Gå til innhold

Antall obligatoriske kjøretimer?


Kajac

Anbefalte innlegg

Heisann.

Skal etterhvert begynne på kjøreskole, og har siste året øvelseskjørt nesten daglig med foreldrene mine, så jeg har en del erfaring. Derfor tror jeg ikke jeg trenger så mange kjøretimer. Er det et minimum antall kjøretimer du må ha for å kunne oppkjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann.

Skal etterhvert begynne på kjøreskole, og har siste året øvelseskjørt nesten daglig med foreldrene mine, så jeg har en del erfaring. Derfor tror jeg ikke jeg trenger så mange kjøretimer. Er det et minimum antall kjøretimer du må ha for å kunne oppkjøre?

 

Det er to veiledningstimer.

 

Utenom dette trenger du:

 

Sikkerhetskurs bane

Sikkerhetskurs vei

Mørkekjøring

 

Mer enn dette trenger du ikke, er KUN dette som er obligatorisk. Kan klare lappen på under 10.000 da om du er god.

 

Også må du selvfølgelig leie bil til oppkjøringen av kjøreskolen. Ca 1200 kr.

 

Så totalt så blir det vel rundt 20 timer totalt, i det obligatoriske. På den lokale kjøreskolen her, ville "lappen" ha kostet 10.800 kroner.

Endret av Oreo
Lenke til kommentar
Heisann.

Skal etterhvert begynne på kjøreskole, og har siste året øvelseskjørt nesten daglig med foreldrene mine, så jeg har en del erfaring. Derfor tror jeg ikke jeg trenger så mange kjøretimer. Er det et minimum antall kjøretimer du må ha for å kunne oppkjøre?

 

Det er to veiledningstimer.

 

Utenom dette trenger du:

 

Sikkerhetskurs bane

Sikkerhetskurs vei

Mørkekjøring

 

Mer enn dette trenger du ikke, er KUN dette som er obligatorisk. Kan klare lappen på under 10.000 da om du er god.

 

Også må du selvfølgelig leie bil til oppkjøringen av kjøreskolen. Ca 1200 kr.

 

Så totalt så blir det vel rundt 20 timer totalt, i det obligatoriske. På den lokale kjøreskolen her, ville "lappen" ha kostet 10.800 kroner.

 

Ikke faen om man klarer lappen under 10000. Obligatoriske jeg kommer på i farten:

Glattkjøring (ca. 3700,-)

Trinn 4; innledende og avsluttende teori, langkjøring og kartkjøring (ca. 6700,-)

2 veiledningstimer (ca. 1100,-)

Forbikjøring (ca. 1100,-)

 

I tillegg har man en dobbeltime i begynnelsen, slik at kjørelæreren finner ut hvor man ligger. (ca. 1100,-)

Og etter det kommer avgiften til kjøreskolen for å ta lappen på ca. 700, og en kjøretime man har før oppkjøring på ca. 550.

Også må man ikke glemme avgiften på ca. 300-400 kr for å få utstedt lappen osv.

 

Bare dette blir jo en 15000. I tillegg kommer det nok et par kjøretimer også, ettersom man har et skjema man skal gå igjennom (spesielt på trinn 3, som inkluderer feltskifte, lyskryss og rundkjøring osv.).

 

Vil nesten si at det er godt gjort å få den under 20000 nå for tiden.

 

Betalte selv 22000 ca, til tross for at jeg øvelseskjørte så og si hver dag fra jeg var 16 år.

Lenke til kommentar
Vil kjørelæreren pirke unødvendig på kjøringen min bare for å tjene ekstra penger i form av flere kjøretimer?

 

Ja, om du havner hos en useriøs kjøreskole. Dersom du kan trafikkregler, og har kjørt bra i ett år, trenger du ikke noe flere kjøretimer. Dersom du derimot har mange feil på f.eks regulering av trafikk og vikeplikt og slikt, kan du vurdere å ta en dobbeltime eller to, for å rette opp i det før en eventuell oppkjøring.

 

Det finnes mange useriøse kjøreskoler. Og det finnes dem som er bra! Jeg tok førerkort hos det jeg vil kalle bergens beste kjøreskole.

 

Husk også at de fleste kjøreskoler, har en gratis begynnertime. Ta deg et par turer rundt fra skole til skole og spør etter gratis prøvetime, eller begynnertime, kommer godt med i valg av kjøreskole.

Lenke til kommentar
Heisann.

Skal etterhvert begynne på kjøreskole, og har siste året øvelseskjørt nesten daglig med foreldrene mine, så jeg har en del erfaring. Derfor tror jeg ikke jeg trenger så mange kjøretimer. Er det et minimum antall kjøretimer du må ha for å kunne oppkjøre?

 

Det er to veiledningstimer.

