Gå til innhold

Ny maskin, i7 og GTX 295

Anbefalte innlegg

Hei,

skal kjøpe ny maskin mot sommeren og hadde i utgangspunktet et budsjett mellom ti og femten tusen kroner. Nå ser det ut som jeg kan bruke opp mot tyve tusen, og jeg lurer på hvilken oppgradering som vil gjøre mest nytte av de ekstra pengene. Det opprinnelige oppsettet så sånn ut :

HOVEDKORT:

Asus P6T

PROSESSOR:

Intel Core i7 920

MINNE:

Corsair Dominator TWIN3X DDR3-1600 6GB

PSU:

Mist 1000w (har fra før)

DISK 1:

Intel X25-M 80 GB SSD

DISK 2 :

Random 1TB disk, gjerne Western Digital

GRAFIKK:

GTX 295

KABINETT:

Antec Nine Hundred (kunne godt tenkt meg noe "kulere" - sikler veldig på Alienware-kabsa, får vel ikke kjøpt dem seperat)

NETTVERKSKORT:

Killer NIC (har dette fra før)

SKJERM:

BenQ 24" (har dette fra før)

MUS & TASTATUR:

Random gammel drit. (har dette fra før)

TOTAL: 14 010 kr (netshop.no)

Nytt budsjett: rundt 20 000 kr

Så da er spørsmålet. Hva vil være best - kjøpe dyrere minne, bytte 920 med 965 eller kjøre dual 295? Noen andre gode forslag?

I tillegg lurer jeg på hva som egentlig skiller alle de forskjellige Socket 1366-hovedkortene. Felles for de fleste er ATX-formfaktor, haugevis av USB-porter, onboard LAN, lyd, etc etc. Er det virkelig noen forskjell som merkes annet enn ved overklokking?

Takk for alle svar!

EDIT: Forbedret overskrift.

Endret av wendel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er noen forskjeller som skiller alle de forskjellige Socket 1366-hovedkortene.

De tre største er: Type lydkort, hvor mye ram som støttes og båndbredden ved SLi/Crossfire.

- De beste Socket 1366-hovedkortene, som MSI Eclipse eller Asus Rampage II Extreme bruker X-Fi lydkort. De litt lavere 1366-hovedkortene bruker mer standard integrert lydkort som Realtek.

- Når det gjelder ram, så er ikke dette den største beskymringen. Alle 1366-hovedkortene støtter minst 12GB ram, og mer ram enn det vil du ikke få bruk for. Slik det er nå, vil man ikke (om man ikke har sært sære behov) få bruk for mer enn 12GB DDR3 ram før 1366-hovedkortene er museumsgjenstander.

- Antall PCIe sport og dens båndbredde kan være for å quote fra the julekalender være litt bob-bob om man kjører dual gpu oppsett. De beste Socket 1366-hovedkortene, slik som dem nevnt over kjører i 16x16x modus, med andre ord full båndbredde. De litt lengere ned på stigen kjører gjerne i 16x8x båndbredde. Siden skjermkortene ikke bruker mer enn 8x båndbredde, vil man ikke legge noe særlig merke til forskjell på hastigheten.

Når det gjelder kabinett, så er Antec Nine Hundred gammelt og ut. Antec sine Gaming kabinetter er fremdeles gode, men da i Antec Nine Hundred Two eller Antec Twelve Hundred. Du har også Gaming kabinetter som CM Storm Scout og CM Storm Sniper. Disse er vell så gode som Antec kabinettene, faktisk vil jeg si bedre ettersom CM Storm kabinettene gir deg muligheten til å skru av alle led lysene i viftene. Sniper kabinettet lar deg også styre hastigheten på alle viftene med en enkel bryter, og du har mulighet til å koble til og styre en eksra vifte til denne enkle fan kontrolleren. CM Storm kabinettene er også hakket billigere enn Antec.

# Noe bedre enn i7 920 er ganske unødvendig å kjøpe.

Forskjellen mellom i7 920 og i7 940 er ganske liten, mens prisforskjellen mellom i7 920 og i7 extreme ikke kan forsvare ytelsesforskjellen.

# Når det gjelder SSD, så kan du ta en titt på Corsair sine nye SSD disker.

https://prisguiden.no/product.php?p...32&cat_id=9

Disse er minst like gode, raske og stabile som Intel sine SSD disker etter tester jeg har lest. Faktisk hakket bedre enn Intel diskene og samt at Corsair diskene er billigere. Du får en 128GB SSD Disk fra Corsair til samme pris som en 80GB SSD disk fra Intel koster.

# Når det gjelder Disk 2, kan du ta en titt på WDC Green Power diskene.

Lenke til kommentar

Kan jeg tolke ditt svar som at dersom en har fem tusen til overs med oppsettet over, ville du oppgradert med en ekstra GTX 295? :)

Takk for tipset ang Corsair, skal sjekke dem ut!

Antec Nine Hundred begynner vel å bli litt ut ja.. leter litt videre:)

Lenke til kommentar

Disse er minst like gode, raske og stabile som Intel sine SSD disker etter tester jeg har lest. Faktisk hakket bedre enn Intel diskene og samt at Corsair diskene er billigere. Du får en 128GB SSD Disk fra Corsair til samme pris som en 80GB SSD disk fra Intel koster.

90MB/70MB sec :ermm:

Lenke til kommentar
- Når det gjelder ram, så er ikke dette den største beskymringen. Alle 1366-hovedkortene støtter minst 12GB ram, og mer ram enn det vil du ikke få bruk for. Slik det er nå, vil man ikke (om man ikke har sært sære behov) få bruk for mer enn 12GB DDR3 ram før 1366-hovedkortene er museumsgjenstander.

# Når det gjelder Disk 2, kan du ta en titt på WDC Green Power diskene.

Men hva som du feks vil ha 3*4GB minne? Å fylle opp 6 slotter med RAM er ikke allltid så ønskelig.

Og hvor har du lest at corsair sine SSDer er minst like gode som intel sine? Jeg tror ikke jeg har lest en eneste test der intel sine ikke har gjort det endel bedre.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...