JoeTheLion Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Jeg leier leilighet av en gammel dame. Plutselig har hun begynt å legge seg opp i hvor jeg skal sette benkpressmaskinen min... har hun lov til å kreve at jeg skal flytte den til et annet rom og hvis jeg ikke gjør det kaster hun meg ut? Lenke til kommentar
Patience Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Usikker på det juridisk.. men en benkpressmaskin.. du mener antakeligvis en smithmaskin? ....kan være relativt bråkete å bo under. Derfor kan jeg ha forståelse for at det kan være grunnlag for å kreve den flyttet. Du burde være glad for at den ikke kreves -fjernet- :-) Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Dersom du leier en egen leilighet, og ikke bare et rom i hennes, har hun ikke en gang lov å gå inn i leiligheten din og se hvor den står. Så lenge du leier leiligheten, kan du sette hva du vil hvor du vil, så lenge du ikke skader eller ødelegger noe. Om det er bråk hun egentlig irriterer seg over, får hun heller ta opp det. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Det er hennes ansvar å opprettholde 'vanlig ro og orden' på eiendommen, jf husleiel § 5-2 første ledd. Regelen tar sikte på ikke bare internt overfor leieboere, men også eksternt overfor naboer. Det følger av annet ledd at du har plikt til å følge 'vanlige ordensregler' og 'rimelige påbud' som er begrunnet i opprettholdelse av god husorden. Orden sikter ikke her til rot, men til det samme begrepet som brukes i bl.a. opplæringslova "orden og oppførsel". Jeg går ut fra at det debattanten Patience nevner om at konfliktkilden kan være bråk stemmer. På det grunnlaget ser jeg ikke at dette er et urimelig påbud. Ellers stemmer det ikke som NgZ hevder at hun ikke har tilgang til leiligheten din. Det følger av lovens § 5-6 første ledd at leietaker plikter å gi utleier tilgang til husrommet for nødvendig tilsyn. Da utleier er tillagt ansvar og plikter etter § 5-2 følger det av en naturlig forståelse at huseier må ha tilgang til husrommet for å gjennomføre disse pliktene. Lenke til kommentar
JoeTheLion Skrevet 3. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2009 Det er kjellerleilighet, så jeg bor under hun. Problemet hennes er at hun er paranoid for at det skal komme svette på teppegulvet. Det er vanlig benkpressstativ og det bråker minimalt, jeg vil påstå en tv bråker 10 ganger så mye. Lenke til kommentar
Hillebillys Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 (endret) Om det er bråk hun egentlig irriterer seg over, får hun heller ta opp det. vel det er vel akkuratt det hun gjør. Tar det opp. hvis benkpress maskinen gir ett hardt dunk ned i gulvet ved løft. (eller slipp) så går det under bråk. og jeg kan se for meg att når en presser med litt tung vekt att det er lett og slippe vekta litt hardt ned. og da går den krafta ned i stengene og trolig rett i gulvet via maskinens føtter. og trolig værra ganske irriterende i huset. gamla tar det opp med trådstarter i stedet for og notere på liste. da er det best og flytte på den og høre med damen dagen etter om det hjalp der den nå står. har vært borti utleiere som bare har ført lister. og plutselig en dag står det en advokat på døra med den kjempelista med klager. og da er det nesten rett ut. og seriøst. hvor vanskelig er de tog flytte litt på maskinen? oki trudde du bodde over damen. Endret 3. mai 2009 av Hillebillys Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Det er kjellerleilighet, så jeg bor under hun. Problemet hennes er at hun er paranoid for at det skal komme svette på teppegulvet. Det er vanlig benkpressstativ og det bråker minimalt, jeg vil påstå en tv bråker 10 ganger så mye. Paranoid, sier du? Vel, hvis det er et løst teppe så er det i utgangspunktet ditt ansvar, men hvis det er vegg-til-veggteppe som regnes som fast i gulvet er det hennes ansvar, jf arbeidsfordelingen i § 5-3. Jeg kan ikke helt se årsaken til slik frykt (hvis frykten hadde vært begrunnet ville det vært et moment som taler for at påbudet er rimelig, med hjemmel i begrunnet frykt og plikt til skadebegrensning), og tvil om faktum kommer i dette tilfellet deg til gode. En rimelighetsvurdering er en interesseavveining mellom deg og utleier der man vurderer hvilken løsning som gir mest mulig positivt med minst mulig negativ inngripen. Svette på teppet kan avhjelpes med andre tiltak enn å flytte maskinen, og dette tillegger jeg betydelig vekt. Jeg må konkludere med at påbudet om flytting pga svettefrykt ikke er rimelig. Derimot synes jeg ikke du tjener noe på å gå inn i drittsekkmodus om det er det du ønsker. Å prøve å finne en minnelig løsning kan lønne seg i lengden. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Legg et plastlagen under maskinen, og evt. et teppe til over. Hvis det ikke er nok får du be henne ta kontakt gjennom din advokat. Lenke til kommentar
JoeTheLion Skrevet 3. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2009 Takker for alle svar!!! Ja jeg prøver selvsagt å ordne dette uten å gå inn i drittsekkmodus. Problemet er at jeg er fast bestemt på at det bare er en plass den maskinen kan stå, mens hun er fast bestemt på at den må flyttes, så da står vi der og er uenige helt til en gir seg. Men jeg skal høre om hun går med på det tofagerl sa. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Ellers stemmer det ikke som NgZ hevder at hun ikke har tilgang til leiligheten din. Det følger av lovens § 5-6 første ledd at leietaker plikter å gi utleier tilgang til husrommet for nødvendig tilsyn. Da utleier er tillagt ansvar og plikter etter § 5-2 følger det av en naturlig forståelse at huseier må ha tilgang til husrommet for å gjennomføre disse pliktene. Joda, det stemmer fint det jeg sa, med forebhold om at jeg kanskje burde skrevet "for å se hvor den står." Å gi tilgang til huseier for nødvendig tilsyn, er ikke det samme som at huseier kan gå inn på egen hånd for å se hvor maskinen er plassert. Etter mitt skjønn er det her ikke engang snakk om nødvendig tilsyn, og selv om det skulle være det, er det som nevnt ikke anledning for henne og plutselig skaffe seg adgang til husrommet på eget initiativ. Hun må enten inhente tillatelse til dette fra leietker , eller så skal "Leieren skal ha melding i rimelig tid". Og dette kun dersom det er nødvendig tilsyn. Unntaket i § 5-6 3.ledd 3. pkt. kan jo ikke være aktuelt her. Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Men jeg vil anta at hun i dette tilfellet kan ha hørt hvor maskinen befinner seg, og hun kan ha sett det gjennom vinduet dersom leietaker ikke har gardiner. Det kan jo ha skjedd helt tilfeldig, og uansett tror jeg ikke at det faktum at utleier vet hvor maskinen befinner seg er det store problemet. Dersom problemet er teppet, er vel den mest fornuftige løsningen å legge noe annet under maskinen. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Jeg leier leilighet av en gammel dame. Plutselig har hun begynt å legge seg opp i hvor jeg skal sette benkpressmaskinen min... har hun lov til å kreve at jeg skal flytte den til et annet rom og hvis jeg ikke gjør det kaster hun meg ut? Hun kan neppe "kaste deg ut" på grunn av dette. Hvis det er svettefrykt som er problemet, stikk på IKEA og kjøp to kontorstolunderlag i plast. Problem løst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå