Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Experts trygghetsforsikring = noen spørsmål.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har et lite problem her. Kjøpte en HP Pav. DV5 bærbar PC hos Expert i oktober 08. Jeg ble overtalt til å tegne trygghetsforsikring av selgeren da dette innebar at jeg når som helst kunne levere inn maskinen for deretter få en ny/tilsvarende hvis denne ble utsatt for uhell.

 

For et par dager siden døde maskinen (omsider). Har egentlig ventet på det da den holdt alt fra 60-115 grader noe som er drøyt, selv til en laptop å være. Regner dog med at det er et problem relatert til harddisk da det kommer "klikkelyder" fra noe jeg antar er HDD, og at den heller ikke vil starte gjenoppretting eller andre funksjoner som krever en frisk HDD.

 

Anyways, jeg ringte Expert å fortalte om problemet. De kunne sende den inn til reparasjon noe som betyr et hav av ventetid når HP er inne i bildet. Utlånsmaskin kunne de heller ikke tilby da de ikke hadde dette tilgjengelig, men utlån av tilsvarende produkt er såvidt meg bekjent nærmest standard i slik sammenheng.

 

Siden det for tiden bla. er en prekær semesteroppgave inne i bildet er vi her i huset totalt avhengig av en bærbar PC, og jeg vurderer nå nesten å miste maskinen ut vinduet slik at den blir totalvraket, og dermed ikke lengre et reparasjonsobjekt.

(sistnevnte grenser vel dog til svindel)

 

Men, rent teoretisk så ville vel trygghetsforsikringen slått inn ved totalvraking, og ført til en ny maskin på dagen?

 

Noen som har erfaring med liknende saker, eller har innsikt i hvilke rettigheter jeg har og hva jeg evt. burde gjøre?

Endret av Ohlja
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Levèr den inn direkte til Infocare. De gangene jeg har hatt maskiner der har de sjeldent brukt mer enn 3 dager.

 

Har hørt om mange tvister med butikker på det med trygghetsforsikring. Er i hvertfall veldig sjeldent du får en erstatning på dagen alikevel.

Lenke til kommentar

Trygghetsforsikringen vil normalt ikke dekke ting som er dekket av garanti eller reklamasjonsrett. Hele poenget med forsikringen er jo nettopp dekning utover det man normalt får dekket uansett.

Lenke til kommentar

Det ryktes at HP desverre er noen av verstingene på reparasjonstider.

 

Vel, vi må nesten bare sende den inn til reparasjon, men skal prøve meg på å kreve en utlånsmaskin i mellomtiden. Noe annet blir strengt tatt uprofesjonelt i mine øyne. Det kan ikke være opp til den enkelte butikk å låne ut produkter i sådan sammenheng, alt etter hva de har på lager.

 

Får lenke meg fast til kassen hvis ikke... :)

Lenke til kommentar

Du har krav på låneprodukt dersom det ikke er en urimelig kostnad for selgeren. Om de har en del utlånsmaskiner, men ikke noen inne akkurat nå, kan du ikke kreve at de skal åpne en salgspakning for å låne deg maskin.

Lenke til kommentar

Hva med urimelig kostnad/tap for kjøper? De som faktisk sørger for at disse kjedene består? Expert er jo en gigantisk kjede, med minst 4 avdelinger i Tr.heims området. At de på en av disse avdelingene ikke kan ha en maskin som kan lånes ut er i så fall for meg ubegripelig ;)

Lenke til kommentar

Hva om du mister den i gulvet, og skylder på at bikkja reiv den ned a? hehe, det har faktisk skjedd meg en gang.. pc'n sto på bordet, bikkja gikk forbi, dro med seg lade kablen, og maskinen endte på gulvet. Det gikk merkelig nok bra med maskinen.

 

Men som du selv sier, sånt grenser til svindel.

 

Men, en kamerat av meg kjøpte mobil med samme type forsikring, og da fikk han beskjed i butikken, at han kunne "miste den på bakken" og kjøre over den f.eks.. og han ville få ny, så lenge han sa at han ikke gjorde det med vilje..

Lenke til kommentar

For å svare på spørsmål rundt forsikringen og tiden det var varierer dette fra sak til sak.

Noen ganger er saken løst på få timer, andre ganger lengre tid (ved f.eks. reparasjon).

Er den totalvraket vil neppe produktet bli sendt inn til reparasjon, da det ikke har noe for seg, men er det kun et tastatur som er blitt ødelagt eller cd-rom-skuffen knekt vil den mest sannsynlig bli reparert.

 

En stor butikk i Trondheimsområdet vil jeg tro har en del utlånsmaskiner, men viser det seg at alle er utlånt så må du vente noen dager. Er først etter 7 dager du har krav på et utlånsprodukt også (sett i forhold til butikkens kostnader).

 

Mvh. Expertansatt

Lenke til kommentar

Regner med at det i dette tilfelle er HDD som er tilnærmet kaputt, så reparasjon vil nok derfor bli aktuelt. Vi får nesten ta oss en tur innom for å høre hva de har å si.

 

Inntrykket jeg fikk etter samtalen med en expert-ansatt var at laptopen nærmest måtte bli overkjørt av en tanks, under vann, for å vurderes som totalvrak. Ergo, skeptisk.

 

Ordner seg nok :)

Lenke til kommentar
Regner med at det i dette tilfelle er HDD som er tilnærmet kaputt, så reparasjon vil nok derfor bli aktuelt. Vi får nesten ta oss en tur innom for å høre hva de har å si.

Dersom harddisken er defekt så vil den bli byttet ut på reparasjon. Videre så er det mest sannsynligvis snakk om en reklamasjonssak, og ikke en forsikringssak. Mangler og skader som dekkes av garanti/reklamasjon dekkes aldri av en forsikring. Dette fordi det er produsent/selger som skal stå for kostnaden. Videre vil jeg ikke oppfordre til forsikringsvindel. Det er unødvendig å si hvorfor.

 

Når det gjelder reparasjonstid på HP, så vil jeg si at de er blant de bedre i klassen. For 1,5-2 år siden hadde HP et par problemmodeller, og det var derfor lang ventetid på verkstedet. Per i dag går det sjeldent mye lenger enn to uker. Kjenner til et annet populært merke, som jeg ikke skal nevne med navn, som per i dag har mellom tre uker og tre måneder før teknikker i det hele tatt tar opp maskinen til undersøkelse.

Lenke til kommentar
Hva med urimelig kostnad/tap for kjøper? De som faktisk sørger for at disse kjedene består? Expert er jo en gigantisk kjede, med minst 4 avdelinger i Tr.heims området. At de på en av disse avdelingene ikke kan ha en maskin som kan lånes ut er i så fall for meg ubegripelig ;)

Om ditt direkte tap som følge av reparasjon overstiger tapet til selger ved å måtte tape salget av en ny PC, vil jeg stille spørsmålstegn ved hvorvidt dette er et forbrukerkjøp. Og om det ikke er et forbrukerkjøp vil du ikke ha noe krav på lånegjenstand i det hele tatt.

 

Du kan, i hht. til Forbrukerkjøpsloven, kun kreve dekket direkte økonomiske tap som følge av feil ved maskinen. Innbilte tap som bruk av fritid etc. vil du ikke kunne kreve noen dekning for. FTU har lagt listen meget høyt når det gjelder krav til dokumentasjon på tap du eventuelt kan kreve erstatning for.

 

Du er ikke den eneste PC-kunden Expert har, og det er fullstendig på jordet om du tror at en butikk er forpliktet til å holde utlånsgjenstander til hver eneste kunde som muligens kan komme tilbake for å kreve en reparasjon i opptil 5 år etter at et produkt er kjøpt.

Lenke til kommentar

Tror jeg behøver det du nevner om forbrukerkjøp eller ikke forbrukerkjøp inn med teskjè, for det forsto jeg ikke. Håper jeg.

 

Siden det nevnes i et innlegg over her at Expert er forpliktet til å stille med en utlånsgjenstand etter 7 dager, så vil jeg ikke kalle det helt på jordet å forvente dette.

 

Spørsmålsstillingen jeg bragte på bane med urimelig tap/kostnad for forbruker var noe flåsete formulert og heller ikke et direkte spørsmål. At man f.eks ikke får spille spill i et par uker er selvfølgelig bare komisk. Men, uten å komme opp med noen geniale eksempler pr. nå så vil det nok være situasjoner, uten tanke på økonomi, som kan påføre forbruker relativt store tap, og som ingen lover eller forskrifter dekker uten videre.

 

Forhåpentligvis så er også de fleste som kjøper PC hos Expert fornøyde slik at det faktisk kan være en maskin tilgjengelig for utlån når forholdene krever dette. Siden majoriteten av slike reparasjoner foregår hos produsent, eller hos autorisert verksted vil det være nærliggende å tro at de fleste tilfeller vil ta over èn uke, og at kjedene dermed burde forsikre seg med å ha x antall enheter på lager til nettopp utlån.

 

Dette har blitt vel mye synsing og ønsketenking fra mitt ståsted, og det beveger seg nå også ytterligere fra trådens noe diffuse utgangspunkt. Derfor vil jeg som sagt ta praten med Expert (som for ordens skyld stort sett er både høflige og hjelpsomme), og ta det derifra.

Lenke til kommentar
Siden det nevnes i et innlegg over her at Expert er forpliktet til å stille med en utlånsgjenstand etter 7 dager, så vil jeg ikke kalle det helt på jordet å forvente dette.

Kravet om lånegjenstand har en klausul om at det ikke skal volde urimelig kostnad eller ulempe for selger. En Expertbutikk selger flere hundre maskiner i løpet av ett år, og det kan faktisk ikke garanteres at disse aldri vil få feil. Det er ikke mulig å ha det antallet lånemaskiner du ser ut til å forvente at en butikk skal tilgjengelig uten at det blir en enorm kostnad. I tillegg til kostnaden for selve maskinen kommer logistikken rundt utlånet. Dette er også kostnader i form av arbeidstid ved vedlikehold og forsikringer for å dekke skader etter uforsiktige kunder.

 

Selvfølgelig vil det være fysisk mulig å gjennomføre noe slikt, men det forutsetter at du er villig til å betale når disse kostnadene må bakes inn i prisen på PCen din.

Lenke til kommentar

Nå jobber ikke jeg hos Expert, men jeg vil anta at det for en Expert-butikk av en viss størrelse er mellom 100-200 maskiner inne til service til en hver tid. Man kan da ikke som kunde forvente at selger da skal til en hver tid ha en lånemaskin tilgjengelig. Vi snakker da om at de måtte hatt rundt 100-200 lånemaskiner til utlån. Det er direkte urimelig å forlange. Man burde derimot forvente at selger har et visst antall maskiner som brukes i denne ordningen, og at man kan bli satt opp på en venteliste for lånemaskin.

 

Ved reparasjon som dekkes av kjøpsloven og ved en forsikringssak så har man normalt sett ikke krav på låneprodukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...