Gå til innhold

Bør dyr på sirkus avskaffes?

Anbefalte innlegg

Dyr på sirkus

Jeg mener at dyr på sirkus ikke skulle vært lov. Fordi disse dyrene lever under elendige forhold, kanskje får de ikke så mange fysiske plager. Men mange av dem får psykiske, og utvikler såkalt stereotypisk adferd. Flere av sirkusene påstår at dyrene lever et bra liv. Noe som umulig kan stemme for mesteparten av dyrene. Ta for eksempel hestene; en undersøkelse viste at 90 % av tiden sto de bundet i telt, mens de resterende 10 % var de bundet til en stolpe eller oppbevart i transportene. Hestene takler heller ikke den utrolig strenge disiplinen som de blir utsatt for under trening, eller det å være adskilt fra sine artsfrender mesteparten av tiden.

En annen ting som jeg reagerer på er måten elefantene har det. For i mange norske sirkus er det kun en elefant, altså lever de helt uten kontakt med andre elefanter. I tillegg står de ofte fast lenker og har et veldig begrenset område å bevege seg på hele 22-23 timer i døgnet! Mesteparten av den resterende tiden blir de brukt til underholdning (elefantridning) eller trening, der det kreves av dem at alt skal bli gjort perfekt. Elefanter er veldig smarte dyr som trenger kontakt med andre, noe det blir veldig lite av på et sirkus der det ikke finnes andre elefanter. I tilegg blir de slått under trening, selv om det finnes svært få tilfeller at det blir gjort i Norge, så blir elefantene som hører til i norske sirkus sendt til utlandet for trening. Og der blir de slått med elektriskerør som gir dem kraftige støtt.

Jeg vil anbefale alle som mener at det skal forbli lovelig å ha dyr på omreisende sirkus om å ta en titt på følgende linker;

http://www.sirkus.info/informasjon/livet-for-dyr-i-sirkus/

http://www.sirkus.info/

Videre vil jeg oppfordre alle til å presse myndighetene til å forby dyr på omreisende sirkus. Siden det er helt åpenbart at mange av disse dyrene ikke har det bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg støtter formålet ditt, men kan ikke si meg enig i alle påstandene du kommer med.

(Utdyping kan muligens komme senere, men akkurat nå er det sovetid for meg).

Jeg har selv vært sirkusartist, og har sett dyrene på nært hold.

WillyWanker og Skugga kan få lov til å komme med saklige argumenter.

For øvrig kan jeg nevne Cirkus Agora, som nå satser på dyrefritt sirkus.

Lenke til kommentar
Jeg støtter formålet ditt, men kan ikke si meg enig i alle påstandene du kommer med.

(Utdyping kan muligens komme senere, men akkurat nå er det sovetid for meg).

Jeg har selv vært sirkusartist, og har sett dyrene på nært hold.

WillyWanker og Skugga kan få lov til å komme med saklige argumenter.

For øvrig kan jeg nevne Cirkus Agora, som nå satser på dyrefritt sirkus.

Alle "påstandene" jeg kommer med har bakgrunn i linkene jeg la ved.

Og jeg vet at noen av dyrene på sirkus trives med å leve det livet de gjør. Men ikke alle, spesielt hester pleier å få problemer. Men det gjør de også i privathestehold, forskjellen er bare den at det er lettere å forbedre forholdene i staller som ikke flyttes rundt (veldig dårlig ordvalg i den setningen der, men begyner å bli sånn passe trøtt nå x])

Lenke til kommentar

Når jeg var liten så gledet jeg meg alltid mest til å se dyra, elefanter osv. Det ville ikke vært like artig uten.

Som vosken liker jeg mer å se folka... men siden barn er en veldig stor del av sirkuets intekter, og mange barn like å se dyrea, så er det kanskje vrient og stoppe med å ha dyr.

Endret av Lord-KGA
Lenke til kommentar

Det er mye som "burde" fordi ting kan skje. Vi burde kanskje forby bilkjøring da noen kan kræsje eller forby å fly da man kan styrte? Dette blir i så måte for drøyt. Det å sammenligne bruk av kjæledyr med bruk av levnede dyr på sirkus er tilsvarende drøyt, det har lite med hverandre å gjøre akkurat som mine eksempler. Vi vet at dyrene lider og at de får psykososiale lidelser av dette. Så vidt jeg vet får ikke kjæledyr dette (men du har kanskje en kilde på denne påstanden?). Det sier seg selv at dette ikke er bra for dyrene, dermed burde man ta avstand og legge ned et forbud.

:)

Lenke til kommentar

Det er jo ikke til å legge skjul på at de linkene er forvrengte og feilinformerer. Dyrene har det som regel bra, forøvrig ser jeg heller frem til at vanlig dyrehold, altså som kjæledyr burde forbys enn å bruke dyr som nyttedyr som klær, mat, underholdning osv.

Lenke til kommentar
Det sier seg ikke selv. Hvorfor de har det verre enn det jevne kjæledyr begriper jeg ikke.

Et vanlig kjæledyr blir ikke fraktet rundt i bil hit og dit hele livet, ei heller blir det tvunget til å stå i et lite bur mesteparten av tiden. For ikke å nevne at de fleste sirkusdyr er det nettopp fordi de er eksotiske og på ingen måte er avlet til menneskelige formål, som e.g huskatter og hunder.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke dyr på sirkus bør avskaffes, fordi det ville ødelagt hele sirkus tradisjonen.

Sirkus er en flott tradisjon som skaper fantastiske opplevelser og minner hos tusenvis av barn. Det er ikke mye jeg husker fra jeg var 4-5 år. Men at jeg og pappa var på sirkus, det husker jeg soleklart. Det var stort for meg.

Jeg synes heller sirkusene burde sette bedre fokus på at dyrene skal ha det godt. Men det koster vel for mye penger for de da... til at det er "verdt det" (sett med ett kynisk økonomisk blikk).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...