Gå til innhold

[Løst]Spilldata, Bygge selv, ca. 12.00kr, Trenger hjelp med valg av komponenter.


Anbefalte innlegg

Hei!

Mine gamle pc begynner å bli utdatert for nye spill, så derfor skal jeg bygge en helt ny en. Har konfirmasjon om en uke og regner med å få litt cash der. Har tenkt på noe under 12.000kr og det er da uten skjerm, mus, tastatur, harddisk og e.v.t psu.

 

Her er mitt fåreløpig oppset.

 

Harddisker og en psu på 550W har jeg fra før. Hvis jeg går for et skjermkort som trenger mer strøm kan jeg e.v.t bruke en 350W jeg har liggende og ja jeg vet man må kjøpe/lage sånn adapter grei sånn at de starter likt.

 

Jeg har lurt litt på om 12GB ram er litt overveldene. Og jeg er open for mange gode forslag, hvis noe lurer på hvorfor jeg har valgt det hk jeg har valgt er det for de det støtter crossfire og SLI. Hvis jeg har missforståt noe så kan jeg for sikkerhetskyld liste opp noe krav for hket:

- Prosessorsokkel: LGA1366 Socket

- Støtte for i7 prossor

- DDR3 RAM

- Støtte både crossfire og SLI helst Tri-Way

- Min støtte for 12GB ram helst 24GB (kjekt at det kan bli oppgradert etterhvert)

- Seff 3 PCI Express 2.0 x16

 

 

Hvis det er noe mer dere lurer på bare ta kontakt.

 

På forhånd tusen takk =)

 

EDIT: Oppdatert oppsettet.

EDIT2: Linken til oppsettet mit er fiksa.

Endret av Ballestikk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kutt for all del litt ned på RAM og gå for et normalt EVGA Gtx285 der du ikke betaler mange hundre kroner for noen få mhz overklokk. Jeg ville også kjøpt en nye PSU, f.eks Corsair 750W eller liknende.

 

Hvilke HDD'er har du fra før? Og hvilke PSU'er?

 

Enig, tror det er lurt å kutte litt ned på rammen. Så egentlig ikke så nøye på skjermkortet så går nok heller for et vanelig et ja. Fra Før har jeg Samsung Spinpoint 7200RPM 250GB, 500GB Western Digital 5200RPM 500GB (var opprinnelig en ekstern)

 

EDIT: Glemte psuen. Det er en Gigabyte ODIN PRO Powersupply 550W

Endret av Ballestikk
Lenke til kommentar

Hva er poenget med at det må støtte både SLI og CF? det er vel bare ok før du velger ditt første kort. Når det er valgt, la oss si at du velger Nvidia, så trenger vel ikke kortet å støtte CF?

 

Du sier at du velger det fordi det støtter begge. Er det noe spesiell grunn til det?

 

Handlevognen din fungerer ikke....

 

550W blir feil i det systemet. Dersom du kjøper et skjermkort går det greit. Tenker du CF/SLI må du ha mere strøm.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

At du skal kjøpe masse ram for å slippe oppgradering senere er jo ikke logisk i det hele tatt. RAM er noe av det letteste du kan oppgradere og vil gå ned drastisk i pris til den dagen du faktisk trenger mere RAM. Dermed vil du spare masse penger for en liten jobb (bestille og installere ram'en).

 

Legg heller de pengene du sparer på ram'en i en ny PSU på 1000w el. Dette vil lønne seg hvis du skal kjøre Crossfire eller SLI

Endret av Tha_Zaynt
Lenke til kommentar
At du skal kjøpe masse ram for å slippe oppgradering senere er jo ikke logisk i det hele tatt. RAM er noe av det letteste du kan oppgradere og vil gå ned drastisk i pris til den dagen du faktisk trenger mere RAM. Dermed vil du spare masse penger for en liten jobb (bestille og installere ram'en).

 

Legg heller de pengene du sparer på ram'en i en ny PSU på 1000w el. Dette vil lønne seg hvis du skal kjøre Crossfire eller SLI

 

Ja men les hva jeg skriver, jeg synes at det er viktig at hket støtter mye ram, men jeg skrev ikke at jeg skal kjøpe mye ram.

 

- Min støtte for 12GB ram helst 24GB (kjekt at det kan bli oppgradert etterhvert)

 

Har ikke tenkt til å kjøre SLI eller CF med det første, men jeg kommer nok til å kjøpe flere skjermkort etterhvert. Så jeg tror det holder med 550W med det første.

Lenke til kommentar
Hva er poenget med at det må støtte både SLI og CF? det er vel bare ok før du velger ditt første kort. Når det er valgt, la oss si at du velger Nvidia, så trenger vel ikke kortet å støtte CF?

 

Du sier at du velger det fordi det støtter begge. Er det noe spesiell grunn til det?

 

Handlevognen din fungerer ikke....

 

550W blir feil i det systemet. Dersom du kjøper et skjermkort går det greit. Tenker du CF/SLI må du ha mere strøm.

 

 

Jeg synes det er viktig med både CF og SLI, grunnen er at en venn av meg skal kjøpe ny pc han også og i begge våre gamle pcer har vi likt skjermkort som støtter CF. Hvis noe blir ødelagt eller noe, synes jeg det er greit og tenke på et helt nytt kort hvis du skjønner. Og kanskje det blir ATI den gangen. Det holder nok med 550W med det første.

 

EDIT: Jeg kom over noe på Intels FAQ

Der står det kun DDR3 800/1066Mhz på prossesoren jeg har valgt, betyr det at den kun støtter de klokkehastighetene eller det, det den utnytter best?

 

EDIT2: Rettskriving

Endret av Ballestikk
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ny spilldata til 12000,- ja, du er ikke alene :cool: Jeg har i de siste dagene forhørt meg på forumene her på hardware.no (som er veldig gode) og lest litt rundt på internett og kommet fram til dette opsettet. Mitt mål er ha få en pc som er kraftig nok til dagens spill(sånn ca) pluss at den skal kunne oppgraderes og klokkes godt. Her er handlelisten fra prisguide.no

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=99229

 

Som jeg har forstått det er DirectX 11 rett rundt hjørnet. Og får og ta ibruk denne teknologien trenger man nye grafikkort, som også kommer snart. Derfor har jeg valgt et grafikkort i prisklassen 2000-2500,- Og da står det mellom HD4890 eller GTX 275, har ikke helt bestemt meg enda. Så blir dumt og legge inn alt for mye penger i Grafikkortet nå.

 

Men prossesoren og hovedkortet + rambrikkene er det ingen tvil om, her får du mest for pengene. (Intel i7 pluss en god kjøler kan klokkes opp veldig mye)

 

Håper dette ga litt hjelp ;)

Lenke til kommentar
Ny spilldata til 12000,- ja, du er ikke alene :cool: Jeg har i de siste dagene forhørt meg på forumene her på hardware.no (som er veldig gode) og lest litt rundt på internett og kommet fram til dette opsettet. Mitt mål er ha få en pc som er kraftig nok til dagens spill(sånn ca) pluss at den skal kunne oppgraderes og klokkes godt. Her er handlelisten fra prisguide.no

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=99229

 

Som jeg har forstått det er DirectX 11 rett rundt hjørnet. Og får og ta ibruk denne teknologien trenger man nye grafikkort, som også kommer snart. Derfor har jeg valgt et grafikkort i prisklassen 2000-2500,- Og da står det mellom HD4890 eller GTX 275, har ikke helt bestemt meg enda. Så blir dumt og legge inn alt for mye penger i Grafikkortet nå.

 

Men prossesoren og hovedkortet + rambrikkene er det ingen tvil om, her får du mest for pengene. (Intel i7 pluss en god kjøler kan klokkes opp veldig mye)

 

Håper dette ga litt hjelp ;)

Takk for svar, endelig noen som svarer det er fint at denne tråden ikke har dødd ut helt. En venn av meg kjøpte nesten likt mitt oppsett. Men med GTX 295 og hans data drar Crysis og andre krevende spill på fult. Han har ikke overclocked puen enda fordi da han monterte prossesorkjøleren gjore han noe feil så den ligger på 50 grader IDLE. Men i7en er jo lett å overclocke tile relativt høye klokkehastigheter uten store varmeproblemer med stock kjøleren så det er jo smart. Tror jeg venter med gpu jeg får heller bruke mitt gamle, men bortsett fra det vet jeg hva jeg går for.

Endret av Ballestikk
Lenke til kommentar

Ballestikk og elbruno, det er flott at dere kjøper ny PC, men det er bare dumt å kaste vekk 2000-2500 kr på et skjermkort nå som nye kort er like rundt hjørnet. Let heller etter et kort som ligger på 1000-1500 kr, og så slå til når de nye kortene kommer.

 

Jeg for min del har et Sapphire HD 4870 og det kjører Crysis på max (ikke ulta oppløsning) med en oppløsning på 1440x900. Ikke verdens beste oppløsning, men hjelpe meg for en detalj rikdom. CoD4 og CoD5 kjører jeg på 1920x1200 på max uten problemr, går så det uler. :cool:

 

Vet ikke om dere er hip på Nvidia eller ATI kort, men ATI Radeon HD 5xxx serien kommer på markedet i juli, altså om en måned, og da skal jeg vøre først i køen. Husk at HD 5xxx har støtte for DX11 noe HD 4890 ikke har.

 

Men for all del, føler dere får å kaste vekk 1000-1500 kr ekstra for et HD 4890 kort eller tilsvarende når det kommer en bedre kort om ca en måned, GO AHEAD!!!

Lenke til kommentar
Ballestikk og elbruno, det er flott at dere kjøper ny PC, men det er bare dumt å kaste vekk 2000-2500 kr på et skjermkort nå som nye kort er like rundt hjørnet. Let heller etter et kort som ligger på 1000-1500 kr, og så slå til når de nye kortene kommer.

 

Jeg for min del har et Sapphire HD 4870 og det kjører Crysis på max (ikke ulta oppløsning) med en oppløsning på 1440x900. Ikke verdens beste oppløsning, men hjelpe meg for en detalj rikdom. CoD4 og CoD5 kjører jeg på 1920x1200 på max uten problemr, går så det uler. :cool:

 

Vet ikke om dere er hip på Nvidia eller ATI kort, men ATI Radeon HD 5xxx serien kommer på markedet i juli, altså om en måned, og da skal jeg vøre først i køen. Husk at HD 5xxx har støtte for DX11 noe HD 4890 ikke har.

 

Men for all del, føler dere får å kaste vekk 1000-1500 kr ekstra for et HD 4890 kort eller tilsvarende når det kommer en bedre kort om ca en måned, GO AHEAD!!!

 

Hmm, dette var interesangt :hmm: Jeg tenkte å velge grafikkort til 2000-2500,- fordi jeg trodde dette var billigste løsning får og kunne kjøre dagens spill på max, med oppløsning (1600x1200)

 

Men jeg er heller ikke interesert i og kjøpe et av de nyeste kortene akuratt når de kommer ut, de kommer til og være svindyre. Så grafikkortet jeg kjøper nå må holde 1 års tid.

Men er du sikker på Sapphire HD 4870 yter så bra som du sier? :p Har du klokket det?

 

Starcraft 2 kommer snart, har du noen anelse om 4870 holder til dette? Lignende spill er vel nyeste Comand & Conquer, SC2 vil antagelig kreve litt mer.

Lenke til kommentar

Nei, jeg har ikke klokket kortet mitt, men som jeg sa, CoD4 og Cod5 går så det uler på 1920x1200 med alt på maks. For eksempel, kjører CoD4 med alt på maks på min bærbare som er en Dell XPS M1730 med 2 x Geforce 8800M GTX SLI i Windows 7 RC og har aldri sett noe bedre. Virker som detr er mye bedre grafikk enn med mitt HD 4870 i Vista Ultimate. OBS!! Har ikke prøvd CoD4 i Windows 7 RC med mitt HD 4870 kort.

 

For eksempel, Mass Effect går veldig bra, men det er et spill som er mer avhengig av CPU og ikke så mye av GPU (skjermkort). Bioshock og Fallout 3, Far Cry 2 med HD 4870, no problem. Alle går med maks detaljer. Fear og demo av Fear 2 same. Så langt har jeg ikke hatt problemer med mitt HD 4870 i noen spill. Og det at nye kort har problemer er ikke kortene sin feil, men heller drivere. Ingen drivere er perfekte fra day one, men når ATI eller Nvidia gir ut oppdaterte drivere så vil kortene yte mer.

 

Du bør ikke tro at nye kort er dårligere enn kort som har vært til salg en stund, som regel er det drivere som gir problemer. Som sagt, hadde jeg vært deg, hadde jeg ventet litt med å investere i et skjermkort til ca. 2500 kr like før det kommer nye kort på markedet. :innocent:

Klart at nye kort er dyrere enn gamle kort, men det er det samme med nye biler, det nyeste er alltid dyrest.

 

Starcraft har jeg ikke prøvd, så der kan jeg ikke gi deg et godt svar. Men Crysis og Crysis Warhead kan jeg kjøre på 1680x1050 med alt på maks uten problemer. Er det godt nok svar?

 

Til slutt, du får et HD 4870 kort for ca 1400 kr.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Chavalito:

Hadde vært interessant å se hvor mange FPS du holder deg på i Crysis/WH og FarCry2. Jeg har til nå testet Gtx280/285 og 4870x2 i disse spillene, men strengt tatt ikke fått noe "går så det griner" resultat.

 

Var det 512 eller 1gb du hadde?

 

Trådstarter: Dette kan antageligvis være relevant for deg og så jeg putter inn noen ord :)

Lenke til kommentar
Ballestikk og elbruno, det er flott at dere kjøper ny PC, men det er bare dumt å kaste vekk 2000-2500 kr på et skjermkort nå som nye kort er like rundt hjørnet. Let heller etter et kort som ligger på 1000-1500 kr, og så slå til når de nye kortene kommer.

 

Jeg for min del har et Sapphire HD 4870 og det kjører Crysis på max (ikke ulta oppløsning) med en oppløsning på 1440x900. Ikke verdens beste oppløsning, men hjelpe meg for en detalj rikdom. CoD4 og CoD5 kjører jeg på 1920x1200 på max uten problemr, går så det uler. :cool:

 

Vet ikke om dere er hip på Nvidia eller ATI kort, men ATI Radeon HD 5xxx serien kommer på markedet i juli, altså om en måned, og da skal jeg vøre først i køen. Husk at HD 5xxx har støtte for DX11 noe HD 4890 ikke har.

 

Men for all del, føler dere får å kaste vekk 1000-1500 kr ekstra for et HD 4890 kort eller tilsvarende når det kommer en bedre kort om ca en måned, GO AHEAD!!!

Enig med deg. Det er en grunn for at jeg ikke har kjøpt ny data enda og startet denne tråden. Jeg er ganske sikker på cpu, hk og ram, men det er skjermkort som er viktig når det gjelder spill.

Lenke til kommentar
Ballestikk og elbruno, det er flott at dere kjøper ny PC, men det er bare dumt å kaste vekk 2000-2500 kr på et skjermkort nå som nye kort er like rundt hjørnet. Let heller etter et kort som ligger på 1000-1500 kr, og så slå til når de nye kortene kommer.

 

Jeg for min del har et Sapphire HD 4870 og det kjører Crysis på max (ikke ulta oppløsning) med en oppløsning på 1440x900. Ikke verdens beste oppløsning, men hjelpe meg for en detalj rikdom. CoD4 og CoD5 kjører jeg på 1920x1200 på max uten problemr, går så det uler. :cool:

 

Vet ikke om dere er hip på Nvidia eller ATI kort, men ATI Radeon HD 5xxx serien kommer på markedet i juli, altså om en måned, og da skal jeg vøre først i køen. Husk at HD 5xxx har støtte for DX11 noe HD 4890 ikke har.

 

Men for all del, føler dere får å kaste vekk 1000-1500 kr ekstra for et HD 4890 kort eller tilsvarende når det kommer en bedre kort om ca en måned, GO AHEAD!!!

 

Hmm, dette var interesangt :hmm: Jeg tenkte å velge grafikkort til 2000-2500,- fordi jeg trodde dette var billigste løsning får og kunne kjøre dagens spill på max, med oppløsning (1600x1200)

 

Men jeg er heller ikke interesert i og kjøpe et av de nyeste kortene akuratt når de kommer ut, de kommer til og være svindyre. Så grafikkortet jeg kjøper nå må holde 1 års tid.

Men er du sikker på Sapphire HD 4870 yter så bra som du sier? :p Har du klokket det?

 

Starcraft 2 kommer snart, har du noen anelse om 4870 holder til dette? Lignende spill er vel nyeste Comand & Conquer, SC2 vil antagelig kreve litt mer.

jeg tror jeg venter til de nye seriene kommer. Jeg gamer på 26" med 1920x1200. Husker da jeg kjøpte den nesten alle spill begynte å lagge, gikk fra 19"-26"

Lenke til kommentar
Chavalito:

Hadde vært interessant å se hvor mange FPS du holder deg på i Crysis/WH og FarCry2. Jeg har til nå testet Gtx280/285 og 4870x2 i disse spillene, men strengt tatt ikke fått noe "går så det griner" resultat.

 

Var det 512 eller 1gb du hadde?

 

Trådstarter: Dette kan antageligvis være relevant for deg og så jeg putter inn noen ord :)

Virker som dere har forskjellige erfaringer med kortene. Eller at dere har forskjellige meninger om hva som er å dra et spill som det "uler"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...