kjelle392 Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Hei Har så smått begynt å flytte ut av Windows og inn i Linux. I den forbindelse trenger jeg noen gode foto-programmer, og har lagt min foreløpige elsk på DigiKam i kombinasjon med Gimp og RawStudio. MEN det er en funksjon som jeg savner så langt i DigiKam som for meg er ganske essensiell, og det er muligheten for å rotere RAW-filer i DigiKam. Jeg får bare feilmelding når jeg forsøker. Er det noen som har klart dette? Lenke til kommentar
ahaf Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 I min installering kan ikke Digikam skrive til RAW filer og dermed ikke rotere da det betyr å skrive i RAW fila. Digikam bruker et et progrmabibliotek, Exiv2, til å skrive EXIF info til filer. På min PC har jeg EXIV2 versjon 0.17.1 som ikke støtter skriving til RAW filer. I Exiv2 v. 0.18 skal det være skrivestøtte til enkelte RAW format (bl.a. .NEF filer), men jeg vet ikke om Digikam tillater dette. Lenke til kommentar
kjelle392 Skrevet 3. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2009 Rart det ikke er støtte for sånt for det er jo en ganske essensiell funksjon. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Jeg vet at F-SPOT hadde planer om å implementere redigering av RAW-filer tidligere. Men selv bruker jeg ikke RAW-formater så du må nesten teste det ut selv. F-spot bruker jeg hver dag og er veldig fornøyd med hvor oversiktlig alt er. Men redigeringen foregår utelukkende i GIMP. Lykke til. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Rart det ikke er støtte for sånt for det er jo en ganske essensiell funksjon. Man kan i grunn takke kameraprodusentene for det.. All RAW-støtte under GNU/Linux er, så vidt meg bekjent, reverse engineered fordi kameraprodusentene som alle lager sin egen RAW-variant ikke utvikler støtte for det til annet enn Windows og Mac :/ Derfor ligger nok skrivemuligheter litt frem i tid foreløpig, men det kommer Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Den løsningen som Digikam kan bruke, er den samme som Adobe Camera Raw og Bibble buker, ved å lage en liten fil (ogå kalt sidecar) som inneholder diverse endringer (bla. rotering). Tom Lenke til kommentar
ahaf Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Digikam bruker en SQLite database for bildeegenskaper. Jeg mener å huske at billedrotering lå inne i databasen tidligere, men er blitt tatt ut fra versjon 9 da de endret datamodellen. Tanken var vel å legge rotering inn i EXIF info i RAW filen, men da siste versjon av Exiv2 ikke er på plass i alle distribusjoner og den kan ha noen begrensninger så fungerer det ikke ennå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå