stizzen Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 (endret) Jeg skal kjøpe meg en hjemmekino pakke, og lurte på om det er noen av disse tingene som kan byttes ut med noe bedre til tilsvarende pris, og om dette er verdt pengene Epson TW-700: 7500 NOK XTZ 89 front, senter, surround og XTZ 99 W10.16: 6495 SEK Yamaha RX-V663:4495 SEK Totalt: 16439,63 NOK (sånn kursen er nå) Jeg har søkt, men ikke funnet ut noe særlig om XTZ 89 høytalerene, noen som har hørt disse? Jeg takker for svar Endret 4. mai 2009 av Jarmo Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Etter det jeg har forstått er XTZ alt annet enn et bomkjøp, så dette er nok ingenting å uroe seg for. Er det egentlig veldig mye billigere å kjøpe fra Sverige, enn å bestille fra Surround.no, når avgifter og slikt er lagt til? Hvis det er film som står i høysetet vil du kanskje vurdere en XTZ 99 W12.16. Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Jeg skal kjøpe meg en hjemmekino pakke, og lurte på om det er noen av disse tingene som kan byttes ut med noe bedre til tilsvarende pris, og om dette er verdt pengene Epson TW-700: 7500 NOK XTZ 89 front, senter, surround og XTZ 99 W10.16: 6495 SEK Yamaha RX-V663:4495 SEK Totalt: 16439,63 NOK (sånn kursen er nå) Jeg har søkt, men ikke funnet ut noe særlig om XTZ 89 høytalerene, noen som har hørt disse? Jeg takker for svar Basert på egne erfaringer og det jeg hører fra andre så har du truffet bra blink med denne :o) Har selv forløperen til TW700 og hadde kjøpt RX-V663 hvis jeg skulle hatt ny receiver nå. Har også en mindre XTZ sub, som spiller fin og stram bass. Lurer som Flrerek på om det er virkelig svarer seg å gå utenom surround.no på Yamaha og XTZ. Det er også mer tungvindt om noe skulle gå i filler innenfor garantien. Lenke til kommentar
stizzen Skrevet 4. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2009 Takker for svar Jo, det kan jo være best å bestille fra surround.no, men det blir 3000kr dyrere ekslusivt frakt, og 3000 er en del penger. Det er vel kanskje verdt det hvis jeg får problemer med høytalere eller noe. fLeReK: Det hadde vært konge med en 12" sub, men jeg må desverre ta det "billigste" jeg finner, da jeg ikke har all verdens av inntekter Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 fLeReK: Det hadde vært konge med en 12" sub, men jeg må desverre ta det "billigste" jeg finner, da jeg ikke har all verdens av inntekter Selvfølgelig. XTZ 99 W10.16 skal visstnok være bedre til musikk og gir dessuten også heftige filmopplevelser. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 fLeReK: Det hadde vært konge med en 12" sub, men jeg må desverre ta det "billigste" jeg finner, da jeg ikke har all verdens av inntekter Selvfølgelig. XTZ 99 W10.16 skal visstnok være bedre til musikk og gir dessuten også heftige filmopplevelser. Hva er forskjellen? Det er de samme karakteristikkene som kjennetegner god lyd, om det er film eller musikk? AtW Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Takker for svar Jo, det kan jo være best å bestille fra surround.no, men det blir 3000kr dyrere ekslusivt frakt, og 3000 er en del penger. Det er vel kanskje verdt det hvis jeg får problemer med høytalere eller noe. fLeReK: Det hadde vært konge med en 12" sub, men jeg må desverre ta det "billigste" jeg finner, da jeg ikke har all verdens av inntekter Tror du har en god plan der. Selv kjører jeg XTZ 8-tommeren og synes det er OK. Angående besparelser så forvarer nok det der en tur over grensa hvis den ikke er for lang ja. Lykke til ! