Gå til innhold

CPU`en står på 100 %, hva er galt?


wil

Anbefalte innlegg

sak 1:en pc til en kamerat av meg, begynte å bli veldig treig, så jeg skulle se hva som var galt, det jeg oppdaget var at CPU`en hans stod på 100 % hele tiden, så litt på hvilke prosesser som gikk på maskina men så ikke så mye egentlig, han har Win XP home. han hadde Imesh, Kazaa, og WinMX installert som var fildelingsprog + masse andre prog. han mente selv at han ikke hadde virus, men det er vel kanskje ikke så rart siden at Norton Antivirus aldri kunne installere noen nye oppdateringer, jeg søkte igjennom maskina hans for å finne noen spioner eller spionprogram, det programmet jeg brukte het Spybot and Destroy, den fant mye rart, hva er det som er galt her mon tro? jeg mener selv at det er en av Fildelings programmene sin skyld at cpu`en er sånn.

 

Sak 2: den samme kameraten, hadde XP Home, jeg hadde tenkt til å formatere maskinen hans, men da oppdaget jeg at det ikke var med noen windows cd med maskinen som han hadde kjøpt, er dette vanlig? det var bare noen recovery cd plater som var med. han ville beholde mest mulig av datene på maskina, og da hjelper det ikke med recovery plater, for de hjelper jo bare sånn at maskina bli sånn som når de kjøpte den.

 

er det noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre, for at maskina skal bli normal igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det samme har skjedd hos meg en gang.

 

Jeg gikk på Windows Oppgave behandling(Ctrl - Alt - Del) Så på prosseser for å se hvilken prosses som tok så mye ytelse. I mitt tilfelle var det winet.exe

 

Så fant jeg ut hvor den mappa lå, så la jeg den i en annen mappe. Så var det fixa... Hvertfall hos meg. Du får se om det går!

 

Mvh

Lenke til kommentar

Hmm. Kanskje du kan spørre etter noen om de har orginal cd med Home XP OEM. Så kan du bare taste lisensnr som ble fulgt med maskinen til kompisen din.

 

Det skal virke siden jeg har gjort det flere ganger med XP PRO på jobben min.

 

 

Med hilsen Andreas Skogstad

Lenke til kommentar

det var orginal Xp, men som jeg sa så var det ikke med noen cd til xp`en, jeg så litt på prosesser som jeg sa tidligere, men så ikke mye forskjell egentlig. for ikke sjekka det akkurat nå. noen som tror at det er Kazaa, WinMX eller Imesh sin skyld? det er jo mye rart på de programmene. det skal jo gå an å reinstallere hele greia, men det kan man ikke gjøre hvis man ikke har cd plata. jaja, for se hva som skjer.

 

trykka alt control og delete forresten, men det var det lite som tyda på at noe var galt, prøvde å fjerne alle fildelingsprogremene på maskina men til liten nytte, det som også for meg var veldig rart var at Norton Antivirus ikke ville kjøre Live Update, hverken på Norton Antivirus eller Norton Internet Security. er ikke sikker på om det har noe med CPU`en å gjøre men. noen som tror at det kan være noen spionprogram eller et skult virus eller noe? noe galt må det jo være. maskina var også forsåvidt treig i oppstarten, ca. 2 minutter så var alt opp. dette er ikke normalt. kameraten min har veldig dårlig peiling på pc.

 

Noen flere tips?

Lenke til kommentar

jo, det kan hende at det var winet.exe som gjorde det, men for som sagt ikke sjekka det nå, skal sjekke det litt senere. det var det første problemet, kazaa lite, hmm ja, kanskje det skal jo være spionfritt, men det er jo ikke sikkert det da, siden at det er fildelere der, og man vet jo aldri hva sånne filer kan gjøre, jeg for min del gidder ikke å holde på med fildelings prog, siden at det er så mye tull man kan få ved å bruke dem. jaja, skal ikke starte noen diskusjon her.

 

men nå til problem 2.

det var jo den norton antivirus som ikke ville oppdatere seg, den kom bare med at den ikke kunne oppdatere, hvorfor vil den ikke det? han kjører Norton Antivirus 2003 og Norton Internet Security 2003, ingen av dem lar seg oppdatere. hmmm, noe er rart. noen tips?

Lenke til kommentar
men nå til problem 2.  

det var jo den norton antivirus som ikke ville oppdatere seg, den kom bare med at den ikke kunne oppdatere, hvorfor vil den ikke det? han kjører Norton Antivirus 2003 og Norton Internet Security 2003, ingen av dem lar seg oppdatere. hmmm, noe er rart. noen tips?

 

 

det kan jo være at abonnementstiden er gått ut. sjekk subscription services på nis2003.

Lenke til kommentar

angående kazaa kan det da være et tips å sette prosessorprioriteten ned, slik at den ikke får så høy tilgang. dette gjøres i oppgavebehandling -> prosesser -> høyreklikk på prosessen -> angi prioritet -> ønsket prioritet.

 

kan også være greit å øke prioriteten til prosesser som er kritiske i et øyeblikk, for å forsikre seg at den prosessen får de ressursene som trengs.

Lenke til kommentar

som sagt så fjerne jeg både Kazaa, WinMX, og Imesh, men det samme fortsetta, den står fortsatt på 100 % men sjekka maskina med Spybot and destroy, og der fant den mye morsommme ting, dvs. spiongreier. vi for sikkert maskina opp å gå sånn som vanlig igjen tenker jeg, så, men takk for alle svarene, det var til stor hjelp.

Lenke til kommentar

Cooler xp programmet bruker til enhvert tid all ledig prossesorkraft. Det vil si at cooler xp "holder det som ikke brukes av prossesoren i ro" for å få ned tempereaturen. Omtrent slik er det i alle fall. Dette programmet kan senke ytelsen noe, men ikke slik som i ditt tilfelle. Men at det ser ut som om det bruker all cpukraft stemmer.

Lenke til kommentar

Hei

 

 

Når det gjelder 100% bruk av CPU så har jeg hatt det samme problem. I min tilfelle begynner altid explorer.exe å jobbe 100% uten at jeg har åpent noe program som krever så mye. Jeg har aldri klart å løse det problemet.

 

Men når det gjelder Recovery cd`en som du snakker om så synes jeg at det bør være en valg som dukker opp med en gang du setter inn cd`en som spør deg om du vil ta vare på tingene eller ha ren recovery. Det hadde forundra meg om du ikke hadde noe sånt valg.

Lenke til kommentar
Hei

 

 

Når det gjelder 100% bruk av CPU så har jeg hatt det samme problem. I min tilfelle begynner altid explorer.exe å jobbe 100% uten at jeg har åpent noe program som krever så mye. Jeg har aldri klart å løse det problemet.

 

Men når det gjelder Recovery cd`en som du snakker om så synes jeg at det bør være en valg som dukker opp med en gang du setter inn cd`en som spør deg om du vil ta vare på tingene eller ha ren recovery. Det hadde forundra meg om du ikke hadde noe sånt valg.

 

 

Linken min løser problemet ditt!!

Lenke til kommentar
jo, det kan hende at det var winet.exe som gjorde det, men for som sagt ikke sjekka det nå, skal sjekke det litt senere. det var det første problemet, kazaa lite, hmm ja, kanskje det skal jo være spionfritt, men det er jo ikke sikkert det da, siden at det er fildelere der, og man vet jo aldri hva sånne filer kan gjøre, jeg for min del gidder ikke å holde på med fildelings prog, siden at det er så mye tull man kan få ved å bruke dem. jaja, skal ikke starte noen diskusjon her.  

 

men nå til problem 2.  

det var jo den norton antivirus som ikke ville oppdatere seg, den kom bare med at den ikke kunne oppdatere, hvorfor vil den ikke det? han kjører Norton Antivirus 2003 og Norton Internet Security 2003, ingen av dem lar seg oppdatere. hmmm, noe er rart. noen tips?

 

Jeg har opplevd noe lignende med Norton Antivirus 2002, da var det en fil som lagde problemet (som ble listet i feilangivelsen). Løste problemet ved å endre navn på filen mens jeg kjørte liveupdate, for så å endre tilbake igjen etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...