Skinney Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 I likhet med Fedora og Ubuntu gjør Mandriva seg klar for våren, med en oppdatert Linux-distribusjon kalt 2009 Spring. Les mer Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Er litt ueinig med å kalle ext3 standarden i Linux-verda. Elles enkel og grei artikkel Lenke til kommentar
G Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Når kan en vente seg at Ext4 blir ansett som stabil? Ext3 har vel mange år på nakken. Lenke til kommentar
Sneglen Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 "Forbedret sikkerthet gjennom Mandrivas Security Centre" - hva går dette kort fortalt ut på? Lenke til kommentar
PurpleChip Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 "Forbedret sikkerthet gjennom Mandrivas Security Centre" - hva går dette kort fortalt ut på? Forbedre sikkerheten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Når kan en vente seg at Ext4 blir ansett som stabil? Ext3 har vel mange år på nakken. ext4 er stabilt i følgje utviklarane. Vil ta ei stund før det blir teken opp av verksemder do, men det er fordi dei store verksemdene alltid ligg nokre år bak i tid. Lenke til kommentar
Sneglen Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 "Forbedret sikkerthet gjennom Mandrivas Security Centre" - hva går dette kort fortalt ut på? Forbedre sikkerheten. Jeg trodde alle Linuxdistroer var sikre i utgangspunktet? Etter å ha sett litt nærmere på Msec viser det seg at det gjelder enkle tillatelser og innstillinger (skru av/på passord, av/på autologin, tillate/nekte ICMP Broadcast-beskjeder, tillate/nekte ICMP Echo, av/på systemlogging, se etter skumle brukerinnstillinger, verifisere pakker, sjekke md5 checksum på suid-filer o.l.). Msec ser for meg ut til å være et samlested for sikkerhetsinnstillinger man ellers ville måtte lete etter individuelt. (Minner meg om noe a lã group policier i Windows). Lenke til kommentar
Fangs78 Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Sikkerhet er et relativt begrep. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 4. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2009 Er litt ueinig med å kalle ext3 standarden i Linux-verda. Elles enkel og grei artikkel Er vel det Linux-kjerne utviklerne anser som standard filsystem, hvis jeg ikke tar helt feil. Så er derfor jeg kommer med påstanden i artikkelen. Ext4 er så og si stabilt, men Ubuntu vil vente litt da det fortsatt er ganske nytt. Ext4 vil mest sannsynlig kun gjelde til btrfs kommer i slutten av året/begynnelsen av neste år. Btrfs skal være bedre enn ext4 igjen, så vi har vel noe å se frem til på filsystem-fronten. "Forbedret sikkerthet gjennom Mandrivas Security Centre" - hva går dette kort fortalt ut på? Forbedre sikkerheten. Jeg trodde alle Linuxdistroer var sikre i utgangspunktet? Som Fang sier, sikkerhet er et relativt begrep. De fleste Linux-distribusjon er sikrere enn Windows... Men det finnes også en Linux-distribusjon som har som mål å være verdens usikreste distro, tro det eller ei Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Kva for distro er det? Veit at Linspire ein gong i tida gav vanlege brukarar root som standard, men eg tviler på at dei har som mål å vere usikker Lenke til kommentar
Session^^ Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Er vel det Linux-kjerne utviklerne anser som standard filsystem, hvis jeg ikke tar helt feil. Så er derfor jeg kommer med påstanden i artikkelen. Ext4 er så og si stabilt, men Ubuntu vil vente litt da det fortsatt er ganske nytt. Ext4 vil mest sannsynlig kun gjelde til btrfs kommer i slutten av året/begynnelsen av neste år. Btrfs skal være bedre enn ext4 igjen, så vi har vel noe å se frem til på filsystem-fronten. Tja... http://www.phoronix.com/scan.php?page=arti...marks&num=1 Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 4. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2009 Er vel det Linux-kjerne utviklerne anser som standard filsystem, hvis jeg ikke tar helt feil. Så er derfor jeg kommer med påstanden i artikkelen. Ext4 er så og si stabilt, men Ubuntu vil vente litt da det fortsatt er ganske nytt. Ext4 vil mest sannsynlig kun gjelde til btrfs kommer i slutten av året/begynnelsen av neste år. Btrfs skal være bedre enn ext4 igjen, så vi har vel noe å se frem til på filsystem-fronten. Tja... http://www.phoronix.com/scan.php?page=arti...marks&num=1 Må tenke på at det ikke er ferdig enda da Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 4. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2009 Kva for distro er det? Veit at Linspire ein gong i tida gav vanlege brukarar root som standard, men eg tviler på at dei har som mål å vere usikker Bah.... Husker ikke navnet. Kom ut (første utgave) i Februar eller Mars i år... Husker jeg lo en del når jeg så den Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Det var ikke tilfeldigvis Tin Hat Linux? Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 4. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2009 Nei, var ikke den... Trur den het DIL eller noe, Damn Insecure Linux... var noe i den duren, en liten spin-off av Damn Small Linux... Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Whops, leste feil Trodde du mente verdens sikreste distro, ikke motsatt.. Lenke til kommentar
Session^^ Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Damn Vulnerable Linux: Deliberately Insecure http://librenix.com/?inode=10148 Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 4. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2009 Der var den vettu! Hehe, må nesten kontakte utviklerne og spørre om et intervju Lenke til kommentar
Session^^ Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 (endret) Hehe, den er laget for at studenter skal ha noe å jobbe på "DVL isn't built to run on your desktop -- it's a learning tool for security students" Endret 4. mai 2009 av Session^^ Lenke til kommentar
G Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 While Btrfs does not conclusively have a performance advantage at this point, it does have advanced features for a Linux file-system like snapshots, check-summing, online defragmentation, etc. It is also important to keep in mind that Btrfs continues to undergo heavy development and its on-disk format is not necessarily stabilized at this point. Over the next several Linux kernel releases we should hopefully see Btrfs stabilize. Gjør Btrfs check-summing hele tiden slik at en skal få minst mulig korrupte data på disken sin? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå