Gå til innhold

Funker alle programmer/spill som er ment for Windows på OS X?

Anbefalte innlegg

Jeg er i sterk tvil hvorvidt jeg skal tørre å investere i en Macbook Pro eller ikke, som følge av at jeg ikke helt stoler på at alle programmer/spill jeg ønsker å kjøre vil fungere der. Er dette en berettiget tvil, eller er det slik at det nå finnes fullgode emulatorer/etc som gjør det mulig å få alle Windows-baserte programmer/spill til å fungere knirkefritt på OS X-operativsystemer?

Noen med erfaringer rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Der finnes ingen emulatorer på OSX som gjør at du kan kjøre windows programmer sømløst på OSX. Eneste måte å få windows programmer til å kjøre på OSX er å bruke et virtuelt maskin program eller den medfølgende bootcamp. Bootcamp gjør at du kan kjøre windows ved siden av OSX, men aldri samtidig. Skal du kjøre OSX samtidig som windows, er Sun sin virtualbox å fortrekke, mens et program som koster penger, kan også brukes.

Lenke til kommentar

Enkelte programmer kommer med versjoner både for Windows og MAC OS X på samme CD. Under installasjonen benyttes den utgaven som stemmer med operativsystemet. Det vil i praksis si at det ikke er fysisk samme program som går både på Windows og OS X, men egne utgaver levert på samme CD. Dette gjelder selvsagt bare de programprodusentene som har programversjoner for begge operativsystem og leverer de på samme fysiske CD.

For alle andre er du avhengig av en simulert verden som beskrevet i forrige innlegg.

Lenke til kommentar

Ok, takk for gode svar.

Eneste jeg har hengt meg litt opp i er at enkelte nye spill står at de kun støtter windows-basert operativsystem....men betyr dette i praksis at det da vil kunne la seg installere dersom man benytter bootcamp og booter opp med windows? Isåfall er jo problemet løst:)

Det neste spm vil da isåfall bli hvorvidt den råeste macbook pro'en kan sammenlignes ytelsesmessig med en bærbar pc?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
Ok, takk for gode svar.

Eneste jeg har hengt meg litt opp i er at enkelte nye spill står at de kun støtter windows-basert operativsystem....men betyr dette i praksis at det da vil kunne la seg installere dersom man benytter bootcamp og booter opp med windows? Isåfall er jo problemet løst:)

Det neste spm vil da isåfall bli hvorvidt den råeste macbook pro'en kan sammenlignes ytelsesmessig med en bærbar pc?

Den er fullt på høyden med andre bærbare pc'er..

Spill som kun støtter windows vil ikke kunne bli instalert på OSX. Noen spill, f.eks. football manager, er et javabasert spill og samme dvd som brukes til windows, kan også brukes på OSX.

Lenke til kommentar
Du får mer mye mer for pengene ved å kjøpe en PC, ingen tvil en gang.

Nå var det ikke dette diskusjonen handler om.

-

Vil gi grønt lys til trådstarter når det gjelder Boot Camp. Følg innstallasjonsveilederen, så går det bra. :)

Er et system som fungerer meget godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...