Gå til innhold

DigiKam og rotering av RAW-filer

Anbefalte innlegg

Hei

Har så smått begynt å flytte ut av Windows og inn i Linux.

I den forbindelse trenger jeg noen gode foto-programmer, og har lagt min foreløpige elsk på DigiKam i kombinasjon med Gimp og RawStudio.

MEN det er en funksjon som jeg savner så langt i DigiKam som for meg er ganske essensiell, og det er muligheten for å rotere RAW-filer i DigiKam. Jeg får bare feilmelding når jeg forsøker.

Er det noen som har klart dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I min installering kan ikke Digikam skrive til RAW filer og dermed ikke rotere da det betyr å skrive i RAW fila. Digikam bruker et et progrmabibliotek, Exiv2, til å skrive EXIF info til filer. På min PC har jeg EXIV2 versjon 0.17.1 som ikke støtter skriving til RAW filer. I Exiv2 v. 0.18 skal det være skrivestøtte til enkelte RAW format (bl.a. .NEF filer), men jeg vet ikke om Digikam tillater dette.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vet at F-SPOT hadde planer om å implementere redigering av RAW-filer tidligere. Men selv bruker jeg ikke RAW-formater så du må nesten teste det ut selv. F-spot bruker jeg hver dag og er veldig fornøyd med hvor oversiktlig alt er. Men redigeringen foregår utelukkende i GIMP.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Rart det ikke er støtte for sånt for det er jo en ganske essensiell funksjon.

Man kan i grunn takke kameraprodusentene for det.. All RAW-støtte under GNU/Linux er, så vidt meg bekjent, reverse engineered fordi kameraprodusentene som alle lager sin egen RAW-variant ikke utvikler støtte for det til annet enn Windows og Mac :/ Derfor ligger nok skrivemuligheter litt frem i tid foreløpig, men det kommer :)

Lenke til kommentar

Digikam bruker en SQLite database for bildeegenskaper. Jeg mener å huske at billedrotering lå inne i databasen tidligere, men er blitt tatt ut fra versjon 9 da de endret datamodellen. Tanken var vel å legge rotering inn i EXIF info i RAW filen, men da siste versjon av Exiv2 ikke er på plass i alle distribusjoner og den kan ha noen begrensninger så fungerer det ikke ennå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...