Lian79 Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Hei, er kommet i en liten diskusjon med de som leier i samme hus som meg. Leier en leilighet med 1 biloppstillingsplass i et hus som er delt opp i 2 boenheter. Den andre boenheten har 2 biloppstillingsplasser. Tror ikke at det har noen juridisk betydning, men jeg leier alene mens de som leier den andre er 2 samboere. første spørsmål: Skal snøryddingen deles på 3 (biloppstillingsplasser) eller på 2 (boenheter)? Vi har delt det på 2 så langt, men da jeg har vært mye borte det siste året og/eller kommet sent hjem så de allerede har fått ryddet snøen har jeg ikke fått tatt min del. Det har endt opp med at de har slått seg totalt vrang og påstår at jeg har ryddet like lite snø tidligere, noe som er usant men det er ikke spørsmålet, og at jeg skal betale dem for snørydding for 3 vintere. Har aldri hørt noe etter tidligere vintere. Spørsmål 2: Hvor langt tilbake kan en kreve betaling for slikt arbeid? Spørsmål 3: Hvor mye kan en kreve for 1 times snørydding etter at det allerede er utført? Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Til spørsmål #1: Har du gyldig grunn til å være mye borte, som til eksempel ved arbeid. Ja så kan du be dem rykke og reise, ta en balle høy og gå i bås. Du kan ikke bare stoppe midt i arbeidet for å gå hjem å måke snø forran huset. Har du derimot vært ute hele dagen lang for å være med kammerater og bare drevet dank, så har du enkelt sneket deg unna husplikter. Noe som er dårlig gjort for de andre beboerene. Spørsmål #2: De kan ikke kreve deg for noe. Dog siden de har gjort ditt arbeid, så er det vell på sin plass at du gir vedkommende en liten påkjønnelse. Spørsmål #3: Sånn omtrent 30-50 kroner timen. Lenke til kommentar
Lian79 Skrevet 4. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2009 Til spørsmål #1: Har du gyldig grunn til å være mye borte, som til eksempel ved arbeid. Ja så kan du be dem rykke og reise, ta en balle høy og gå i bås. Du kan ikke bare stoppe midt i arbeidet for å gå hjem å måke snø forran huset. Har du derimot vært ute hele dagen lang for å være med kammerater og bare drevet dank, så har du enkelt sneket deg unna husplikter. Noe som er dårlig gjort for de andre beboerene. Spørsmål #2: De kan ikke kreve deg for noe. Dog siden de har gjort ditt arbeid, så er det vell på sin plass at du gir vedkommende en liten påkjønnelse. Spørsmål #3: Sånn omtrent 30-50 kroner timen. Takk for svar, men var vel ikke helt hva jeg er ute etter. Var mer ute etter det juridiske. Jeg vil gi dem en påkjønnelse som du sier, men de har tatt helt av og slått seg vrang (eller en av dem). Sikkert på grunn av at jeg skal flytte snart og de ikke verdsetter nabofreden like mye. Hvor du kom frem til 30-50 kroner timen på spm. 3 aner jeg ikke, men den summen kommer jeg selv til å skru opp om den har noe juridisk hold. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Det naturlige er vel at du måker din plass, og naboene måker sine plasser. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Det naturlige er vel at du måker din plass, og naboene måker sine plasser. Kan være felles adkomst som også må måkes. Har du/ dere tatt opp dette med huseier? Burde være fint mulig å få til en minnelig løsning på det her. Fordelingen bør enten være pr. boenhet eller pr. biloppstillingsplass i mine øyne. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Den mest rimelige løsningen er vel at man måker etter nytte. De som har to av tre biler har dobbelt så mye nytte av biloppstillingsplassene og bør da måke deretter. Dette prinsippet har man også bygd på i utformingen av veglova § 54 ("kvar etter same høvetal som gjeld for den bruk han gjer av vegen") og sameigelova § 9 ("ber sameigarane seg imellom etter som dei har part til"). Måking går i utgangspunktet inn under veglova § 54 første ledd om å holde veien i "forsvarlig og brukande stand". Paragrafen viker for avtale, og det kan sies at siden dere har innrettet dere etter hva dere tydeligvis mente var riktig de siste årene har dere bundet dere ved sedvane til en avvikende ordning. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 (endret) Det har endt opp med at de har slått seg totalt vrang og påstår at jeg har ryddet like lite snø tidligere, noe som er usant men det er ikke spørsmålet, og at jeg skal betale dem for snørydding for 3 vintere. Har aldri hørt noe etter tidligere vintere. Jeg vil tro dette er et helt urealistisk krav så lenge det ikke finnes noen avtale. Endret 4. mai 2009 av klilleng Lenke til kommentar
Lian79 Skrevet 4. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2009 (endret) Den mest rimelige løsningen er vel at man måker etter nytte. De som har to av tre biler har dobbelt så mye nytte av biloppstillingsplassene og bør da måke deretter. Dette prinsippet har man også bygd på i utformingen av veglova § 54 ("kvar etter same høvetal som gjeld for den bruk han gjer av vegen") og sameigelova § 9 ("ber sameigarane seg imellom etter som dei har part til"). Måking går i utgangspunktet inn under veglova § 54 første ledd om å holde veien i "forsvarlig og brukande stand". Paragrafen viker for avtale, og det kan sies at siden dere har innrettet dere etter hva dere tydeligvis mente var riktig de siste årene har dere bundet dere ved sedvane til en avvikende ordning. Takk for bra svar. Var mer dette jeg var ute etter Magnux: Ja det er snakk om felles adkomst. Og nei har ikke tatt dette opp med huseier ennå, ville la dem "kjøle seg litt ned" og prøve å finne ut av det uten å måtte blande inn huseier. Postet dette for å vite litt mer om mine rettigheter, så jeg vet hva jeg kan slå i bordet med om det blir nødvendig. Hadde vært greit med et svar til spørsmål #2 om noen har peiling. For å presisere litt mer hva jeg er ute etter her setter jeg opp en hypotetisk situasjon: "Dersom samme person alltid rydder snø over flere år uten å kreve noe fra andre brukere av veien, hvor langt tilbake kan han kreve penger dersom han plutselig finner ut at han vil gjøre det?" (Juridisk) Endret 4. mai 2009 av Lian79 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Den alminnelige foreldelsesfrist på pengekrav er 3 år. Så i prinsippet foreldes ikke pengekravet før tre år etter at han tidligst kunne kreve betalt. Problematikken ligger mer i hvorvidt det er inngått en avtale om at det skulle betales. Lenke til kommentar
Lian79 Skrevet 5. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2009 Den alminnelige foreldelsesfrist på pengekrav er 3 år. Så i prinsippet foreldes ikke pengekravet før tre år etter at han tidligst kunne kreve betalt. Problematikken ligger mer i hvorvidt det er inngått en avtale om at det skulle betales. Det har aldri aldri tidligere vært gjort noen avtale. Vi snakket så vidt en gang i Mars i år om det da jeg sa meg villig til å betale en sum for at de hadde endt opp med å ta en for stor del av snøryddinga den vinteren. Takk igjen for svar. Har nok det jeg trenger nå. Saken irriterer, som alt en må tenke på å dra inn Juss for. Jeg er villig til å betale en grei sum, men etter sist jeg pratet med dem skjønner jeg at de lever i en verden hvor alt blir sett fra deres side. Om jeg vil være vanskelig tilbake kan jeg lett ende opp med å ikke betale noenting, at jeg da har fått noe som ikke kan ses på som noe annet enn et krav fra dem på langt over det dobbelte av hva jeg er villig til å betale som ikke henger på greip i det hele tatt gjør ikke akkurat naboforholdet bedre. Får vel se om de har roet seg ned litt til neste samtale, håper jeg slipper å måtte sette dem på plass med husverten til stedet. Lenke til kommentar
Geggse Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Slik jeg forstår så leier dere begge boenheter? Her er det huseier sitt ansvar å sørge for snørydding. Så da bør huseier bli enige med dere om hvordan dere måker snø. Hvis ingen av dere måker, så er det huseiers ansvar, det tror nå jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå