MangoMadness Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Jeg ser etter ett speilreflekskamera som er bra, rimelig og lett å håndtere. Kameraet skal brukes til hobbybruk. Er glad i å ta bilder, så vil derfor gå ett skritt videre enn å bare ta bilder med ett dårlig digitalkamera. Noen som har noen tips? Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 De er alle bra i sitt prissegment. Så det kommer helt ann på hvor mye penger du vil bruke. Sett deg ut et budsjett og så se på de kjente merkene i den prisklassen og les tester. Men du kan begynne her: http://www.akam.no/artikler/anbefaling_av_...refleks/14978/2 AKIRA Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Søk på bruktmarkedene, Finn og foto.no Let etter Nikon D60 og D40, Canon 450D og 1000D, Pentax K 200D, Olympus E520 og Sony A200 og A300. Det er alle gode nybegynner kameraer som du får god pris på brukt, alle er bra kjøp. Prisen kan være helt ned til 2000,- med objektiv for disse modellene. Sørg for å få med kvittering og evt org.embalasje, så er det letter å selge videre senere. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Pssst! Sjekk stickyene før du poster. http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:H...te_speilrefleks Lenke til kommentar
Akelbee Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 (endret) Jeg formoder at du har lest denne artikkelen http://www.akam.no/artikler/mye_fotomoro_f...te_penger/69269 også? Hvis det ikke er om å gjøre å få det aller billigst mulig, så ville jeg for min del nå tenkt veldig mye over Olympus E-620 som akkurat er sluppet på markedet, men vel enda bruker noen få dager på å rekke frem til norske butikker. For i underkant av kr 6.000 får man et kamera som for meg synes å inneholde alt det en kan ønske seg i et av de minste kamerahusene på markedet. Kameraet har stabilisator innebygget, slik at man kan bruke stabilisering på alle objektivene til Olympus og Panasonic. Dette er relativt små, men jevnt over veldig gode objektiver. Standard normal og telezoom, som er virkelig små, men likevel vel er de beste i økonomiklassen, bør kunne fås med på kjøpet ved å legge på drøye ca 500 kr for hver av dem. Ellers er det nok fortsatt mulig å få kjøpt E-420 rundt om kring til den latterlige prisen som stod i artikkelen. Jeg tror nok jeg imidlertid ville foretrukket et kamera med stabilisator, (som E-420 mangler), dersom du ser for deg å ta en del bilder med tele-objektiv. E-520 (som har stabilisator) går også for svært lave priser for tiden, (i overkant av 3.000 med standard zoom). Endret 3. mai 2009 av Akelbee Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Fatter'n kjøpte seg nylig et Nikon D60 - det er et fiffig lite kamera. Ellers er Olympus E-620 et godt kamera dersom du er villig til å putte litt mer penger inn i dette - det gjør utrolig mye i et utrolig lite hus. Husk: Når kameraet ikke er så stort, så er det lettere å ta med seg rundtomrking. Men alle speilrefleksene er bra, altså. Det er stor konkurranse, så ingen kan slippe unna med dårlige modeller.. Ta en tur innom Japan Photo eller Fotovideo (eller en annen skikkelig fotosjappe) og ta på kameraene og se i søkeren. Synes du at blomsterfotografering eller portrettfotografering er gøy, så er det viktig med en skikkelig søker. Og en grei skuddtakt (2.5 fps eller bedre i RAW) + et bra autofokus-system er viktig om du skal ta mye sportsbilder. Og uansett skal det føles godt å holde kameraet. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Men alle speilrefleksene er bra, altså. Det er stor konkurranse, så ingen kan slippe unna med dårlige modeller..Dette er et viktig poeng. På spørsmålet i emnetittelen, er egentlig svaret - det finnes ingen dårlige speilreflekskameraer du får kjøpt nytt i dag. Selv Sigma SD-14 er ikke dårlig, det er mer tungvint i bruk enn andre, og helt klart ikke noe jeg vil anbefale nybegynnerne, men slett ikke dårlig. Det har NorthPentax vist med mange bilder i april/mai-bildetråden. Så sånn sett kan trådstarter være trygg - går du i en butikk og kjøper et kamera du liker å holde i, får du helt garantert ikke noe dårlig kamera. Et tips: ikke la deg skremme av litt vekt. Det er faktisk veldig betryggende å ha et kamera som veier litt når man setter på skikkelig optikk. Lettest er ikke nødvendigvis dårligst, men det er også ofte en sammenheng mellom vekt og kvalitet. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Et tips: ikke la deg skremme av litt vekt. Det er faktisk veldig betryggende å ha et kamera som veier litt når man setter på skikkelig optikk. Lettest er ikke nødvendigvis dårligst, men det er også ofte en sammenheng mellom vekt og kvalitet. Trådstarter er født i 1994, sier profilen. Og jeg kjøpte meg faktisk et E-420 etter å ha kjøpt den store, gilde E-3 - for å ha et lettvekt-alternativ å slenge over skulderen når jeg går ut. Your milage may vary, som man sier på det store internett. Ikke for å krangle, altså. Bare for å gi trådstartersken begge sider av historien. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Trådstarter er født i 1994, sier profilen. Og jeg kjøpte meg faktisk et E-420 etter å ha kjøpt den store, gilde E-3 - for å ha et lettvekt-alternativ å slenge over skulderen når jeg går ut. Your milage may vary, som man sier på det store internett. Ikke for å krangle, altså. Bare for å gi trådstartersken begge sider av historien. Det er mange som vil ha noe lett også, men de fleste med litt erfaring ville valgt den tunge varianten om de bare kunne hatt ett alternativ... Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Så har du og Pentax K200 som i tillegg til innebygd stabilisator så har den "værtetting" Lenke til kommentar
MsGreen Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Jeg ser etter ett speilreflekskamera som er bra, rimelig og lett å håndtere.Kameraet skal brukes til hobbybruk. Er glad i å ta bilder, så vil derfor gå ett skritt videre enn å bare ta bilder med ett dårlig digitalkamera. Noen som har noen tips? Er du ny i faget vil jeg anbefale deg et Sony Alpha350. Utrolig bra bilder og veldig lett å håndtere. Ikke i verste prisklasse heller. Pixmania.com har en del, og frakt er ikke særlig dyrt. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 (endret) Jeg ser etter ett speilreflekskamera som er bra, rimelig og lett å håndtere.Kameraet skal brukes til hobbybruk. Er glad i å ta bilder, så vil derfor gå ett skritt videre enn å bare ta bilder med ett dårlig digitalkamera. Noen som har noen tips? Er du ny i faget vil jeg anbefale deg et Sony Alpha350. Utrolig bra bilder og veldig lett å håndtere. Ikke i verste prisklasse heller. Pixmania.com har en del, og frakt er ikke særlig dyrt. Muligens at det er riktig, men på auto overeksponerer kameraet lett og innendørs blir bildene grøtete med typiske kitlinser fra Sony og Tamron. Selvfølgelig ingen stort problem for en erfaren fotograf å rette, men en amatør (som meg) bør kanskje velge bedre nybegynner utstyr. Svingskjermen er forøvrig smart, men ikke så smart at du kan vrid den alle veier (den er topphengslet). For å ikke ødelegge for mye for Sony kan jeg nevne at kameraet har meget god batterikapasitet og er rask i bruk. Det føles som et potensielt godt verktøy i de riktige hender. Endret 5. mai 2009 av Spartan Lenke til kommentar
Spook Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Hva du enn gjør så kjøp for all del ikke fra pixmania. De bure egentlig vært kastet ut fra prisguiden for lenge siden (hva i all verden gjør de der i utgangspunktet?). Det er ikke så lett å se det ved første øyekast for de liker å fremstille seg som om de er en norsk butikk men det er faktisk en fransk butikk og alle varer sendes fra et europeisk land. Det tilkommer altså morsk mva samt fortollingsgebyr. Og, du har hverken norsk kjøpslov eller reklamasjonsrett "i ryggen". Skal du handle fra utlandet så finnes det mange andre bedre alternativer, ikke la deg lure av luringene hos Pixmania. Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Hva du enn gjør så kjøp for all del ikke fra pixmania. De bure egentlig vært kastet ut fra prisguiden for lenge siden (hva i all verden gjør de der i utgangspunktet?). Det er ikke så lett å se det ved første øyekast for de liker å fremstille seg som om de er en norsk butikk men det er faktisk en fransk butikk og alle varer sendes fra et europeisk land. Det tilkommer altså morsk mva samt fortollingsgebyr. Og, du har hverken norsk kjøpslov eller reklamasjonsrett "i ryggen". Skal du handle fra utlandet så finnes det mange andre bedre alternativer, ikke la deg lure av luringene hos Pixmania. Har handla flere ganger selv hos Pixmania, pluss at jeg har et par bekjente som har handla der, og det har ALDRI tilkommet hverken mva eller toll i noen av tilfellene!! Lenke til kommentar
MsGreen Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Hva du enn gjør så kjøp for all del ikke fra pixmania. De bure egentlig vært kastet ut fra prisguiden for lenge siden (hva i all verden gjør de der i utgangspunktet?). Det er ikke så lett å se det ved første øyekast for de liker å fremstille seg som om de er en norsk butikk men det er faktisk en fransk butikk og alle varer sendes fra et europeisk land. Det tilkommer altså morsk mva samt fortollingsgebyr. Og, du har hverken norsk kjøpslov eller reklamasjonsrett "i ryggen". Skal du handle fra utlandet så finnes det mange andre bedre alternativer, ikke la deg lure av luringene hos Pixmania. Jeg lurer da virkelig på hvilken "Pixmania" du har handlet fra? Jeg er i hvertfall storfornøgd. *Spartan; Jeg synes det gikk ganske greit - var amatør selv. Har som regel vært ganske arrogant når det kommer til bruksanvisninger, ikke brydd meg med det, men det turte jeg ikke i det tilfelle. Og det var en særdeles bra ting. Ta det steg for steg. Lenke til kommentar
EldorBoye Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Og, du har hverken norsk kjøpslov eller reklamasjonsrett "i ryggen". - Jo, da, det har du, men det meldes vel at de ikke nødvendigvis tar så nøye på akkurat dette. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Det er mange som vil ha noe lett også, men de fleste med litt erfaring ville valgt den tunge varianten om de bare kunne hatt ett alternativ... Tja - jeg mente det også før. Men nå er jeg ikke like sikker lenger. Det har vært befriende å fly rundt med en E-420 og kompakt optikk den siste måneden. 30D-en ble veldig tung når jeg tok den med på luftetur sist helg. Synes heller ikke at jeg får noe skarpere bilder av den ekstra tyngden. Men jeg ser mer "proff" ut da; hva nå det enn betyr. Tom Lenke til kommentar
TGB Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 (endret) Det er mange som vil ha noe lett også, men de fleste med litt erfaring ville valgt den tunge varianten om de bare kunne hatt ett alternativ... Tja - jeg mente det også før. Men nå er jeg ikke like sikker lenger. Det har vært befriende å fly rundt med en E-420 og kompakt optikk den siste måneden. 30D-en ble veldig tung når jeg tok den med på luftetur sist helg. Synes heller ikke at jeg får noe skarpere bilder av den ekstra tyngden. Men jeg ser mer "proff" ut da; hva nå det enn betyr. Tom Mitt problem er motsatt, må ha litt tyngde for å kompansere for ustø hender. Er dessverre ikke like stødig på hendene som jeg var i gamle dager - alderen? Endret 5. mai 2009 av TGB Lenke til kommentar
madafaka Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=438260 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå