Gå til innhold

Hva synes du om polygami?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er da ikke noe mer komplekst enn at jeg har venner, som igjen har egne venner som ikke nødvendigvis er mine venner, som igjen har egne venner som ikke nødvendigvis er mine eller mine venners venner osv. Om alle disse venneparene velger å signere avtaler mellom hverandre om at de er venner og lover troskap til hverandre (men selvfølgelig med noen utveier), ser jeg ikke at det skulle føre til noen problemer. Om man da vil kalle hele Norge en vennskapskrets, så gjerne for meg, men det endrer ingenting.

Lenke til kommentar

Det er uansett det man FØLER for en person som avgjør om det er kjæresten eller ikke.

Nå er kanskje noen ganske mye mer overfladisk enn meg, men jeg klarer ikke å se for meg det å ha to prersoner i tankene samtidig, og tenke like mye på begge to, og føle like mye for begge.

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar
Ja, da kan vi altså slå fast at folk som er gift er mer enn bare venner, slik du la det fram tidligere. De er en familie.

Jeg har ikke sagt noe annet. Men kan du da svare på spørsmålet jeg stilte for et par innlegg siden, og forklare meg hva forkjellen på et familieforhold og et vennskapsforhold i praksis er?

Det er uansett det man FØLER for en person som avgjør om det er kjæresten eller ikke.

Nå er kanskje noen ganske mye mer overfladisk enn meg, men jeg klarer ikke å se for meg det å ha to prersoner i tankene samtidig, og tenke like mye på begge to, og føle like mye for begge.

Må man føle for og tenke like mye på begge?

Lenke til kommentar
Ja, da kan vi altså slå fast at folk som er gift er mer enn bare venner, slik du la det fram tidligere. De er en familie.

Jeg har ikke sagt noe annet. Men kan du da svare på spørsmålet jeg stilte for et par innlegg siden, og forklare meg hva forkjellen på et familieforhold og et vennskapsforhold i praksis er?

I praksis er vel familier ment å være en type organisering mellom mennesker der man deler leveområde og ressurser, blant annet av ønske om trygghet, kjærlighet og prokreasjon.

Lenke til kommentar

Stort sett fjern slekt. Hele min fars slekt bor i Sverige, og selv onkler, tanter og søskenbarn på den siden har jeg bare sett noen få ganger. Jeg har også skilte foreldre og en halvsøster jeg bare har sett en gang.

Det er ikke uvanlig med foreldre som er skilt og bor langt fra hverandre, og med den nye ekteskapsloven vil vi få mange familier som ikke kan prokreere på "familiært" vis. Den typiske "familieenheten" er ikke lenger mor, far og barn.

Lenke til kommentar

Når det gjelder homofile som ikke kan prokreere, så kan man vel ikke si at hensikten de har med å gifte seg er så veldig annerledes enn vanlige familier. Dessuten er det tydelig at homofile familier også ønsker seg barn.

Derfor så må man vel kunne si at hensikten er å oppfylle de kravene som jeg nevnte i min forklaring av familie som begrep?

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at det er så typisk at de er oppfylt. Mange familier bor ikke sammen, mange får barn utenfor ekteskap, mange har delt økonomi, mange familiære forhold innebærer lite kjærlighet, og noen ganger til og med hat osv.

Edit: Og uansett ser jeg ikke hva dette egentlig betyr i praksis, som gjør polygami til et potensielt problem.

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar
Tenk så fett å kjøpe seg harem av postordrebruder. Da hadde jeg hatt en unnskylding til å ta busslappen også. En kone fra hver havn.

Det finnes i alle fall tusen bedre grunner for å ta busslappen.

Tenk på alle svigermødrene :ohmy:

I tillegg måtte du ha prostituert deg for å få råd til å forsørge familiene til alle konene dine som fortsatt bor i hjemlandet.

Familiegjenforening kommer FRP til å stoppe når de kommer til makten uansett.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke se at det er så typisk at de er oppfylt. Mange familier bor ikke sammen, mange får barn utenfor ekteskap, mange har delt økonomi, mange familiære forhold innebærer lite kjærlighet, og noen ganger til og med hat osv.

Edit: Og uansett ser jeg ikke hva dette egentlig betyr i praksis, som gjør polygami til et potensielt problem.

Jo, intensjonen med å inngå ekteskap er å starte en familie. Stor eller liten spiller ingen rolle. Det er du vel ikke uenig i? Ekteskap kan ikke få skylden for ekteskapsproblemer. Akkurat som man ikke kan gi alkohol skylden for alkoholisme, biler skylden for trafikkulykker, osv. At folk får barn utenfor ekteskap kan heller ikke ekteskap få skylden for. Det blir fullstendig bakvendt logikk. Disse problemer oppstår på grunn av holdningene og oppførselen til menneskene i familiene og i ekteskapet. Skal vi diskutere polygami, så får vi hvertfall først etablere hva ekteskap er og hvilke funksjoner det er ment å oppfylle.

