rasmussen92 Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 hei. Jeg har nå tenkt på begynne å kjøre cross. det jeg lurer mest på er hva som skal gjøres på syklene etter så så mange timer og vedlikehold. Har ikke kjørt så mye på bane før, men har kjørt litt atv. Har planlagt å kjøpe en 250, 4 takter men hva mener dere for en nybegynner? har pratet med endel folk og de sier at det er helt greit for en nybegynner å starte med 250 4takter når det er like bra som en 125ccm. Og stempel/cylinder skifte, det er så veldig mange meninger om hvor ofte dette skal byttes osv, men for en nybegynner som ikke kommer til å kjøre sykkelen like hardt som de beste hva skal jeg gå etter? 40 timers stempel skifte? mvh Andreas. Lenke til kommentar
WackenSS Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 hei.Jeg har nå tenkt på begynne å kjøre cross. det jeg lurer mest på er hva som skal gjøres på syklene etter så så mange timer og vedlikehold. Har ikke kjørt så mye på bane før, men har kjørt litt atv. Har planlagt å kjøpe en 250, 4 takter men hva mener dere for en nybegynner? har pratet med endel folk og de sier at det er helt greit for en nybegynner å starte med 250 4takter når det er like bra som en 125ccm. Og stempel/cylinder skifte, det er så veldig mange meninger om hvor ofte dette skal byttes osv, men for en nybegynner som ikke kommer til å kjøre sykkelen like hardt som de beste hva skal jeg gå etter? 40 timers stempel skifte? mvh Andreas. Er du ny på 2 hjul på en crossbane så får du mindre glede av en 125 2-t en en 250 4-t Det er mer vedlikehold på en 4-t, feks kontroll av ventilklaringer og oljeskift på 5 timer i.flg verkstedhåndbøker. Kjører selv ca 10 timer på oljeskift. Ventilklaringer har jeg ikke hatt behov for etter ca 20 kjørte timer. Tar det på øret når det må gjøres. Dette er tilstrekkelig for oss mosjonister da ihvertfall ikke jeg klarer og piske min 450 slik som konkurranse gutta gjør. stempelskift er greit og ta på 50 timer, eller ihvertfall en kontroll, hvilket i praksis er like mye jobb som og skifte det. lykke til. Lenke til kommentar
square Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Vel, en 250 er jo dyrere enn en 125. Og hvis 250 4t går like bra som en 125 2t, så anbefaler jeg og kjøpre en 125 2t, i og med at du er nybegyner og! Lenke til kommentar
TanteEdgar Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Vel, en 250 er jo dyrere enn en 125. Og hvis 250 4t går like bra som en 125 2t, så anbefaler jeg og kjøpre en 125 2t, i og med at du er nybegyner og! Ja, men forskjellen på 125 2t og 250 4t er effektkurven. Hvis du bare er mosjonist altså at du bare kjører for gøy så er 4takt det beste valget. Da har du bonndrag, noe som er toalt fraværende på en 125 2t, der er det bonn gass for å holde turtallet på maks hele tiden og hvis du kommer under effekttoppen så sliter du. Har kjørt en KTM EXC 150ccm 2takt og den gamle TSXn min hadde mer bonndrag enn den sykkelen der. De små 2takt motorene er laget for å ha all effekten oppe i toppregisteret mens en 250 4takt vil ha et mye mye jevnere drag og du slipper å ha max turtall hele tiden. Så lenge du ikkje kjører løp hvor det er bonn gass uansett så vil jeg anbefale en 250 4t. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå