Rata101 Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 (endret) Om polygami er positivt eller negativt er helt avhengig av hvordan man ønsker at samfunnet skal se ut i framtiden. Jeg ønsker ikke at en landsbyhøvding fra langtvekkefra skal kune skjære av seg fingeravtrykka og flykte til Norge, og samtidig få til livsopphold for alle sine koner og barn. Jeg kjenner til familier her i Oslo som mottar 400 000 .- i sosialstøtte pr måned + gratis leg og tannlege. Får Nordmenn det? NEI Eeeehhh... Jaha? Hold deg til saken istedenfor å bruke diskusjon om polygami som en unnskyldning til å snike inn dine meninger om innvandringspolitikk. Endret 6. mai 2009 av Rata101 Lenke til kommentar
geebs Skrevet 6. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2009 Ja, jeg er i grunn litt for liberalisering for liberaliseringens grunn og jeg ser ikke noe problem med det. Hvilken funksjon tjener forbudet mot polygami? Det skal hindre flere enn to mennesker i å inngå en ekteskapskontrakt, hvorfor det? Hva er det som er så himla forferdelig med at tre mennesker formeliserer forholdet sitt, som noen sa, slik at vi må gjøre det forbudt og straffbart? Jeg møter også hele tiden det at mennesker ser på den nåværende statusen av en aktivitet for så å bestemme hvorvidt den kvalifiseres til lovendring. Hvorfor skal vi ikke se på om det kvalfisertes til kriminalisering i utgangspunktet? Jeg kunne ha begynt å liste opp fordeler og ulemper ved å legalisere polygami, men sett at det var potetgull som var ulovlig i stedet, ville de vært relevante? For meg så handler det om ganske enkle friheter som staten ikke burde kontrollere, friheter som å spise potetgull eller å gifte meg med tre kvinner og to menn om jeg ønsker... Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Det vil bli heidundrende arveoppgjør. "Han likte MEG best!!!!" Lenke til kommentar
G Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 (endret) Jeg tror polygami begrenser seg selv med det at de andre som også deler partneren i forholdet, gjerne vil ha frihet de også, og ikke bare en i gruppen. F.eks. så er nok det mest vanlige at en mann har mange koner (kvinner) i kulturer som har islam som religion. Så jeg tror at kulturen må være litt innarbeidet for at noe slikt skal skje. Det kan jo tenkes at noen i vårt samfunn hadde svippet innom en polygamisk gruppe, men kanskje ikke blitt der livet ut. Jeg tror det er mer naturlig med ett swingersmiljø enn polygami som jo innebærer ett slags ekteskap. På den annen side så tenker jeg at ett polygamisk miljø gir enn viss trygghet for de som deltar, men en liknende trygghet kan en vel finne seg i diverse religiøse sekter uten å måtte være gift med sine medsamfunnsborgere. Dette var bare noen raske strøtanker. Kanskje du kan bruke noen av dem som ideer? EDIT: Det er vel statsreligionen vår som kanskje ligger til grunn for forbud mot polygami, men jeg vet ikke sikkert. Mulig det også ville vært litt tungt for administrasjonene rundt i det offentlige å skulle forholde seg til polygamiske ektefeller. Skatteetaten f.eks., ja dere havner i skatteklasse P6!! Sykehuset, går dere med på organdonasjon, og en kan sikkert komme på mange andre eksempler. Endret 6. mai 2009 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå