Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Pollenallergi - Zyrtec funker ikke, hva nå?

Anbefalte innlegg

Er allergisk mot noe pollen. Tror det er gresspollen jeg reagerer på. Allergitest hos lege er 100% utelukket siden det involverer stikk i en eller annen form, noe jeg overhodet ikke takler.

Har prøvd Zyrtec i noen dager nå uten at det fungerer.

Hva bør jeg gjøre videre nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg takler også dårlig stikk, men jeg er mann nok til å kunne ta meg sammen og faktisk gjøre noe ubehagelig. Legen er erfaren med personer som sliter med stikk.

Ta deg sammen og vis at du ikke er ei pyse.

Lenke til kommentar
Er allergisk mot noe pollen. Tror det er gresspollen jeg reagerer på. Allergitest hos lege er 100% utelukket siden det involverer stikk i en eller annen form, noe jeg overhodet ikke takler.

Har prøvd Zyrtec i noen dager nå uten at det fungerer.

Da får du vel bare kose deg med pollenallergien din. Hvis du ikke klarer bite tenna sammen i 2 minutter for å få satt en diagnose så kan allergien umulig være spesiellt plagsom..

Lenke til kommentar

Vel, noen ting gjør jeg kun når det er snakk om liv og død - og bare såvidt da. Noen preken om at av og til må man godta et stikk vil jeg ikke ha, jeg vet det er irrasjonelt og dumt - men sånn er det bare.

Allergien er så plagsom at jeg ikke fungerer i det daglige. Går utover humør, søvnkvalitet og konsentrasjonen.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Du kan ikke ta en prikktest engang? Da er det ikke snakk om sprøytestikk, bare at de lager en minimal rift i huden. Helt smertefritt.. Var vanlig at slike tester ble tatt på barneskolen på min tid hvertfall.

Lenke til kommentar

Jeg tror du er en slapp fyr som gjennom dårlig kosthold og lite å ta seg til bygger opp under dine egne fobier og depresjoner. Disse gir seg utslag i fysiske manifestasjoner som opplevd allergi og trøtthet.

Ta deg sammen, mann!

Edit: Av og til må man bare være ærlig.

Endret av eskhyo
Lenke til kommentar

Jaja, her håpte jeg på saklige svar innenfor gitte rammer, og selvfølgelig blir fokuset det at jeg ikke takler stikk.

Mygg er kjipe dyr. Heldigvis ganske lett å unngå de.

Eskhyo: tviler sterkt på at depresjon virkelig kan framkalle rennende nese, røde øyne og det å våkne med sammenklistrede øyne.

Lenke til kommentar
Jaja, her håpte jeg på saklige svar innenfor gitte rammer, og selvfølgelig blir fokuset det at jeg ikke takler stikk.

Er det rart? "Jeg har hull i tenna men er redd tannlegen, hva skal jeg gjøre?".

Har faktisk gitt deg alternativ for allergitest uten stikk, men det va jo også uaktuellt. Skjønner at noen har problemer med sprøyter men har aldri hørt om noen som ikke tåler en prikktest. Vet du forresten hva det går ut på egentlig?

Eneste alternativet blir vel bare å prøve og feile diverse allergimedisiner.

Lenke til kommentar
Jeg takler også dårlig stikk, men jeg er mann nok til å kunne ta meg sammen og faktisk gjøre noe ubehagelig. Legen er erfaren med personer som sliter med stikk.

Ta deg sammen og vis at du ikke er ei pyse.

støttes.. vist du ser en annen vei er det slutt før det har begynt. vist du barev kommer deg til legen og sier at du har fobi mot sprøyter "lurer" han deg uten problemer. det går så raskt at du ikke rekker å bli redd en gang^^

edit: det er ikke så ufattelig mye annet du kan gjøre. det er uten tvil det beste og enkleste i alle fall..

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Løsningen:

Psykiater -> få hjelp med irrasjonell angst. (I det minste angstdempende du kan ta i slike tilfeller hvor du har behov for det)

Lege - > få stekere reseptbelagt allergimedisin etter test.

Lenke til kommentar

Allergitest kan utføres uten "stikk".

Alt annet antihistaminer må kjøpes på resept, so, bad luck mate.

Du få ta opp med fastlegen din om dette, du kan sikker får en "bedøvelsesplaster".

Lenke til kommentar

Som Vaio sier så må du få resept for å få medisiner, og derfor testes. Det finnes også tester uten stikkprøver.

Jeg går også på Zyrtec, + en slik disk med Ventolin. Jeg gikk tidligere også på noe som ble dryppet på øynene. Siden du våkner med sammenklistrede øyne så hadde nok øyedråper hjulpet en del.

Men som sagt, du må gå til lege for å få medisin som spesifiserer seg på de områdene du har problemer med. Om det er øyne, nese, hals (astma allergi) eller eksem.

Selv tok jeg en slik stikktest for mer en 12 år siden og lever fremdeles på denne. Får ut zyrtec og ventolin på blå resept når jeg ønsker det, og det virker. Dråpene trenger jeg heldigvis ikke lengre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...