Gå til innhold

Orientering, bli bedre i sporten

Anbefalte innlegg

Heisann :)

Har begynt med orientering, og har et brennende ønske om å bli god. Ikke VM-god, men klare meg på et veldig bra nivå.

Har noen gode tips til hvordan jeg burde gå frem? Løper 2 organiserte løp i uka, og trener endel utenom det.

Formen i seg selv er grei, sliter mest med å vite hvor på kartet jeg er, og å finne enkleste veier.

Takker for respons!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En enkel ting du kan gjøre er å bare løpe med kart når du er ute og jogger slik at du blir vandt til å se på det og lese i fart. Orientering er en sport som det tar tid og lære, og den beste måten å lære orientering på er rett og slett og løpe mye orientering.

Annet du kan gjøre, som har hjulpet meg en del, er å løpe på kurvekart, dette er et kart med ingen andre detaljer enn høydekurver. Jeg vet ikke hvor god tilgang du har på dette, men det er veldig god trening.

For å vite hvor du er gjelder det å ha holdepunkter underveis. Tenke at: "Nå løper jeg til det åpne omerådet, deretter løper jeg ut på stien og tar av ved den store steinen." Kanskje ikke den beste forklaringen, men når du tar av ved den steinen vet du akkurat hvor du er.

Lenke til kommentar

Holdepunkter begynner jeg å følge ganske greitt nå, så skjønner hva du mener der. Har også brukt endel tid på å bare studere kart, da jeg har fått noen tips om at dette er lurt. "Visualisere terrenget"

Høydekurvene er vel der jeg trenger mest trening ja, klarer på en måte ikke helt å følge med på det mens jeg løper :p Har hørt rykter om folk som springer uten kompass, og bare leser terrenget 100% etter kartet, er det mulig ?

Begynner å innse at det å lese høydekurver er KEY, så det må nok trenes endel på. Tar imot alt av tips ;)

Løper som sagt treningsløp to ganger i uka, og planen er et par turer utenom det for kun å bedre kartfølelsen.

Tror ikke det er tilgjengelig så mye kurvekart her .. men har jo noen vanlige kart jeg leker litt med.

Lenke til kommentar

Vil anbefale deg å løpe litt uten kompass på treninger, slik at du også får kunnskap om å orientere kartet i forhold til terrenget. Jeg gjør det gjerne på treningsløp, for den ekstra treningen. Da går tempoet vanligvis litt ned, men konsentrasjonen til topp. Eventuelt ha med seg kompass og bare bruke det på annenhvert strekk i starten er en mulighet.

Andre ting du kan trene på er linjeorientering og korridororientering. Første er å følge en påtegnet rute igjennom terrenget, hvor en hele tiden må passe på å gå på riktig side av og få med seg alle forskjellige detaljer ol. I korridororientering har man fjernet deler av kartet, så en bare har en liten korridor å orientere i.

post-4992-1242144867_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...