TobiasG Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Hei, jeg har windows xp og windows 7 som tidligere har virker i dualboot, helt til jeg kjørte disk clean up i Win7... Win7 har ikke samme bootloader som i XP og jeg får derfor ikke redigert den på samme på måte, problemet ligger der at Win7 ligger på disk(4) og winXp ligger på disk(0). Noen som vet hvordan jeg kan edre dette, får WinXP opp i bootloader, men den finner ikke XP path.. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 For å unngå mye fram og tilbake, kan du så snill vedlegge bilde fra diskbehandlingen hvor diskene og partitioner er synlige på bilde? Lenke til kommentar
TobiasG Skrevet 3. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2009 Her har du.. Win7 ligger på Disk(4) også har jeg en Raptor Disk(0) som XP ligger på.. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Disk 0, er din system Disk. Det betyr at både XP og Win7, starter fra disk 0. Har du XP på disk 0?, eller har du .... fjenet den? Kan du finne NTLDR og BOOT.INI i D:\? Hva står på boot.ini? Du nevner og at...får WinXP opp i bootloader, men den finner ikke XP path.. Mener du meny fra bootmgr? Dvs at når du starter opp maskinen, får du å velge? I tillegg skal du åpne CMD i win7...as administator og utføre bcdedit /enum all Ser du noe entries for XP bootloader, dvs NTLDR? Lenke til kommentar
TobiasG Skrevet 3. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2009 Disk 0, er din system Disk. Det betyr at både XP og Win7, starter fra disk 0. Har du XP på disk 0?, eller har du .... fjenet den? Kan du finne NTLDR og BOOT.INI i D:\? Hva står på boot.ini? Du nevner og at...får WinXP opp i bootloader, men den finner ikke XP path.. Mener du meny fra bootmgr? Dvs at når du starter opp maskinen, får du å velge? I tillegg skal du åpne CMD i win7...as administator og utføre bcdedit /enum all Ser du noe entries for XP bootloader, dvs NTLDR? Windows Boot Manager -------------------- identifier {bootmgr} device partition=D: description Windows Boot Manager locale en-US inherit {globalsettings} default {current} resumeobject {880b736e-37cd-11de-81dc-80f3d804b16a} displayorder {ntldr} {current} toolsdisplayorder {memdiag} timeout 5 Windows Boot Loader ------------------- identifier {current} device partition=C: path \Windows\system32\winload.exe description Windows 7 locale en-US inherit {bootloadersettings} recoverysequence {880b7370-37cd-11de-81dc-80f3d804b16a} recoveryenabled Yes osdevice partition=C: systemroot \Windows resumeobject {880b736e-37cd-11de-81dc-80f3d804b16a} nx OptIn Windows Boot Loader ------------------- identifier {880b7370-37cd-11de-81dc-80f3d804b16a} device ramdisk=[C:]\Recovery\880b7370-37cd-11de-81dc-80f3d804b 6a\Winre.wim,{880b7371-37cd-11de-81dc-80f3d804b16a} path \windows\system32\winload.exe description Windows Recovery Environment inherit {bootloadersettings} osdevice ramdisk=[C:]\Recovery\880b7370-37cd-11de-81dc-80f3d804b 6a\Winre.wim,{880b7371-37cd-11de-81dc-80f3d804b16a} systemroot \windows nx OptIn winpe Yes Resume from Hibernate --------------------- identifier {880b736e-37cd-11de-81dc-80f3d804b16a} device partition=C: path \Windows\system32\winresume.exe description Windows Resume Application locale en-US inherit {resumeloadersettings} filedevice partition=C: filepath \hiberfil.sys debugoptionenabled No Windows Memory Tester --------------------- identifier {memdiag} device partition=D: path \boot\memtest.exe description Windows Memory Diagnostic locale en-US inherit {globalsettings} badmemoryaccess Yes Windows Legacy OS Loader ------------------------ identifier {ntldr} device partition=D: path \ntldr description WinXP x64ssd EMS Settings ------------ identifier {emssettings} bootems Yes Debugger Settings ----------------- identifier {dbgsettings} debugtype Serial debugport 1 baudrate 115200 RAM Defects ----------- identifier {badmemory} Global Settings --------------- identifier {globalsettings} inherit {dbgsettings} {emssettings} {badmemory} Boot Loader Settings -------------------- identifier {bootloadersettings} inherit {globalsettings} {hypervisorsettings} Hypervisor Settings ------------------- identifier {hypervisorsettings} hypervisordebugtype Serial hypervisordebugport 1 hypervisorbaudrate 115200 Resume Loader Settings ---------------------- identifier {resumeloadersettings} inherit {globalsettings} Device options -------------- identifier {880b7371-37cd-11de-81dc-80f3d804b16a} description Ramdisk Options ramdisksdidevice partition=C: ramdisksdipath \Recovery\880b7370-37cd-11de-81dc-80f3d804b16a\boot.sdi Nei, Win7 Start ikke fra Disk(0), den ligger på Disk(4).. Problemet er at når jeg endrer bootloader til XP så finner jeg ingen av OS'ene.. Aka. jeg må bruke Win7 / Vista bootloader. I win7 / vista bootloader har du ikke mulighet til å endre OS på disk på samme måte som i WinXP, XP sin ser slikt ut; [boot loader] timeout=30 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition" /FASTDETECT /NOEXECUTE=ALWAYSOFF Det er riktig, men jeg får ikke mulighet til å velge at den skal kjøre fra disk(0) i det hele tatt ved bruk av Win7 / vista.. =S Bare path på local disk. Og ja, Jeg finner både NTLDR og boot.ini Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Windows Boot Manager-------------------- identifier {bootmgr} device partition=D: description Windows Boot Manager locale en-US inherit {globalsettings} default {current} resumeobject {880b736e-37cd-11de-81dc-80f3d804b16a} displayorder {ntldr} {current} toolsdisplayorder {memdiag} timeout 5 Win7 styres dra D: Det er Den D som er din system. Og XP styres fra D: Du skal ikke editere noe disk( ). Den skal være disk(0). Lenke til kommentar
TobiasG Skrevet 6. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2009 Windows Boot Manager-------------------- identifier {bootmgr} device partition=D: description Windows Boot Manager locale en-US inherit {globalsettings} default {current} resumeobject {880b736e-37cd-11de-81dc-80f3d804b16a} displayorder {ntldr} {current} toolsdisplayorder {memdiag} timeout 5 Win7 styres dra D: Det er Den D som er din system. Og XP styres fra D: Du skal ikke editere noe disk( ). Den skal være disk(0). Men det funker ikke, det som er problemet... Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 (endret) Men det funker ikke, det som er problemet... Som wiberos sier så styres bootloader av Windows 7, men fra disk 4, disk "Win7", selv om bootloader ligger på disk 0 (XP sin disk C). Windows 7 sier også at disk 4 er C, altså sin system disk, selv om XP ligger på den "riktige" C disken (disk 0) som er disken som har navnet "System" disk. Det du kan prøve er å laste ned EasyBCD som gjør det mye lettere å sjekke og forandre bootloader til Vista og Windows 7. Tror du kan isntallere programmet i Windows 7 uten problemer. Med EasyBCD kan du forandre på nesten alt du vil, men husk å ta backup av bootloader før du gjør noen forandringer. Endret 6. mai 2009 av Chavalito Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 (endret) Vi må ikke blande for mye "system disk 0" og disk 4 med Win7. På disk 0, er bootmgr og \boot\bcd file. Disk 0, kan fungerer som system disk for XP, og for andre Vista-Win7 installasjoner. Og disk 0 "system" trenger IKKE disk 4 for å fungere. Så: 1) hvilken feilmeldning du får,når du velger WinXP x64ssd i bootmeny? Det er 2 options du har: den første WinXP x64ssd den andre Windows 7 som er og den {default} og som booter innen 5 sec. Hvilken feilmeldning får du? Endret 6. mai 2009 av wiberos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå