barslett Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Hei'!! jeg fikk nylig en del penger i konfirmasjonen og jeg vurderer og kjøpe meg lett sykkel. Jeg har tenkt en god del på aprilia rs 125(2006 modell og utover) og yamaha yzf 125 hvilken burde jeg velge ????? ps. jeg har ca 40 - 45 tusen og bruke ! Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 (endret) 2takt vs 4takt. Selv fikk jeg 2 nye lett mc av foreldrene mine når den tiden var. Ble først 4 takter, men var utrolig kjedelig. Så den siste jeg eide var en blodtrimmet 2 takter. Endret 3. mai 2009 av bebeluv Lenke til kommentar
barslett Skrevet 3. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2009 Så jeg burde kjøpe meg en aprilia rs 125 ?? Lenke til kommentar
daruu Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Hvis du skal kjøre org hadde jeg heller tatt yzf'n, men skal du trimme så går rs 125'n endel bedre Lenke til kommentar
barslett Skrevet 3. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2009 Jeg har ikke planer om å trimme men kansje . og jeg vil ha en sykkel med litt fart org. men noen sier at vist jeg velger yzf so kan jeg riske å bli kjørt fra av en moped ? Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 (endret) Enig med daruu. En 4takter på så lav ccm er nok ikke like sprek som 2takteren, men er litt mer behagelig å kjøre. I tillegg bruker den mindre drivstoff, og blir ikke like fort slitt som en 2takter. Du blir ikke kjørt fra av en moped nei, med mindre den har det råeste av trim og er perfekt innstilt. En yzf klarer vel 120-130 mener jeg, skal dog ikke si at jeg er helt sikker siden jeg ikke har prøvd en. Endret 3. mai 2009 av .Butthead. Lenke til kommentar
barslett Skrevet 3. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2009 Ok det vipper litt mellom begge sykkelene er d mye feil med aprilia'ne ? Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Du blir lett kjørt fra av trimma mopeder med R125. Trenger jo kun en middels trimsylinder på mopeder for å få mer ytelse enn R125. Dessuten er ofte vekta lavere. Flere kamerater hadde trimma mopeder som dro lettsyklene til andre. Ikke mer feil på RS enn andre totaktere. Men vær nøye med å følge prosedyrene som trengs når du skal trimme, les trimmeguiden på apriliaforumet. ellers bør du passe på å varme opp sykkelen før du kjører hardt. Lenke til kommentar
Dagsbergs Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Må si meg uenig i at YZF 125 blir kjørt ifra lett av en trimma moped Har YZF selv, og den gjør litt over 130 helt orginalt. Ingen som jeg vet om her i bygda som drar fra meg med moped Derimot kjenner jeg flere som har hatt problemer med sine RS'er. Må regne med å skru noe på en 2t. Tror nok at en RS går noe bedre enn YZF org. fordi den kan dras lenger på turtall enn en 4t. Selv merket jeg liten forskjell, og jeg har prøvd begge. Anbefaler deg å prøve både RS og YZF, flotte sykler begge to! Lenke til kommentar
Jens viking Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Dersom du går inn på Klikk.no motor så kan du se toppfart og diverse fakta om lett motorsyklene du her vurderer. blant annet har RS en toppfart på 120 km/t. en Yzf har også en toppfart på 120 km/t. Dette er reelle hastigheter, speedometer viser litt for mye. når det kommer til utseendet syns jeg yzf er mye penere enn rs, med unntak av eksospotta og skiltopphenget(begge deler kan lett skiftes ut). bakdekket på yzf er dessuten 2 cm smalere enn rs sitt bakdekk. ikke det at det har så mye å si for opplevelsen, men ser vel kanskje en smule kulere ut.. jeg ville dessuten også vurdert Cagiva mito da den er SYKT fin, etter min mening den fineste 125cc. Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Enig der, yzf er mye penere og sjeldnere enn rs. Men eksosen er ikke særlig pen nei, heller ikke det 2meter lange skiltopphenget. Bakdekket kan jo også lett skiftes ut, får iallfall 140 dekk på den. Lenke til kommentar
Pherol Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Har selv en yzf, og ja er litt lamers med det SYKE skiltopphenget. (btw noen som vet hva som må omregistreres i vognkortet for å gjøre noe med det?) Er en fyr i nabobyen som har fjernet den og den ser bare helt GENIAL ut! Altså yzf har ikke så god accs (hvordan skriver man det egentlig? ), men mer toppfart. Min gjør vel 120-130, den er også utrolig deilig å kjøre. 'Veldig' lettkjørt. RSene blir som sagt litt lengre opp i tråden fortere slitt å er mer og mekke på, siden det er en 2takter. Tar jeg veldig feil hvis jeg sier det kan ta en betta mer tid å få tak i orginal deler til Aprilliasyklene? Mer avansert mekk også? Slakt meg om jeg tar feil. ^^ Lenke til kommentar
Dagsbergs Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Speedometeret viser nok litt mye ja Uansett er toppfarten på en orginal RS og YZF så godt som lik. Skiltopphenget på YZF er, som andre påpeker, noe av det styggeste som finnes! Men det er heldigvis lett å fikse. Lenke til kommentar
Chados Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 For min del hadde valget vært veldig lett. Hadde uansett dag tatt driftsikkerheten til Yamahaen over et minimalt effektovertak som Aprilliaen måtte ha i orginal tilstand. Og hvis du uansett vil ha mere pulver i børsa, å har mere på kontoen enn 3 knapper og et glansbilde så er det vel lett og hente litt mere effekt. Effektanlegg og nye dyser er første steget, vil tro at nye dyser er et must hvis du setter på eff.anlegg ellers blir den vel å gå litt for magert. Vet ikke hva org dyser klarer på den sykkelen. Vet ikke hvordan ramme og "understell", for og si det enkelt er, i forhold til hverandre, men generellt sett så er både Aprilia og Yamaha gode på det området. Begge er bra sykkler men jeg ville foretrukket driftsikkerheten til 4takt vs 2 takt motor. Er nu en gang bare min mening. Kjøp den som du liker best, ellers kommer du bare til å angre uansett hva folk sier er "best" . Lykke til Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Må si meg uenig i at YZF 125 blir kjørt ifra lett av en trimma moped Har YZF selv, og den gjør litt over 130 helt orginalt. Ingen som jeg vet om her i bygda som drar fra meg med moped Derimot kjenner jeg flere som har hatt problemer med sine RS'er. Må regne med å skru noe på en 2t. Tror nok at en RS går noe bedre enn YZF org. fordi den kan dras lenger på turtall enn en 4t. Selv merket jeg liten forskjell, og jeg har prøvd begge. Anbefaler deg å prøve både RS og YZF, flotte sykler begge to! Jeg tenker hovedsakelig på akselerasjonen. Dersom du går inn på Klikk.no motor så kan du se toppfart og diverse fakta om lett motorsyklene du her vurderer. blant annet har RS en toppfart på 120 km/t. en Yzf har også en toppfart på 120 km/t. Dette er reelle hastigheter, speedometer viser litt for mye. når det kommer til utseendet syns jeg yzf er mye penere enn rs, med unntak av eksospotta og skiltopphenget(begge deler kan lett skiftes ut). bakdekket på yzf er dessuten 2 cm smalere enn rs sitt bakdekk. ikke det at det har så mye å si for opplevelsen, men ser vel kanskje en smule kulere ut.. jeg ville dessuten også vurdert Cagiva mito da den er SYKT fin, etter min mening den fineste 125cc. RS er oppgitt til 144 km/t (ekte fart målt med GPS) av Bike. Mito er absolutt å vurdere også, ja. For min del hadde valget vært veldig lett. Hadde uansett dag tatt driftsikkerheten til Yamahaen over et minimalt effektovertak som Aprilliaen måtte ha i orginal tilstand. Og hvis du uansett vil ha mere pulver i børsa, å har mere på kontoen enn 3 knapper og et glansbilde så er det vel lett og hente litt mere effekt. Effektanlegg og nye dyser er første steget, vil tro at nye dyser er et must hvis du setter på eff.anlegg ellers blir den vel å gå litt for magert. Vet ikke hva org dyser klarer på den sykkelen. Vet ikke hvordan ramme og "understell", for og si det enkelt er, i forhold til hverandre, men generellt sett så er både Aprilia og Yamaha gode på det området. Begge er bra sykkler men jeg ville foretrukket driftsikkerheten til 4takt vs 2 takt motor. Er nu en gang bare min mening. Kjøp den som du liker best, ellers kommer du bare til å angre uansett hva folk sier er "best" . Lykke til Du har så feil som du kan ha. Å trimme en 4-takter med så lite slagvolum er ikke lett og krever mye penger og mye tid! Hvorfor mener du man skal dyse opp (gi feitere blanding) når ingen plomberinger blir fjerna og motoren er så og si helt lik, bare annerledes lyd? Hadde sykkelen hatt plomberinger i eksosen (som RS og andre 2taktere) hadde jeg vært enig. Lenke til kommentar
Chados Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Vel ting som plomberinger orket jeg ikke nevne, regnet med at alle var rimelig inneforstått at det var tatt av før man begynner og klage om at sykkelen går tregt. Tenkte ikke på noe større trimming enn eff.anlegg, dyser evt luftfilter hvis nødvendig. Utover det så koster det litt grunker, og begynner og kreve en hvis form for know how. Sa vel aldri at det er billigere å trimme 4takt vs 2takt...? Sa vel bare at det er rimelig LETT å hente litt mere hk hvis han syns den går litt tregt. Da tenker jeg på eksos, dyser og filter, som er rimelig lett og skifte ut. Enten at man gjør det selv eller får pappa / kompis til og hjelpe. Hvis man setter på et komplett (full race) eksosanlegg eller slip on på, så er det en veldig god ide, om ikke et must å sjekke om dysene man har klarer og levere nokk bensin. I mange tilfeller så er det alt for snåle dyser som står på hvis sykkelen er orginal. Satt selv på komplett eksosanlegg og modefiserte luftfilterboksen på min DVX, måtte gå opp fra 130 dyse (orginal) til 160 dyse, bare som et eksempel. Lenke til kommentar
barslett Skrevet 10. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2009 Takker veldig for alle svar de har hjulpet meg et god stykke på beslutningen min men er ikke hel sikker enda hvor fort kan man få en aprilia rs til å gå (med trimm) ?? Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 140-160 speedofart om jeg ikke husker helt feil. Dette var når jeg kjørte får snart 2 år siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå