Itw Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Heisann Skal mekke sammen to stk servere som hovedsakelig skal brukes til backup. Saken er at det er såppas lenge siden, at jeg satt sammen noen pc, at jeg har ikke anelse hva som er ok nå for tiden av hovedkort og cpu? Servern skal: Kjøres backup på kjøre microsoft groove være en lagrings pc for div dokumentasjon. Skal nok ha en ca 3tb med disker i den i raid1 Skal også ha en til som står og tar backup av denne igjenn i ett annet bygg via kabel for brannsikkerhet. Så om noen kunne hjelpet meg litt med valg av cpu, hovedkort og minne så hadde det vært flott. Gjerne tips til kabinett med ok plass til disker og kjøling også. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Budsjett? Privat eller bedrift? Lenke til kommentar
Itw Skrevet 4. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2009 Ja skulle jeg jo selvfølgelig nevnt. Er til en liten bedrift med ca 25ansatte. Budsjett, billig og funksjonelt Er jo ikke akkurat rakketforskning maskina skal brukes til så regner med at den trenger vell ikke være topp of the pops. Har egentlig ikke lagt opp noen formening om hva det skal koste er jo en MÅ ha ting så. Så det skal funke og skal ikke koste skjorta. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 (endret) blæh brukte for lang tid på og skrive har dere lisenser frafør? samt om tower eller rack Endret 4. mai 2009 av cruzader Lenke til kommentar
Itw Skrevet 4. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2009 (endret) ingenting... Lisenser må vi ha. Men tror nok vi går for enkelt kabinett da det er lettest og plassere. Og skal jo ikke være noe overkill heller er kun ment for bakcup av 3 andre maskiner så.. Endret 4. mai 2009 av Itw Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 I et slikt tilfelle ville jeg i tillegg til eventuelle forslag her, forhøre meg med HP og Dell om priser på oppsett. I gitte tilfeller kan de levere oppsett med meget bra pris/ytelse. De bruker også deler som klart er mer servertilpasset en det vi finner fram til. Så til et forslag (AMD): Kabinett: 3 TB i Raid 1 angir minimumsbehov på 4 disker, mest trolig 6. Og det bør være utvidelsesmuligheter, f.eks inntil 10 - 12 disker. Personlig foretrekker jeg da kabinetter som egentlig ikke har 3,5'' plasser, men som bruker harddiskrammer (3 stk 5,25 -> 4 stk 3,5''). Sharkoon Rebel 12 Economy til 810 kr bør være en mulighet. Her er det i alle fall plass nok. Hovedkort, CPU og minne: Hovedkort bør ha innebygd VGA, og helst 2 stk PCIe 4x ekspansjsonsporter. Dvs det kan gjerne ha 16x, 8x. Grunnen er at såpass mange disker som her nesten krever at man tar høyde for skikkelige SATA-kontrollere, og de krever som oftest PCIe 4x. Asus M3N72-D tilfredsstiller dette kravet for AMD. Kr 750. Som CPU holder en AMD Athlon 64 X2 4850E til 500,- kr og som minne Apacer DDR2.800 2 GiB til ca 160,- kr. PSU: Her kan Antec, Seasonic, Corsair og PC Power & Cooling strømforsyninger på ca 400 - 450 Watt være greie. Alle har brukbare modeller, med Seasonic i førersete. Så her er det mest pris g tilgjengelighet som bestemmer. Når det gjelder drevrammer for 3,5'' harddisker, så kan Lian Li EX-H34B til ca 600,- være et alternativ. Man trenger ikke rammer for de 6 første HD-ene i det anbefalte kabinettet. Når det gjelder eventuelle SATA kontrollerkort, er jeg feil mann å spørre. Men i og med at dette er en "backup" løsningen, regner jeg med at innbygde "fake-RAID" kontrollere og eventuelle eksterne av samme holder. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 4. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2009 (endret) Tusen takk. Hjelper meg mye med noen gode konkrete alternativer. Hadde egentlig bare som plan og la hovedkortet være sata kontroller, da de fleste leveres med det. Men kom til og tenke på nå når du nevner sata kontroller, at hovedkort gjerne bare har 4x raid kontrollere? Så da er det jo like greit og ha egne sata kontrollekre. Men tusen takk for hjelpa skal sette sammen to maskiner, klare for 8disker så har vi fa plass nokk, er en del video i vår bransje så. Spørsmål: Er det AMD som er top of the pops nå for tia og ikke intel sine cpu? Endret 4. mai 2009 av Itw Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Det er nok Intel som er topp når det gjelder ytelse, mens AMD nok gir mest for pengene. Og her var det vel så rimelig som mulig og bra nok som var målet. Jeg har faktisk selv en server med omtrent samme specs, bare at jeg har langt mer minne (for caching), og bare 2 TB i Raid 5. Og så bruker jeg Ubuntu som OS. Men den fungerer helt glimrende. Dersom kravet et maks 8 disker, kan du spare ca 200 på kabinett, ved f.eks å velge Thermaltake M9 VI1000BNS Som sagt, SATA Raid kontrollere er jeg lite skarp på. Men 1 eller 2 av Adaptec RAID 1430SA skulle vel holde i dette tilfellet. Skal du ha 8 porter på et kort blir det fort 2 000 kr. Vil du ha noe som er skikkelig, så er Areca ARC-1220ML et mulig valg.. Men da snakker vi 5 000 kr. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 4. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2009 Ser veldig bra ut dette hittil. Har satt opp 2maskiner med 2tb i raid1 på hver maskin i begynelsen og havner vell på ca 13000kr for begge så er ikke ille det:) Kabinettet er helt greit det, så ser ikke noen vits i og skifte det ut. Nå er det bare backup programvare igjenn. Skal se om jeg ikke bare bruker hovedkortets raid kontroller i starten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå