.

______________________

Endret av Rosemount
Lenke til kommentar
+++++++++++++++++++

I den senere tid har driftlederen antydet overfor ledelsen at han har lagt merke til varmgang i kabelen til motoren som trekker tankvognen.

 

I den forbindelse ber kunden deg om å dokumentere om nevnte kabel og sikring er i.h.t forskriftene.

 

Motorens merkeskilt viser følgende:

AAB Motors ------------- 3 - faset / 50 Hz

IEC 34 - 1 ------------- IP 3

Type QU 100 L4 AT -------------- Cos phi = 0,87

1470 r/min -------------- Virkningsgrad (fucka n :p) = 0,7

400 V / 230 V -------------- A / A (?)

8 kW

 

Har du noe info om denne kabelen som skal dokumenteres ?

Lenke til kommentar
Har du noe info om denne kabelen som skal dokumenteres ?

noe spesielt du tenker på??

Det står"Kabling av anlegget foregår på eksisterende kabelstige, og avstanden mellom styreskapet og koblingsskapet på tanken er målt til 48m."

Lenke til kommentar

Hei.

 

Du har glemt to faktorer i utregning av belastningsstrømmen. Du må få med Cos Phi og Virkningsgrad.

 

Når det kommer til kabelberegningen så burde det gå fint, men om du kanskje vil sanke litt goodwill og stjerne i margen så burde du tenke litt lengere.

 

Motoren trekker omlag 19 A. En 4mm^2 kabel har strømføringsevne på 32A.

 

Du har nå lagt kabelen på en eksisterende kabelbro. Har du tenkt at denne kanskje vil ha kabler liggende eller i fremtiden vil få flere kabler på seg ? Når du får i oppgave å planlegge slike oppgaver og skal legge på f.eks kabelbro, så bruk alltid korreksjonsfaktoren som gir mest reduksjon av strømføringsevne. I dette tilfellet blir det 9 kabler og korreksjonsfaktor 0.7. Du begrunner dette med at du tenker på fremtidige innstallasjoner. Det er ikke så gunstig å planlegge etter ideelle forhold, for så å måtte rive en kabel fordi en planlegger ikke tenkte at det kunne komme flere kabler ved senere innstallasjoner :)

 

32 * 0.7 =22.4A

22.4 * 0.94 (si det kan komme opp imot 35 grader i rommet) = 21.056A

 

 

Nå er vi ikke langt ifra at vi belaster kabelen på det maksimalet. En fin regel er å ha maks 80% av maks last, og da blir 4mm^2 for lite. Derfor ville jeg ha gått for 6mm^2 i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...