Jeg stiller ikke spørsmål for å lage problematikk rundt polygami. Om polygami er positivt eller negativt er helt avhengig av hvordan man ønsker at samfunnet skal se ut i framtiden. Men, jeg synes at argumentene til trådstarter virker mer inspirert av liberalisering for liberaliseringens skyld enn enn gjennomtenkt og samfunnsrelatert argumentering. Man kunne for eksempel snudd på det og spurt hvorfor vi ikke avskaffer ekteskapet istedenfor.

Dette får hver og en gjøre seg opp en mening om selv.

Tenk på alle svigermødrene :ohmy:

Ja, fy f...

Lenke til kommentar
Jo, intensjonen med å inngå ekteskap er å starte en familie. Stor eller liten spiller ingen rolle. Det er du vel ikke uenig i?

For mange er intensjonen bak ekteskap å oppnå økonomiske fordeler. For andre igjen er det for å formalisere et forhold, love troskap og følge tradisjoner. Hvorvidt flertallet som gifter seg gjør det med den intensjon å stifte familie vet jeg ærlig talt ikke. Jeg tror ikke den tradisjonelle familien står så sterkt lenger, men det hadde vært interessant å finne ut av.

Ekteskap kan ikke få skylden for ekteskapsproblemer. Akkurat som man ikke kan gi alkohol skylden for alkoholisme, biler skylden for trafikkulykker, osv. At folk får barn utenfor ekteskap kan heller ikke ekteskap få skylden for. Det blir fullstendig bakvendt logikk. Disse problemer oppstår på grunn av holdningene og oppførselen til menneskene i familiene og i ekteskapet. Skal vi diskutere polygami, så får vi hvertfall først etablere hva ekteskap er og hvilke funksjoner det er ment å oppfylle.

Jeg har ikke prøvd å skylde på noe som helst. Men det at det er så amnge skilsmisser er en god indikator på at hverken ekteskapet eller den tradisjonelle familieenheten er så viktig for folk lenger. Hva vi enes om at et ekteskap er, er ikke så viktig så lenge det er påvirkningen på samfunnet vi diskuterer, og dermed hva samfunnet mener det er som er viktig.

Eller mener du vi diskuterer noe annet? Påvirkning på barneoppdragelse, økonomi eller lignende? I så fall er det jo for eksempel mange, spesielt kristne, som mener at man ikke kan oppdra et barn skikkelig uten nøyaktig én far og én mor, og at ekteskapet dermed har den funksjonen at det skal bevare denne "familieenheten". Jeg deler selvfølgelig ikke det synet :)

Jeg stiller ikke spørsmål for å lage problematikk rundt polygami. Om polygami er positivt eller negativt er helt avhengig av hvordan man ønsker at samfunnet skal se ut i framtiden. Men, jeg synes at argumentene til trådstarter virker mer inspirert av liberalisering for liberaliseringens skyld enn enn gjennomtenkt og samfunnsrelatert argumentering. Man kunne for eksempel snudd på det og spurt hvorfor vi ikke avskaffer ekteskapet istedenfor.

Dette får hver og en gjøre seg opp en mening om selv.

Men er det staten som skal bestemme hvordan samfunnet skal se ut, eller samfunnet selv? Hvis staten legaliserer polygami, vil vel ikke alle plutselig bli polygame selv om de mener det er galt? Om noen tusentalls mennesker skulle inngå polygame ekteskap, ville det forandret samfunnet i nevneverdgi grad?

Å avskaffe ekteskapet er også en interessant diskusjon, og jeg vil tro det også er innenfor topic i denne tråden, siden det er så nært relatert. Om man legaliserer polygami, burde man nok i det minste redefinere ekteskapet.

Jeg anbefaler deg også å lese det første innlegget mitt i tråden, der jeg presenterer mitt syn på saken.

Lenke til kommentar
Om polygami er positivt eller negativt er helt avhengig av hvordan man ønsker at samfunnet skal se ut i framtiden.

Jeg ønsker ikke at en landsbyhøvding fra langtvekkefra skal kune skjære av seg fingeravtrykka og flykte til Norge, og samtidig få til livsopphold for alle sine koner og barn.

Jeg kjenner til familier her i Oslo som mottar 400 000 .- i sosialstøtte pr måned + gratis leg og tannlege.

Får Nordmenn det?

NEI

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...