Stoltenberg Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Jeg har et Asus M2N32 WS Pro mobo med en CPU typ DualCore AMD Athlon 64 X2, 3000 MHz (15 x 200) 6000+ Hvis jeg hadde f.eks. kjøpt en AMD CPU Phenom 9950 Quad Core 125W Socket AM2+ 4MB 2600Mhz - http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=159212&model= - Ville det da vært en oppgradering eller nedgradering? Jeg har sett på Asus' lister over CPU'er som fungerer på dette hovedkortet, og der er det en del AM2+-CPU'er nevnt. Kan jeg da satse på at hvis jeg kjøper en AM2+ at det ville fungere med min PC? Hvis jeg er helt på viddene her; Hva ville vært en god CPU-oppgradering for meg her? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Den du linker til har fire kjerner istedenfor 2 men har 2,6 ghz og ikke 3 ghz slik som den du har. Vil påstå den med fire kjerner er bedre, om du kan klokke den iallefall. Spørs hva du skal bruke den til. Lenke til kommentar
Stoltenberg Skrevet 3. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2009 Spørs hva du skal bruke den til. Blir vel mest spilling (aka gaming) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Akkurat. Vel, da er det høyest frekvens som gjelder. Men om du kan klokke fire kjerneren til 3 ghz ville jeg valgt fire kjerneren. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 (endret) Å skifte til en X4 9950 gir bedre spillytelse enn X2 6000+. Men om forskjellen er så stor at det er verdt de 1 500 kr er jeg faktisk sterkt i tvil om. Særlig når bruksområdet er primært spilling. Hovedkortet ditt er nok av en såpass gammel generasjon at man har kommet til veis ende når det gjelder reelle oppgraderingsmuligheter. Det er tross alt 3 år siden M2N32 kortene ble lansert. Så jeg ville faktisk vurdert litt annerledes. 1. Det kan være potensiale for å oppgradere GPU eller minne. 2. Om man ønsker CPU oppgradering, ville jeg faktisk vurdert å oppgradere hovedkort til et som håndterer AM3 CPU-ene til AMD. En bra spill-CPU er her X3 720. @Costrato: Dessverre er det du påstår vranglære. Frekvens har nødvendigvis intet med spillytelse å gjøre. Innen samme CPU-arkitektur vil høyere frekvens normalt slå flere kjerner, noe som er grunnen til at E8400 er bedre en Q9400 i de fleste spill. Men en E6400 på 2,13 Ghz lagde hakkemat av en Intel Pentium D 940 på 3,2 Ghz da den kom på markedet X2 6000+ og X4 9950 tilhører også to helt ulike CPU generasjoner (K8 og K10). En X4 9950 slår f.eks en X2 6400+ i omtrent alle spill, og i noen med god margin. En X3 720 slår greitt en X4 9950. Endret 3. mai 2009 av Bolson Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 (endret) Med 4 kjerner på 3000 mhz vil han sitte med den andre prosessoren, men ha to kjerner ekstra. Flere kjerner er i mitt synspunkt bedre. Har ikke nevnt det ang. spill ytelse, men generelt. Dessuten skader det ikke å ha to kjerner til når det gjelder spill, selv om det kanskje ikke påvirker det. Om det lønner seg derimot.. Edit: http://www.cdrinfo.com/Sections/Reviews/Sp...ArticleId=18973 Hk'et ditt støtter ikke fire kjerner. It supports AMD socket AM2 dual-core Athlon 64 FX/Athlon 64 X2 and single-core Athlon 64/Sempron processors with 2MB/1MB/512KB L2 cache, which is based on the 64-bit architecture. It features 2000/1600 MT/s HyperTransport Bus, dual-channel un-buffered DDR2 800 memory support and AMD Cool 'n' Quiet! Technology. Dual-Core CPU The advanced processing technology contains two physical CPU cores with individually dedicated L2 caches to satisfy the rising demand for more powerful processing capability. Endret 3. mai 2009 av Slettet-1ZSK0pUMX2 Lenke til kommentar
Stoltenberg Skrevet 3. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2009 sukk jaja.. det var ganske bra da jeg kjøpte det, men det er jo slikt man kan regne med i PC-verden. Jeg har forøvrig asus' geforce 8800gt 1gb gfx - Synes det går litt tregt når jeg spiller, så det var derfor jeg i det hele tatt ønsket å oppgradere. Kanskje det er gfx'en som er flaskehalsen her..? Lenke til kommentar
weebl Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 tror du kan tjene på å oppgradere skjermkortet heller ja Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 @Costrato: Før du uttaler deg så skråsikkert om noe som helst, bør du tilegne deg et minimum av kunnskap. For det første, Asus M2N32 WS Pro, støtter Phenom X4, men det støtter bare opp til Phenom X4 9750 pga at kortet ikke klarer å forsyne X4 9850 eller X4 9850 med nok strøm. Men kortet støtter ikke Phenom II. Og du kan ikke sammenligne klokkefrekvens på en K8 basert X2 (Athlon) med en K10 basert X4/X3 (Phenom). Det er to ulike arkitekturer og Phenom har en klart bedre ytelse pr klokkeslag en Athlon. Så selv en Phenom II X3 720 på 2,8 Ghz lager nesten hakkemat av en Athlon X2 6000+ (3 Ghz) i de fleste spill. Og det også i spill som ikke har særlig effekt av mer enn 2 kjerner (gjelder de fleste spill). X3 720 yter fra 20 til 80 % bedre enn X2 6400+ (3,2 Ghz), la oss si ca 35 % i snitt. X4 9950 (2,6 Ghz) er noe svakere en X3 720, men også den slår X2 6400+ med god margin. Teoretisk kan vi si at en Phenom II kjerne på 2 - 2,2 Ghz yter omtrent som en gammel Athlon X2 kjerne på 3 Ghz. Faktisk går dette å teste også. Det er heller ikke slik at en firekjerne er ytelsesmessig lik en tokjerne på samme frekvens og så med to kjerner ekstra. Det er faktisk bare tull. Det er nok langt mer komplisert enn det. I de værste tilfellene kan en firekjerne faktisk yte dårligere enn en likt klokket 2 kjerne, og i de beste tilfelle ha en ytelseøkning på 90 - 95 %. Jeg har faktisk sjekket dette med å sammenligne E6600 og Q6600 som har samme arkitektur, samme produksjonsteknikk og samme klokkefrekvens. Ytelseforskjellen er fra -3 til 95 %. Snittet over 26 tester var 20 % bedre ytelse på 4 kjerner enn 2 kjerner. Og derfor er det faktisk slik at det ikke nødvendigvis er fornuftig å kjøpe en firekjerners CPU. Om han kunne brukt en X4 9950 på hovedkortet sitt, klokket den til 3 Ghz og deaktivert 2 kjerner (som man kan på AMD), så hadde han faktisk bortimot knust sin gamle X2 6000+ i ytelse. @BagBiter: Egentlig har du et relativt balansert oppsett, når du har 8800 GT 1 GiB. Men tenker du å oppgradere ville jeg tenkt omtrent følgende alternativer. 1. Oppgradere skjermkort til ATI HD 4770 (ca 1 000 kr). Gir en 20 - 40 % i ytelsesøkning. 2. Oppgradere HK og CPU til et AM3 kort og Phenom II X3 720. Du finner Hovedkort som støtter PII X720 og DDR2 minne. Regn ca 2 000 - 2 400 kr. Pass på å ha CF støtte. 3. Kjøpe et stk HD 4770 til for CF. Du kan også oppgradere det du har i dag med et stk 8800 GT i tillegg (SLI). Det vil også gi bedre ytelse i spill Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 AFAIK funker Phenoms på ASUS Crosshair, så ikke vær 100% skråsikker på at de ikke funker på ditt HK. Spør ASUS Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Bolson har et meget bra innlegg, det eneste jeg har lyst til å tilføye er denne testen Tomshardware gjorde nettop når det gjelder Gaming og flerkjerne : http://www.tomshardware.com/reviews/multi-core-cpu,2280.html I mine øyne betyr dette at det nå begynner å bli virkelig gunstig med flere kjerner. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 (endret) AFAIK funker Phenoms på ASUS Crosshair, så ikke vær 100% skråsikker på at de ikke funker på ditt HK. Spør ASUS Sjekket ASUS (supportsiden) før jeg gav mitt svar. For Crosshair er det eksplisitt angitt at de støtter X4 9850 og X4 9950. For M2N32 WS Professional er støtten angitt til kun å gjelde inntil X4 9750. Det er tross lat et problem flere hovedkort har hatt, nemlig at de ikke støtter de høyest klokkede Phenom X4 CPU-ene, pga for svake kondensatorer eller kjøleløsning på disse. @Malvado: Takk skal du ha. Fin test, den viser klart det mange av oss har hevdet i lang tid (og det er data helt i tråd med de snitta jeg fikk for litt over 1 år siden). Den viser også at triple-core er meget interessant, ikke minst i gaming og at med dagens prisnivå faktisk er få grunner til å kjøpe tokjerne. Om man da ikke driver med bare den type aktiviteter som ikke gir særlig effekt utover tokjerne. Endret 3. mai 2009 av Bolson Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 sukk jaja.. det var ganske bra da jeg kjøpte det, men det er jo slikt man kan regne med i PC-verden. Jeg har forøvrig asus' geforce 8800gt 1gb gfx - Synes det går litt tregt når jeg spiller, så det var derfor jeg i det hele tatt ønsket å oppgradere. Kanskje det er gfx'en som er flaskehalsen her..? Hmm, 1gb i videominne? Har selv gtx xxx versjonen, den har bare 768 mb, hehe. Lenke til kommentar
Stoltenberg Skrevet 4. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2009 OK. Hvis jeg går for å kjøpe enda et 8800GT-kort, spiller det da noen rolle hvilket jeg kjøper så lenge det har sli-støtte? Jeg ser at mitt Asus EN8800GT 1GB fremdeles er dyrt i nettbutikkene. Billigste jeg fant var på rundt1500,- og det er jo aldeles ikke verdt det..? Må man ha identiske kort? Jeg kan nok ikke gå for ATI, da CF ikke støttes av hovedkortet mitt (tror jeg). Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Dersom prisen er så mye for et kort, kan du like gjerne prøve å selge det du har brukt og gå for et HD 4870 eller GTX 260 i stedet. Eventuelt prøve å få tak i et 8800 GT 1 GiB brukt. Nei, du trenger ikke identiske kort, men de bør ha samme minnemengde. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 OK. Hvis jeg går for å kjøpe enda et 8800GT-kort, spiller det da noen rolle hvilket jeg kjøper så lenge det har sli-støtte? Jeg ser at mitt Asus EN8800GT 1GB fremdeles er dyrt i nettbutikkene. Billigste jeg fant var på rundt1500,- og det er jo aldeles ikke verdt det..? Må man ha identiske kort? Jeg kan nok ikke gå for ATI, da CF ikke støttes av hovedkortet mitt (tror jeg). Ja det var dyrt, regner med at prisene gikk opp når kortene gikk ut av produksjon, de lå rett under 1000kr rett før de gikk ut. Et godt valg i dag om du skal oppgradere er nok gtx275, evt gts250 om det blir for dyrt. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Tipper det 1gb-kortet ditt er verdt ca 700 kroner brukt. Om det er til noen hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå