Gå til innhold

Hva synes du om polygami?

Anbefalte innlegg

Hva synes du om polygami? I de fleste vestlige land, inkludert Norge, er polygami ulovlig, hvorfor det? Burde det vært annerledes? Jeg har et prosjekt om det nå og sliter virkelig for å finne argumenter mot så hvis noen har innslag så er jeg veldig interessert i å høre.

For min del liker jeg ikke tanken på at staten hele tiden skal kontrollere oppførselen til mennesker. Vi skal ikke diskriminere på grunnlag av religioner (eller noen annen basis) så det at religiøse kommer til å misbruke det er ikke grunn nok, da er det misbruket og ikke fenomenet det er et problem med. Har vi virkelig rett til å nekte at to menn og en kvinne eller to kvinner og en mann gifter seg med hverandre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke noe problem med det. Grunnen til at det er ulovlig er helt sikkert på grunn av kristendommen. Og det er er veldig ukjent for oss her i Norge og trolig serdeles lite interesse for å få gjennom en slik lovendring. Det er sikkert folk som er imot det og fordi det klasher med våre normer.

På en annen side så ser jeg ikke det store poenget i å gifte seg heller. Det er jo bare noe vi gjør fordi det ligger i vår kultur. Sett bortifra de rettslige tingene såklart (kan disse oppnås uten å gifte seg?). Det er jo ikke papirene som binder folk sammen. Det er kjærligheten.

Lenke til kommentar

De rettslige aspektene oppnås ved å inngå i en lovlig kontrakt, det er tross alt det et ekteskap er. Hvordan mennesker så velger å gjennomføre denne kontrakten (bryllup osv) får være opp til deres kultur og jeg ser ikke helt hvorfor vi skal blande oss inn i det.

Hvorvidt det er noe "poeng" i å gifte seg taler kun i polygamiens favør. Hvis det ikke er noe poeng å gifte seg, hvorfor da kriminalisere denne aktiviteten? Tenk på hvor mye i dagens samfunn som det ikke er noe poeng å gjøre, men som vi har friheten til å gjøre. Definisjonen på frihet strekker seg mye lengre enn til kun de essensielle aspektene ved livet; mat, drikke, husly, utdanning osv. Forbudet mot polygami står i strid mot de frihetene som mennesker BURDE ha, det høres melodramatisk ut, men det er dessverre slik det er (eller hvertfall slik jeg oppfatter det fra et sekulært standpunkt).

Lenke til kommentar

De er vel redde for at polygamistene sees på som egoister av en eller annen sort. Tenk selv, en jente har et fortrolig forhold med to gutter - samtidig. Ville ikke første tanke være "omg, så egoisitisk!", istedenfor "oj, så bra den jenta må ha det".

Polygami er ulovlig, men utroskap er lovlig? *klø seg i hodet*

Lenke til kommentar

Polygami strider både med religiøse tradisjoner og tradisjonelle familieverdier, som begge stikker langt ned i den norske kulturen. Noe rasjonelt grunnlag tror jeg ikke det er. Allikevel er jeg ikke for en umiddelbar legalisering. Toleranse handler like mye om å respektere irrasjonelle som rasjonelle meninger, og som vi har sett med den nye ekteskapsloven, vil det opprøre ganske mange.

Det er av samme grunn jeg mener vi burde gå forsiktig frem med å skille stat og kirke og ikke ta imot all islamsk kultur med åpne armer. Det lille fåtallet som vil få det bedre veier ikke opp for det store flertallet som tror verden går under om man tillater utradisjonelle ekteskap.

Men møter jeg noen som er dumme nok til å begynne å argumentere for et forbud, vil jeg diskutere dem i senk. Og jeg skulle gjerne sett en offentlig debatt om temaet, så kanskje vi kan få litt fortgang på prosessen.

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar

Et potensielt problem med polygami kan være innvanderere som betaler for å gifte seg til statsborgerskap . Det går selvfølgelig ann nå og, men det ville jo blitt lettere og mer attraktivt. Ikke et veldig godt argument kanskje, men det bør tas frem og vurderes.

Endret av Zappy
Lenke til kommentar

Du kan ikke kriminalisere noe fordi det kan bli misbrukt. Absolutt alt kan bli misbrukt og bare fordi du ikke liker hvordan det kan bli misbrukt betyr ikke det at selve aktiviteten burde vært kriminalisert. Jeg liker ikke at mennesker misbruker junkfood, jeg forbyr ikke aktiviteten eller produktet for den saks skyld selv om det forårsaker mange samfunnsproblemer.

Lenke til kommentar
Du kan ikke kriminalisere noe fordi det kan bli misbrukt. Absolutt alt kan bli misbrukt og bare fordi du ikke liker hvordan det kan bli misbrukt betyr ikke det at selve aktiviteten burde vært kriminalisert. Jeg liker ikke at mennesker misbruker junkfood, jeg forbyr ikke aktiviteten eller produktet for den saks skyld selv om det forårsaker mange samfunnsproblemer.

Vel, det er likevel et argument mot. Jeg vil si at de negative effektene av polygami kan like godt bli større en de positive. De positive effektene er minimale, mens økning av ulovlig innvandring er relativt seriøst og berører mange mennesker.

Jeg sier ikke at jeg er mot polygami, men de faktiske ulempene er reelle og bør ikke stikkes under en stol.

Og junkfood eksempelet ditt er helt på jordet, da det ikke er noe ulovlig med å være usunn.

Et bedre eksempel vil være legalisering av hasj, som ikke er farlig i seg selv. Men fordi ulempene det KAN bringe med seg, så velger vi (de) å ikke legalisere det.

Jeg er heller ikke mot legalisering av hasj, men de faktiske ulempene er reelle og bør heller ikke stikkes under en stol.

Lenke til kommentar

Hvis vi lovligjør polygami på prinsippiell basis, så burde vi også åpne for dette:

Person A gifter seg med person B og C. I sin tur er person B og C gift med henholdsvis person D og F, som i sin tur er gift med person G og H. Etterhvert gifter også Person A seg med person H, G og D, osv.

Hadde ikke det vært knall! Hele Norge kunne liksom blitt en eneste stor familie, bokstavelig talt.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...