crisnaa1 Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 (endret) Hei skal ha stor innlevering i AUT (elektro) noen som vet forksjellen på styring og regulering? Endret 18. mai 2009 av crisnaa1 Lenke til kommentar
s0ndr3 Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Heiskal ha stor innlevering i AUT (elektro) noen som vet forksjellen på styring og regulering? bra d ikje står på side 16 i boka xD Lenke til kommentar
s0ndr3 Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Planlegg og dokumentere det elektriske anlegget for varmebatteriet når det gjelder følgende: Nødvendig utstyr, sikrings- og kabelstørrelse, tegning av komplett arrangementstegning, komplett flerleder-skjema og komplett styrestrømsskjema for regulering av varmebatteriet. Valgte utstyr skal spesifiseres og tilføyes i materialliste. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 (endret) Forskjellen på styring og regulering. En reguleringssløyfe vil jeg si er en krets som er "selvstyrende". Alt utstyr er forhåndsinnstilt og reguleringen sørger for ett optimalt resultat uten innvendinger utenfra ( i den idèlle verden ) Styring vil jeg si at ligger i ordet. Det er en oppgave som blir utført manuelt av en person eller en handling som blir utført utifra enn gitt betingelse. Åpne ventiler, starte generatorer, lukke spjeld osv. Det er sikkert mange forskjellige tolkninger på dette, men det er slik jeg ser det. S0ndr3 Jeg kan hjelpe deg med oppgaven om du vil, men du må gi litt mer informasjon om utstyret først. Er du automasjon eller elektro elev ? Endret 4. mai 2009 av Rosemount Lenke til kommentar
crisnaa1 Skrevet 5. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2009 elektro, men vi har faget automasjon Lenke til kommentar
s0ndr3 Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) S0ndr3 Jeg kan hjelpe deg med oppgaven om du vil, men du må gi litt mer informasjon om utstyret først. Er du automasjon eller elektro elev ? Det er prosjekt i automasjon ganske viktig å vil jeg tro :-/ Kan gi litt mer informasjon på mandag (har ikke papirene nå..) noe spesiell informasjon du trenger? Endret 8. mai 2009 av s0ndr3 Lenke til kommentar
V_B Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Gi meg det du får vite, så skal jeg se om jeg ikke kan hjelpe deg Lenke til kommentar
s0ndr3 Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Gi meg det du får vite, så skal jeg se om jeg ikke kan hjelpe deg "videre har bedrifter hatt problemer med hurtig fylling fra tank B, dette på grunn av at væsken i tanken er svært tyktflytende, spesielt under kuldeperioder. Derfor har de bestemt å montere et varmebatteri i tank B. Leverandøren av tanken har tilbudt bedriften et varmebatteri, 3-faset på 12 kW (-W1). Batteriet reguleres v.h.a en manuell stjerne/trekant vender montert i dør i styreskapet i kontrollrommet. I tillegg til dette skal det monteres 2 stk, lamper i front som skal vise om batteriet er koblet i stjerne eller trekant. Videre skal det montert en termostat i tanken for at ikke temperaturen blir for høy. Kabling av anlegget forgår på eksisterende kabelstige og avstanden mellom styreskapet og koblingsskapet på tanken er målt til 48 m." oppgave 1.1 Planlegg og dokumentere det elektriske anlegget for varmebatteriet når det gjelder følgende: Nødvendig utstyr, sikrings- og kabelstørrelse, tegning av komplett arrangementstegning, komplett flerleder-skjema og komplett styrestrømsskjema for regulering av varmebatteriet. Valgte utstyr skal spesifiseres og tilføyes i materialliste. :s takker for svar! Lenke til kommentar
V_B Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Hmm, er ikke slik type automasjon jeg er vant til, men skal prøve å gi det ett forsøk. Kan dog ikke love noe Når det kommer til beregning av oppgaven, så har jeg lagt ut en motorberegnings oppgave her tidliggere. Lenke til kommentar
s0ndr3 Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 (endret) slenger på et par ekstra oppgaver jeg Forklare/utdype disse automatiseringsformene; * elektromagnetisk automatisering * elektronisk automatisering * Pneumatisk automatisering * Hydraulisk automatisering Forklar hva som er den prinsipielle forskjellen mellom disse ______________________ Med ommleggingen av anlegget skal det monteres en del nytt teknisk utstyr. I den forbindelse opplyses at tankvognen skal starte/stoppe ved punkt A og kjøre til punkt B hvor den stopper fylles og returnerer til punkt A. Tankvognen skal stoppe automatisk v.h.a endebryter/giver i punktene A og B Hvilken type endebryter/giver vil du velge - og hvorfor? Videre opplyses det at det skal være mulig å stoppe anlegget ved en servicebryter og en nødstoppbryter. Hvor vil du montere nevnte brytere - og hvorfor? For å øke automatiseringsgraden ønsker kunden at det blir montert magnetventiler når det gjelder fylling og tømming av tankvognen. Hva menes med automatiseringsgrad? ______________________ takker for ALLE svar Endret 18. mai 2009 av s0ndr3 Lenke til kommentar
s0ndr3 Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 (endret) +++++++++++++++++++ I den senere tid har driftlederen antydet overfor ledelsen at han har lagt merke til varmgang i kabelen til motoren som trekker tankvognen. I den forbindelse ber kunden deg om å dokumentere om nevnte kabel og sikring er i.h.t forskriftene. Motorens merkeskilt viser følgende: AAB Motors ------------- 3 - faset / 50 Hz IEC 34 - 1 ------------- IP 3 Type QU 100 L4 AT -------------- Cos phi = 0,87 1470 r/min -------------- Virkningsgrad (fucka n ) = 0,7 400 V / 230 V -------------- A / A (?) 8 kW Endret 18. mai 2009 av s0ndr3 Lenke til kommentar
V_B Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 (endret) Forklare/utdype disse automatiseringsformene; * elektromagnetisk automatisering Dette er kontaktor og rele styring. * elektronisk automatisering Dette blir f.eks PLS strying * Pneumatisk automatisering Dette bygger jo på luftstyring. Man styrer f.eks ventiler ved hjelp av lufttrykk. * Hydraulisk automatisering Samme som pneumatikk, men bruker hydraulikk olje i stedet for luft. Pneumatikk er i bunn og grunn greiest å bruke. Hydraulikk olje er ikke ett alt for helsevennelig stoff. Grunnen til at man bruker hydraulikk er at dimensjonene på utstyret blir mindre når man bruker olje i stedet for luft. Forklar hva som er den prinsipielle forskjellen mellom disse ______________________ Med ommleggingen av anlegget skal det monteres en del nytt teknisk utstyr. I den forbindelse opplyses at tankvognen skal starte/stoppe ved punkt A og kjøre til punkt B hvor den stopper fylles og returnerer til punkt A. Tankvognen skal stoppe automatisk v.h.a endebryter/giver i punktene A og B Hvilken type endebryter/giver vil du velge - og hvorfor? Induktiv giver brukes ved metalliske objekter mens kapasative givere kan brukes ved alt. Så gå for en kapasativ giver. Videre opplyses det at det skal være mulig å stoppe anlegget ved en servicebryter og en nødstoppbryter. Hvor vil du montere nevnte brytere - og hvorfor? Dette diller jeg svært lite med, men en service bryter står vel rett før motoren ? Nødstoppen skal være stå først i styrestrømskretsen på vogna. For å øke automatiseringsgraden ønsker kunden at det blir montert magnetventiler når det gjelder fylling og tømming av tankvognen. Hva menes med automatiseringsgrad? Det bygger vel på i hvor stor grad du må ha manuell betjening av anlegget. Har du magnetventiler på fylling og tømming så vil du kunne fjernstyre det og trenger ikke noe form for manuell innvending. ______________________ Endret 18. mai 2009 av Rosemount Lenke til kommentar
V_B Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 +++++++++++++++++++I den senere tid har driftlederen antydet overfor ledelsen at han har lagt merke til varmgang i kabelen til motoren som trekker tankvognen. I den forbindelse ber kunden deg om å dokumentere om nevnte kabel og sikring er i.h.t forskriftene. Motorens merkeskilt viser følgende: AAB Motors ------------- 3 - faset / 50 Hz IEC 34 - 1 ------------- IP 3 Type QU 100 L4 AT -------------- Cos phi = 0,87 1470 r/min -------------- Virkningsgrad (fucka n ) = 0,7 400 V / 230 V -------------- A / A (?) 8 kW Har du noe info om denne kabelen som skal dokumenteres ? Lenke til kommentar
s0ndr3 Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Har du noe info om denne kabelen som skal dokumenteres ? noe spesielt du tenker på?? Det står"Kabling av anlegget foregår på eksisterende kabelstige, og avstanden mellom styreskapet og koblingsskapet på tanken er målt til 48m." Lenke til kommentar
crisnaa1 Skrevet 18. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2009 har funnet ut at det skal være 4mm på begge oppgavene. I = P (√3 x U) på grunn av 3 fas. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Hei. Du har glemt to faktorer i utregning av belastningsstrømmen. Du må få med Cos Phi og Virkningsgrad. Når det kommer til kabelberegningen så burde det gå fint, men om du kanskje vil sanke litt goodwill og stjerne i margen så burde du tenke litt lengere. Motoren trekker omlag 19 A. En 4mm^2 kabel har strømføringsevne på 32A. Du har nå lagt kabelen på en eksisterende kabelbro. Har du tenkt at denne kanskje vil ha kabler liggende eller i fremtiden vil få flere kabler på seg ? Når du får i oppgave å planlegge slike oppgaver og skal legge på f.eks kabelbro, så bruk alltid korreksjonsfaktoren som gir mest reduksjon av strømføringsevne. I dette tilfellet blir det 9 kabler og korreksjonsfaktor 0.7. Du begrunner dette med at du tenker på fremtidige innstallasjoner. Det er ikke så gunstig å planlegge etter ideelle forhold, for så å måtte rive en kabel fordi en planlegger ikke tenkte at det kunne komme flere kabler ved senere innstallasjoner 32 * 0.7 =22.4A 22.4 * 0.94 (si det kan komme opp imot 35 grader i rommet) = 21.056A Nå er vi ikke langt ifra at vi belaster kabelen på det maksimalet. En fin regel er å ha maks 80% av maks last, og da blir 4mm^2 for lite. Derfor ville jeg ha gått for 6mm^2 i dette tilfellet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå