Gå til innhold

Erstatte dempegaffel med stiv gaffel


knolauss

Anbefalte innlegg

Jeg har en hybrid sykkel med dempegaffel i dag, ønsker å bytte til stiv gaffel da jeg stort sett bare sykler på asfalt.

Var innom en sykkelbutikk, men de anbefalte ikke å bytte ut dempegaffelen fordi de mente sittestillingen ville bli for aggressiv. De ville helst selge meg en ny racer.....

Hva mene dere, der det korrekt at sittestillingen blir for aggressiv, hva er for aggressivt, hvor går grensen.

Er det evt mulig å gjøre noe for å løfte sykkelen forran dersom den blir for lav?

Hvor er det best å kjøpe gaffel, og hvilken gaffel?

Er det noen som har gjort noe tilsvarende, evt fremgangsmåte for å montere ny gaffel....

 

Alle svar tas imot med takk, trenger litt veiledning :confused:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du bare tar av demperen og setter på en ny stiv gaffel vil sykkelen bli lavere i fronten noe som da gjør sittestillingen mer agressiv. Det du da må gjøre er å bytte ut en eller flere av alle disse smådelene mellom ramme og styret. Dette skal ikke være noe stort problem og er selvfølgelig billigere enn å kjøpe en ny sykkel. Da vil sykkelen oppleves som høyere forran og du kan lett komme tilbake til høyden du hadde med gaffel.

 

Blant annet Birksport og Oslo sportslager selger stive gafler på nett. Ellers så har nok noen av dine lokale butikker noe inne hvis du bare spør bestemt nok. Bare pass på at du får tak i en gaffel i rett størrelse.

Lenke til kommentar
Jeg har en hybrid sykkel med dempegaffel i dag, ønsker å bytte til stiv gaffel da jeg stort sett bare sykler på asfalt.

Var innom en sykkelbutikk, men de anbefalte ikke å bytte ut dempegaffelen fordi de mente sittestillingen ville bli for aggressiv. De ville helst selge meg en ny racer.....

Hva mene dere, der det korrekt at sittestillingen blir for aggressiv, hva er for aggressivt, hvor går grensen.

Er det evt mulig å gjøre noe for å løfte sykkelen forran dersom den blir for lav?

Hvor er det best å kjøpe gaffel, og hvilken gaffel?

Er det noen som har gjort noe tilsvarende, evt fremgangsmåte for å montere ny gaffel....

 

Alle svar tas imot med takk, trenger litt veiledning :confused:

 

Du kan velge blant en gaffel med lang styrerør,slik at sittestillingen ikke blir så aggressiv.

Ved hjelp av spacere under styret(http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/wheels-m-spacer-1-1_8-10mm-carbon.html)

kan du få en høyere og mindre aggressiv sittestilling(styrefremspring og styre kommer også i forskjellig vinkler,slik at du kan få en enda mer oppreist sittestilling)

 

Hvor aggressiv sittestilling du vil ha er jo opp til deg selv,men det går jo ut over komforten.

 

Kjøp en gaffel med lang gaffelkrone,da vil du ha mer å gå på.

 

Terrengsykkel.no er ett forum der det nok sitter større eksperter på området.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...