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 fLeReK: Det hadde vært konge med en 12" sub, men jeg må desverre ta det "billigste" jeg finner, da jeg ikke har all verdens av inntekter Selvfølgelig. XTZ 99 W10.16 skal visstnok være bedre til musikk og gir dessuten også heftige filmopplevelser. Hva er forskjellen? Det er de samme karakteristikkene som kjennetegner god lyd, om det er film eller musikk? AtW Både 10" og 12" tommeren har samme forsterker (300W RMS i 4 ohm). Dette betyr at en 10" vil spille med mer kontroll enn en 12", gitt at de bruker samme forsterker. Denne kontrollen kommer godt med i musikk, hvor hurtighet og presisjon ofte er viktigere enn å flytte så mye luft som mulig (se: eksplosjoner i film). Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 fLeReK: Det hadde vært konge med en 12" sub, men jeg må desverre ta det "billigste" jeg finner, da jeg ikke har all verdens av inntekter Selvfølgelig. XTZ 99 W10.16 skal visstnok være bedre til musikk og gir dessuten også heftige filmopplevelser. Hva er forskjellen? Det er de samme karakteristikkene som kjennetegner god lyd, om det er film eller musikk? AtW Både 10" og 12" tommeren har samme forsterker (300W RMS i 4 ohm). Dette betyr at en 10" vil spille med mer kontroll enn en 12", gitt at de bruker samme forsterker. Denne kontrollen kommer godt med i musikk, hvor hurtighet og presisjon ofte er viktigere enn å flytte så mye luft som mulig (se: eksplosjoner i film). Hva er det som gjør at mindre element vil spille med "mer kontroll" såfremt forsterkeren er kraftig nok for også det store elementet? I filmer er det jo gjerne ganske mye musikk der også, slik jeg ser det er det akkurat de samme karakteristikkene som er viktige når man spiller musikk og ser på film, dvs flat og fin repsons og at suben går langt nok ned. AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Hva er det som gjør at mindre element vil spille med "mer kontroll" såfremt forsterkeren er kraftig nok for også det store elementet? Hvis forsterkeren har like god kontroll på begge elementene er det jo uvesentlig å spørre om hvorvidt den ene subwooferen vil spille med mer kontroll enn den andre. Selvfølgelig er det tenkelig at et større element vil ha høyere følsomhet enn et tilsvarende mindre element. Hvis dette ikke er tilfellet er det opplagt at det kreves mer av forsterkeren å flytte på et 12"-element enn et 10"-element. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Hva er det som gjør at mindre element vil spille med "mer kontroll" såfremt forsterkeren er kraftig nok for også det store elementet? Hvis forsterkeren har like god kontroll på begge elementene er det jo uvesentlig å spørre om hvorvidt den ene subwooferen vil spille med mer kontroll enn den andre. Selvfølgelig er det tenkelig at et større element vil ha høyere følsomhet enn et tilsvarende mindre element. Hvis dette ikke er tilfellet er det opplagt at det kreves mer av forsterkeren å flytte på et 12"-element enn et 10"-element. Det er vel grunn til å anta at kompetente produsenter av subwoofere faktisk leverer en sub som har en forsterker som er tilstrekkelig til å spille på det nivået den skal uten forvrengning? AtW Lenke til kommentar
Lil-H Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 I filmer er det jo gjerne ganske mye musikk der også, slik jeg ser det er det akkurat de samme karakteristikkene som er viktige når man spiller musikk og ser på film, dvs flat og fin repsons og at suben går langt nok ned. AtW Ikke på langt nær like mye musikk som eksplosjoner og andre basshungrige ting som det ofte er i (action)filmer. Tror du virkelig det er så enkelt å få en fin og flat responskurve ved hjelp av én subwoofer, uten bruk av kalibrering som f.eks RoomEQWizard og filtre som f.eks finnes i Behringer sine FBQ'er? Dessuten har de forskjellige bruksområder, om du går med på det. 10.16: Frekvensomfång 27-180 Hz +/- 3 dB 12.16: Frekvensomfång (-6dB) 24 - 250 Hz (jeg fant faktisk ikke +/- 3dB på denne modellen) Det er klart en film drar bedre nytte av en sub som går dypere, enn en som ikke gjør det. Ganske enkelt fordi det finnes mer LFE-informasjon i en film enn det gjør i musikk (nå har vel ikke standard stereo en egen LFE, men du skjønner sikkert greia) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 I filmer er det jo gjerne ganske mye musikk der også, slik jeg ser det er det akkurat de samme karakteristikkene som er viktige når man spiller musikk og ser på film, dvs flat og fin repsons og at suben går langt nok ned. AtW Ikke på langt nær like mye musikk som eksplosjoner og andre basshungrige ting som det ofte er i (action)filmer. Tror du virkelig det er så enkelt å få en fin og flat responskurve ved hjelp av én subwoofer, uten bruk av kalibrering som f.eks RoomEQWizard og filtre som f.eks finnes i Behringer sine FBQ'er? Dessuten har de forskjellige bruksområder, om du går med på det. 10.16: Frekvensomfång 27-180 Hz +/- 3 dB 12.16: Frekvensomfång (-6dB) 24 - 250 Hz (jeg fant faktisk ikke +/- 3dB på denne modellen) Det er klart en film drar bedre nytte av en sub som går dypere, enn en som ikke gjør det. Ganske enkelt fordi det finnes mer LFE-informasjon i en film enn det gjør i musikk (nå har vel ikke standard stereo en egen LFE, men du skjønner sikkert greia) Det har jeg liten tiltro til, jeg tør å vedde mye på at det både er flere minutt med musikk enn minutt med eksplosjon i en gjennomsnittlig film, og jeg tror også det er flere sekvenser med musikk enn med eksplosjon i en gjennomsnittlig film, faktisk langt mer. Selv innenfor acttion-sjangeren vil jeg tro det er tilfellet. Jeg snakker jo selvsagt om repsonsen til høyttaleren, forskjellige høyttalere gjør ikke rommet ditt noe annerledes, rommet er det samme om du velger å kjøpe en god eller dårlig sub. Og dette bør man gjøre noe med (rommet) uansett. En god høyttaler er en god høyttaler, dårlig rom eller ikke. Det virker jo ikke som 12.16 går lengre ned på de tallene der, om noe virker det jo som den går mindre lavt ned. Avhengig av slopen der suben ruller av. En sub som går dypere er bra, både til musikk og film. AtW Lenke til kommentar
Lil-H Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Nå tenkte jeg først og fremst på hvor dypt skudd og ekslopsjoner går i forhold til musikk. Nå fant jeg "resten" av frekvensen til 10.16: Frekvensomfång (-6dB) 27 - 180 Hz. det vil da si at du kan spille dypere med en 12" (3Hz dypere). http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=133863. Om det er slik jeg mener, altså at film trenger en sub som går dypere, i forhold til musikk, ville jeg helt klart valgt 12" fremfor 10". Trådstarter skulle bruke den som hjemmekinopakke også. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Nå tenkte jeg først og fremst på hvor dypt skudd og ekslopsjoner går i forhold til musikk.Nå fant jeg "resten" av frekvensen til 10.16: Frekvensomfång (-6dB) 27 - 180 Hz. det vil da si at du kan spille dypere med en 12" (3Hz dypere). http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=133863. Om det er slik jeg mener, altså at film trenger en sub som går dypere, i forhold til musikk, ville jeg helt klart valgt 12" fremfor 10". Trådstarter skulle bruke den som hjemmekinopakke også. Ok, da virker det mer fornuftig. For med -3dB så hadde antakelige 10-tommeren gått lavere ned. Men jeg kan vel forsåvidt være enig i at det kanskje er relativt sett viktigere å gå dypt med en sub når man ser på en actionfilm, kontra å høre på musikk. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå