Gå til innhold

Bør dyr på sirkus avskaffes?

Anbefalte innlegg

Med tanke på hvor mye statsstøtte operaen, teater og andre kulturtilbud som sliter med oppslutning så er det litt ironisk at sirkus fortsatt ikke får 1 kr i støtte.

Ja sirkus og dyreparker burde fått nok stats støtte, dedikert til å sørge for at dyrene har det bra. Og det burde blitt strengere krav og kontroll rundt hvordan dyrene skal ha det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nå en ganske stor forskjell på ville dyr og de som har blitt domestikerte. Mennesker må påta seg det ansvaret å ta seg av de dyrene vi selv har domestikert siden de ofte ikke lenger klarer å leve selv i naturen. Dyr er ikke her til vår underholdning, dette gamle bibelske synet burde fjernes fra alle mennesker. Jeg er ikke vegeterianer og jeg kan anerkjenne næringskjeden, men vi er også utrusta med rasjonalitet og den gjør oss i stand til å finne en balanse mellom naturens gang og unødvendigheter slik som sirkus.

EDIT: Dyrepark er igjen en annen sak da man kan tilby de et ganske likt naturlig habitat. Jeg synes det fortsatt ikke er fantastisk, men levekårene her er mye bedre. Dette er også en stor mulighet for både barn og voksne å lære, for å ikke snakke om mulighetene dette gir zoologien.

Endret av EloX
Lenke til kommentar

Noen har spådd at mange dyr, deriblant sjimpanser, i fremtiden bare vil overleve via dyreparker og andre menneskeskapte institusjoner. Trist.

Næææ ... Elefanter er laget for å stå på ett bein, og apekatter er laget for å røke sigar og sykle på énhjulssykkel.

Og mennesker er laget for å sykle, gå på ski, kjøre bil...

Men seriøst, så er jeg enig i at dyr skal behandles forsvarlig - og hvis ikke sirkusene er istand til dette, så er det helt kurant å snakke om forbud. Små barn ville ikke ant hva de hadde gått glipp av, så for meg blir det argumentet litt meningsløst.

Lenke til kommentar

Jeg mener at vis de skal fortsett med sirkus så bør det ikke være omreisende sirkus.

Men sirkus som "sitter fast".Sånn som dyreparker, siden det da ville blitt mye lettere å gi dyrene et bedre liv.

Og da ville jo også alle de som mener at sirkus bør forbli for underholdningens del få viljen sin også.

Endret av LE0910A04
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...