Gå til innhold

valg av hovedkort++

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg jobber med en data oppgave på skolen for tiden, og står mildt sagt litt fast.....

-Det første jeg står fast på er: gjør rede for sammenhengen mellom valg av harddisk og valg av hovedkort.

Det andre jeg ikke skjønner stort av:

her skal jeg drøfte valg av prosessor i sammenheng med valg av hovedkort.

Finnes det noen data kyndige folk som kunne hjelpe meg litt igang på dette... (veit ikke om jeg skrev dette i riktig forum engang, men jeg gjør så godt jeg kan) :oops:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-Det første jeg står fast på er: gjør rede for sammenhengen mellom valg av harddisk og valg av hovedkort.  

Det andre jeg ikke skjønner stort av:

her skal jeg drøfte valg av prosessor i sammenheng med valg av hovedkort.

Første spørsmål: Hovedkortet må støtte den typen harddisk man skal installere. De fleste harddisker benytter Parallell ATA100 eller ATA133, da må også hovedkortet støtte Parallell ATA. Det er forøvrig nok at hovedkortet støtter ATA100 selv om harddisken er type ATA133, det medfører bare at man ikke får den lille ytelsesforbedringen ATA133 kunne gitt. Skal man ha en SCSI-disk, har ikke valget av hovedkort noe å si, fordi SCSI uansett må ha et eget kort med utgang til SCSI-disken. Det eneste kravet til hovedkortet blir PCI-slot (til å sette SCSI-kortet i). Det nyeste på markedet er S-ATA (seriell ATA), kjøper du en S-ATA harddisk må også hovedkortet ha utgang for S-ATA.

Andre spørsmål: Hovedkortet må ha riktig type socket til prosessoren. Kjøper man en Athlon XP, må hovedkortet støtte Socket A. Kjøper du en nyere Pentium 4, må hovedkortet støtte Socket 478. Man bestemmer seg altså om hvilken prosessor, hvilken harddisk osv. man skal ha, så kjøper man et hovedkort som støtter de ulike enhetene (ss. S-ATA og Socket A, eller hva det måtte være).

Håper dette var noe som helst til hjelp....

mvh Espen

Lenke til kommentar

Altså, hovedkortet og harddisken må begge støtte samme grensesnitt, det vanligste grensesnittet nå er parallell ATA (IDE), i servermarkedet er det SCSI som regjerer, dette er pga raskere aksesstid og generelt raskere disker. Nå begynner og SATA (seriell ATA) å komme for fullt, de fleste nye hovedkort kommer med støtte for SATA, men det er enda ikke noe å vinne på dette i ytelse pga at resten av systemet blir en flaskehals, man trenger ikke noe annet enn ATA100/66 foreløpig (eller evnt scsi)

Hovedkortene blir bygd opp for å kunne brukes med en type prosessor, prosessorene deles inn i hvilken socket de bruker for å koble seg til hovedkortet, de regjerende nå er Socket A og Socket 478, AMD bruker Socket A til sine Duron og Athlon prosessorer, mens Intel bruker Socket 478 til sine Pentium 4 og Celeron prosessorer. Det er også viktig å tenke på hvilket chipsett hovedkortet har, de store chipsett-produsentene pr i dag er VIA, SiS, Intel og nVidia. SiS lager chipsett for både AMD prosessorer og Intel prosessorer, nVidia og VIA kun for AMD og Intel kun for sine prosessorer. Har du f.eks en prosessor som støtter Hyper Threading så blir ett naturlig valg av hovedkort ett som har chipsett med støtte for Hyperthreading. Hovedkortet må også støtte FSB hastighetene som prosessorene kjører på, henholdsvis 100, 133, 166 og 200MHz FSB

Lenke til kommentar

Enkelt og greit ->

Prosessoren må ha samme socket som hovedkortet. Altså en Pentium4 har f.eks socket 478. Da må også hovedkortet støtte denne socketen. Denne prosessoren vil ikke passe sammen med et socketA hovedkort.

Lenke til kommentar

1) Hvilken skole går du på? Høres kult ut.

2)Valg av hovedkort/HD.

Dette er en no-brainer. Det viktige her er at hovedkortet støtter det grensesnittet som hardisken bruker. De fleste hardisker bruke ata tillkobling, noe som alle hovedkort har. Det andre som er viktig å tenke på her er hvor stor hardisk hovedkortet støtter. Det er da biosen som må oppgraderes. Om man kjøper et nytt hk er ikke dette et problem, da de fleste nye hovedkort sin bios støtter 200gb+. Om du derimot oppgraderer en eldre maskin bør du sjekke i manualen hvor stor Hardisk den støtter. Om den bare støtter mindre en det du har så sjekk på siden til hovedkortproduseten etter en oppdatering. Les notisene der om det står noe om økt hardiskstøtte. Om biosen ikke støtter den størelsen du har vil du enten;

-Få den størelsen som biosen støtter og resten vil ikke bli oppdaget. Så om din BIOS støtter 120Gb og du putter i en 200Gb disk, vil du kunne bruke 120Gb av den.

-Eller det som kan sje, men som skjer sjelden er at hardisken ikke vil fungere i det hele tatt. Men det er som sagt punkt nr1 som er det vanligste.

2) CPU/Hk

Litte gran vanslikgere. Det første man må finne ut her er vilken platform man vil bruke. Intel eller AMD. En intel CPU kan ikke bruke en Amd hovedkort. Grunnen er bland annet at de bruker forksjellige fysikste slotter. Amd bruker til sine AMD XP/duron prossesore Socket a som har 462 "pinner" mens Intel bruker til sin P4 linje Socket 478 som har, ja du rettet rett, 478 "pinner". Så når du har funnet ut hvilket system du satser på så må du finne ut hvilken prossesorer hovedkortet støtter. Det gjør du ved å sjekke på hjemmesiden deres. Ofte er det slik at for å bruke en nyere CPU så må du oppgradere BIOS'en din.

Om du skal oppgradere en eldre pc må du sjekke hvilket Cpu de støtter på hjemmesiden dems, så sansynligvis oppgradere BIOS.

Det som begrenser hvilken CPU et hovedkort støtter er oftest hvor stor Fsb den kan kjøre, og om den kan levere nokk strøm til prossesoren.

Mvh P@rm@nn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...