 

Utenom dette trenger du:

 

Sikkerhetskurs bane

Sikkerhetskurs vei

Mørkekjøring

 

Mer enn dette trenger du ikke, er KUN dette som er obligatorisk. Kan klare lappen på under 10.000 da om du er god.

 

Også må du selvfølgelig leie bil til oppkjøringen av kjøreskolen. Ca 1200 kr.

 

Så totalt så blir det vel rundt 20 timer totalt, i det obligatoriske. På den lokale kjøreskolen her, ville "lappen" ha kostet 10.800 kroner.

 

Ikke faen om man klarer lappen under 10000. Obligatoriske jeg kommer på i farten:

Glattkjøring (ca. 3700,-)

Trinn 4; innledende og avsluttende teori, langkjøring og kartkjøring (ca. 6700,-)

2 veiledningstimer (ca. 1100,-)

Forbikjøring (ca. 1100,-)

 

I tillegg har man en dobbeltime i begynnelsen, slik at kjørelæreren finner ut hvor man ligger. (ca. 1100,-)

Og etter det kommer avgiften til kjøreskolen for å ta lappen på ca. 700, og en kjøretime man har før oppkjøring på ca. 550.

Også må man ikke glemme avgiften på ca. 300-400 kr for å få utstedt lappen osv.

 

Bare dette blir jo en 15000. I tillegg kommer det nok et par kjøretimer også, ettersom man har et skjema man skal gå igjennom (spesielt på trinn 3, som inkluderer feltskifte, lyskryss og rundkjøring osv.).

 

Vil nesten si at det er godt gjort å få den under 20000 nå for tiden.

 

Betalte selv 22000 ca, til tross for at jeg øvelseskjørte så og si hver dag fra jeg var 16 år.

 

Flere av de jeg kjenner, har tatt lappen til 10800 kr nå, altså kun det obligatoriske.

Læreren kan ikke KREVE en dobbeltime av deg i starten, dette er veiledningstime 1, som er obligatorisk.

 

Men ja, jeg tok ikke med avgifter til NAF og SVV i beregningen min, men kjøreskolen skal faktisk ikke ha så mye.

 

Pris kommer igjen på valg av skole. Jeg betalte selv 12900 for lappen min, inkludert "alt". For klasse C, lastebil, betalte jeg 18000 inkl "alt".

Lenke til kommentar
Hva vil du kalle bergens beste kjøreskole?

Vil ikke havne hos noen useriøs skole.

 

Etter å ha prøvd: Byens Trafikkskole, Centrum Trafikkskole, Irgens Trafikkskole, Eliassen, Rogstad og Åsane Trafikkskole, havnet jeg til slutt hos Sotra Bil&Mc. Ikke noe tullelærere, rask avvikling på kjøringen, kort ventetid og god oppfølging. Kanongod skole. Har aldri hørt noe kritikk om dem.

Lenke til kommentar
Flere av de jeg kjenner, har tatt lappen til 10800 kr nå, altså kun det obligatoriske.

Læreren kan ikke KREVE en dobbeltime av deg i starten, dette er veiledningstime 1, som er obligatorisk.

 

Men ja, jeg tok ikke med avgifter til NAF og SVV i beregningen min, men kjøreskolen skal faktisk ikke ha så mye.

 

Pris kommer igjen på valg av skole. Jeg betalte selv 12900 for lappen min, inkludert "alt". For klasse C, lastebil, betalte jeg 18000 inkl "alt".

Ikke pokker om du tok hele C-lappen for 18.000 kr under normale forhold. Tatt glattkjøringa enda? Koster 6.000 kr den å, og skal innkluderes i prisen. (langkjøring, +8.000 + glattkjøring 6.000 + veiledningstimene 2.000 kr = 16.000 kr, å ikke snakk om at du fikk ulykkesberededskap, bil til oppkjøring, avgift for oppkjøring, gebyr for teoriprøve, lastsikkringskurs og eventuelle bøker for under 2.000 kr. ulykkesberedskap aleine koster 3.000, og lastsikkringskurset koster like mye)

 

Angående B, så har jeg sitti å sett på litt forskjellige trafikkskolene nå, å tar hvis du dropper alt av teorikurs å ekstra kjøretimer, så havner du på ca 15.000 kr uansett hva du velger, hvis du begynner fra bånn med trafikalt grunnkurs.

tar feks opelteam, som er en helt normal trafikkskole uten sky-høye priser. Fant dem som var langt dyrere, men gjennomsnittet av trafikkskolene lå med denne prislista, så vi tar det som en forutsettning at det er det som er markedsprisen.

 

grunnkurs m mørkekjøring: 2900

2 x veiledningstime a 550 kr : 1100

glattkjøring: 2850

langkjøring + bykjøring: 6400

leie av bil til førerprøve: 1530

teorieksamem: 335

avgift ved oppkjøring: 720

sum: 15.835 kr

 

Men husk at kun de færreste greier seg med det obligatoriske, så det vil nok for de fleste bli litt dyrere enn det her igjen.

 

og de som sier de har tatt billappen for under 11.000 kr, har antakligvis glømt å regne med det trafikale grunnkurset de har fra før og avgifter i forbindelse med oppkjøring, og vipps så må man legga på 5.000 kr. Også koster det 335 kr for hver gang du stryker på teorien å, så stryker man 3 ganger (noe utrolig mange gjør), så koster det pluttslig 1000 kr ekstra det å.

 

Sjøl tok jeg B for under 10.000 kr ;) Men det er 4 år sia da prisene var litt lavere. Også slapp man trafikalt grunnkurs.

Lenke til kommentar

Med mindre din far er kjørelærer så vedder jeg på at du trenger minst 10 ekstra kjøretimer. Er noe helt annet å kjøre med en kjørelærer og foreldrene dine.

Jeg kjørte selv med min far i 2 år og var ganske dyktig å kjøre. Han var yrkessjåfør i tillegg så han hadde god erfaring selv. Men jeg trengte likevel 20 timer hos kjørelærer.

 

Etter det kjørelæreren fortalte meg så er det MEGET få som klarer seg på 10 timer. De fleste havner på 20 til 30 timer, og mange over.

Lenke til kommentar

Hvor mye du trenger, varrierer helt fra person til person. Noen blir aldri gode sjåfører uansett hvor mye de kjører, mens andre behersker alle kjøretøya de tar i like godt på første forsøk. Finnes folk som aldri har kjørt før, men alikevel slipper unna med svært få kjøretimer fordi de har det medføtte tallente, mens andre kan ha kjørt i mange år, før de kommer til kjørelærer å får beskjed om at de er helt uduglig. Kun de færreste kjører med kjørelærer for å lære å gire å sånne elementære ting. Det er sånnt man øver på hjemme. Man kjører med kjørelærer for å få konkrete tilbakemeldinger på hva man kan gjøre annerledes når det gjelder trafikkregler å trafikkflyt. Kort sagt: Noen skjønner hva forkjørsvei betyr FØR de begynner med kjøretimer, mens andre trenger 5 timer før de skjønner forskjellen på forkjørsvei å vanlig vei, og i hvilke kryss man har vikeplikt osv. Er i sånne trafikale ting de fleste timene ligger for de aller fleste.

Lenke til kommentar
Med mindre din far er kjørelærer så vedder jeg på at du trenger minst 10 ekstra kjøretimer. Er noe helt annet å kjøre med en kjørelærer og foreldrene dine.

Jeg kjørte selv med min far i 2 år og var ganske dyktig å kjøre. Han var yrkessjåfør i tillegg så han hadde god erfaring selv. Men jeg trengte likevel 20 timer hos kjørelærer.

 

Etter det kjørelæreren fortalte meg så er det MEGET få som klarer seg på 10 timer. De fleste havner på 20 til 30 timer, og mange over.

Jeg lærer sykt fort, og pappa (og mamma spesiellt) er svært nøye på at jeg følger alle regler når jeg kjører. Jeg kan det meste av trafikkregler og skilt, vikeplikt, forikjøring, rundkjøring, bruk av blinklys osv, og det eneste jeg vet jeg sliter med er lukeparkering. Jeg tror ikke jeg trenger mer enn 5 timer for å finjustere meg. Jeg har kjørt opptil flere ganger i uken HVER UKE siden januar 2008, så jeg tror det meste sitter.

 

På en annen side er jo alle forskjellig. Med mindre jeg har lært noe radikalt feil, tror jeg at jeg klarer det på godt under 10 timer.

Lenke til kommentar

Lukeparkering er noe du strengt talt ikke trenger å kunne til oppkjøring. Ser noen skoler stresser med lukeparkering og bakkestart, mens andre kjøreskoler ikke fokuserer så sterkt på dette. Selv hadde jeg ikke en eneste lukeparkering under kjøreundervisningen, det måtte jeg fint kunne selv (noe jeg også kunne).

 

Bakkestart var bare noe man tok der og da når man hadde behov for det.

Lenke til kommentar

Lukeparkering og bakkestart hadde jeg på første timen, og spesielt bakkestart er noe man bør kunne. Det er viktig og ikke trille på bilen bak bare fordi man ikke klarer å ta i gang i en bakke. Er man god på å parkere kan det være med på å øke helhetsinntrykket kjørerlærer skaper seg av eleven også.

Lenke til kommentar

Bakkestart funker på alle biler, forutsett at man har litt friksjon under hjula. Men uansett...bakkestart, lukeparkering osv er noe man SKAL kunne for å få sertfikat. bakkestart er ekstremt viktig, å lukeparkering handler om hvor god man er til å manøvrere kjøretøyet under spesielle situasjoner. Kan man ikke en gang lukeparkere, fortjener man ikke sertfikat

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...