sofus71 Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Jeg tar en del bilder i innendørs idrettshaller av barna mine. Bruker Nikon D40 og Sigma 50-150mm f/2,8. Nikon D40 er ikke særlig bra på høy ISO. (rett å slett helt ræva..) Det jeg lurer på om lukkertid blir det samme uansett kamera med de samme blender/iso instilling? F.eks. ISO 800 Blender 2,8. Hvis Nikon D40 kommer med lukkertid på 1/60. Blir det da samme lukkertid på D90/D300? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Det jeg lurer på om lukkertid blir det samme uansett kamera med de samme blender/iso instilling? F.eks. ISO 800 Blender 2,8. Hvis Nikon D40 kommer med lukkertid på 1/60. Blir det da samme lukkertid på D90/D300? Jepp, det er hele vitsen med ISO-verdien - det er en lysfølsomhetsparameter som sørger for at lukkertiden blir den samme med samme blenderåpning (og dermed brennvidde). Mens lukkertiden og blenderen er fysiske størrelser, er ISO-verdien en kalibrert enhet/forsterkning som sørger for å gi samme eksponering når de to andre er gitt. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 ...men når det er sagt, så er det ikke alltid at ISO-verdiene er helt korrekt kalibrerte, og spesielt på høyere ISO-verdier kan det være til dels merkbare avvik mellom oppgitt og faktisk lysfølsomhet. Dxomark har tester på ganske mange sensorer som viser sammenheng mellom oppgitt og reell isoverdi. En annen ting å tenke på er at lysmålingsautomatikken ikke alltid prioriterer de samme tingene i motivet, så automatikken i to forskjellige kameramodeller kan godt gi helt forskjellige eksponeringer av samme motiv. Så hvis du vil ha kort lukkertid så kan det være greit å velge lukkerprioritet fremfor f.eks. blenderprioritet eller auto. Lenke til kommentar
sofus71 Skrevet 4. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2009 Takk for oppklarende svar. Da for jeg satse på at D90 evt D300 gir bedre bilder på ISO 1600 en det jeg har på D40 med ISO 800... Hvor mye bedre er D90 på høy ISO en D40? Finnes det test/sammenligning på dette? Ligger i startgropa til å bestille meg D90.. (evt D300..) Lenke til kommentar
Anew Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 (endret) Her har jeg gjort en litt uformell, men like vel ganske kontrollert sammenligning av støy mellom D70 og D300: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=11173158 D70 vil være ganske lik D40, og D300 ganske lik D90. Konklusjonen er at D300 er minst like god på 1600 som D70 er på 800. Trolig mer. Endret 4. mai 2009 av Anew Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 ...men når det er sagt, så er det ikke alltid at ISO-verdiene er helt korrekt kalibrerte, og spesielt på høyere ISO-verdier kan det være til dels merkbare avvik mellom oppgitt og faktisk lysfølsomhet. Er det ikke slik at ISO er en kalibrert parameter for eksponering avhengig av blender og lukkertid? Dvs. ikke et mål på støy. Med andre ord at samme ISO sørger for samme eksponering ved samme lysforhold, blender og lukkertid, mens støy er et biprodukt som kan variere fra kamera til kamera selv med samme ISO-verdi. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 (endret) Støy og ISO/lysfølsomhet er i prinsippet to helt uavhengige størrelser. Det eneste Sutekh sier, er at for en gitt ISO-verdi, så skulle de andre eksponeringsparametrene vært like. I realiteten ser man at ISO 100 ikke nødvendigvis er nøyaktig 100 på en gitt kameramodell. Det kan være 125, eller kanskje oftere 80. I det minste sier enkelte tester det. Det betyr at for samme ISO-innstilling på kameraet, så kan man måtte gi ulike blender/lukkertidsverdier for å oppnå identisk sluttresultat. Det kan også ha sammenheng med T-verdien til det objektivet man tester med. Objektivenes T-verdier tas praktisk talt aldri med i regnestykket for eksponering på stillbilde - noe som vil medføre bittelitt ulik eksponering for ulike objektiver med samme blender, lukkertid og lysfølsomhet (ISO). Endret 4. mai 2009 av Anew Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 What he said. I prinsippet burde to forskjellige kameramodeller stilt på samme ISO, samme blenderåpning og samme lukkertid gitt eksakt samme eksponering. I praksis blir det ikke sånn fordi den oppgitte ISO-verdien ikke helt stemmer med den faktiske lysfølsomheten til sensoren. Dxomark viser f.eks. målt vs. oppgitt ISO-verdi for sensorene de tester. Støy blir en helt annen sak. Hvis jeg kan få lov til å finne frem tollekniven og spikke litt flis, så er jeg ikke heeelt enig med Anew i formuleringen at støy og iso er uavhengige av hverandre. Men det er i utgangspunktet ikke noe som sier at den og den ISO-verdien må gi så og så mye støy, uavhengig av sensorstørrelse og kameramodell. Det eneste man kan si noe om er hvordan signal-støyforholdet for en gitt sensor faller med økt signalforsterkning. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Men det er i utgangspunktet ikke noe som sier at den og den ISO-verdien må gi så og så mye støy Som skrevet - det er i prinsippet ingen sammenheng. ISO 5800:1987 inneholder definitvt ingen støykrav. At det for en gitt teknologi er sammenhenger er ikke relevant for ISO-standarden, når den appliseres på ulike teknologier/formater. ...men det vet jeg at du vet. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Nå kan jeg selvfølgelig begynne å diskutere hva man legger i ordet "prinsipp", og hvilke prinsipper man legger til grunn for argumentasjonen sin (ISO-standarder vs. halvleder- og signalbehandlingsteori, f.eks.), men da mistenker jeg at haugen med flis raskt ville vokse seg for stor for denne tråden Eller sagt på en annen måte: vi er i prinsippet () enige, vi har bare to litt forskjellige utgangspunkt. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Eksponér mot høyre, dvs overeksponér. D90 på ISO1600 er nok ikke bedre enn D40 på ISO800, er nok dårligere. Mørke partier blir aldri fine med for høy ISO, derfor hadde jeg overeksponert litt istedenfor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå