Rice Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Nå skal jeg fortelle hvordan kjøreturen min hjem i kveld var... Jeg kjører scooter hjem fra kompisen min i ett tiden natt til søndag, når jeg kommer til madlaveien ser jeg noen som går midt i veien. Jeg bremser ned og ser, det er en GAMMEL dame som vandrer midt i veien i motsatt kjøreretning en hva jeg er i. Hun går på de hvite stripene som skiller kollektivfeltet og det vanlige... så jeg tenkter at jeg skal stoppe å ringe politiet, som dagens gode gjerning. Så jeg stopper ved neste busstopp og ringer... og det ringer... og det ringer.. etter å ha ventet på "øyeblikkelig hjelp" i over ett minutt legger jeg på, og prøver på ny. Denne gangen venter jeg også sjokkerende lenge på at noen skal svare. Omsider svarer de, og jeg sier; meg: Hei, ja faen det tok sin tid, det er faen meg en gammel dame som driver å vandrer MIDT på madlaveien like ved tjensvoldkrysset. popo: ja, hor sa du? Meg: Madlaveien! Tjensvoldkrysset! ...så la de på.. jeg ble faen meg helt sjokka! for det første at det tok så jævli lang tid før de svarte, det kunne ha vert en skikkelig nød situasjon, hvor liv kunne stått på spill. for det andre at de bare ga blaffen å la på haha, men det ender ikke der, når jeg nermer meg neste kryss, hvor jeg skal opp til venstre, så ser jeg en politi bil stå i veikanten (ca 500 meter etter der jeg ringte i fra) så bare rant tankene gjennom hode, så jeg så ikke at det var rødt lys før jeg har kommet halveis ut i krysset, men jeg bare kjører videre... kikker bak meg på politibilen med to politifolk inni, ingen reaksjon... haha, faen så drøyt. god natt! Lenke til kommentar
Arne Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Var du full kanskje? At de oppfattet deg som en full fjortis som egentlig ikke skulle hatt mobiltelefon? Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Var du full kanskje? At de oppfattet deg som en full fjortis som egentlig ikke skulle hatt mobiltelefon? Så så lenge man er full skal man ikke kunne hjelpe samfunnet og melde fra til politiet? Utifra hva trådstarter sier, virker det som om det ble utvekslet passe få setninger til at han skulle ha blitt oppfattet som en oppegående fyr som skulle ha blitt tatt seriøst. Hvorvidt trådstarter egentlig burde gått av scooteren og fulgt dama i sikkerhet er en annen sak, og nødsambandet i Norge fungerer helt jævlig er det liten tvil om. Lenke til kommentar
MrPancake Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Slik går det når politiet får for lite ressurser... Lenke til kommentar
Arne Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Det må (eller rettere sagt bør) jo være en grunn til at motparten la på. Om dette skyldes TS eller opplæringen hos politiet kan ikke jeg svare på. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Når du ringer midt i den verste utelivstidspunktet så er nok det meste av mannskapet opptatt med viktigere ting. Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Når du ringer midt i den verste utelivstidspunktet så er nok det meste av mannskapet opptatt med viktigere ting. Og det er en unnskyldning for manglende tilbakemelding til publikum? Samt så fant jo trådstarter en ledig patruljebil 500 meter lenger bort. Selvfølgelig, vanligvis kunne dette vært tilfellet, det det var det nå altså ikke her. Også er vel ikke klokken ett det verste utelivstidspunktet, går vel en time eller to før ting tar av. Lenke til kommentar
blured Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 ^Tror kanskje det her er årsaken: Hei, ja faen det tok sin tid, det er faen meg en gammel dame som driver å vandrer MIDT på madlaveien like ved tjensvoldkrysset. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 (endret) Slik går det når politiet får for lite ressurser... For lite resurser? Det sto jo en politibil 500 meter lengere bort og ventet (var vel antageligvis på jakt etter noen som kjørte 5 km/t over grensa eller noen rånere med "rånelys" som de kunne gi bot) Det er nokk ikke for lite resurser som er galt med det norske politiet men prioriteringen av disse resursene. Når de f.eks sender hele politistyrken ut for å ta noen som driver å sladder på en tomm parkeringsplass på en lørdags kveld istedenfor å ha resursene i byen for og hindre bråk så sier det sitt om prioriteringene. I Norge satser politiet på og ta folk for små fartsovertredelser, ta horekunder, ta folk som sladder med bil, helle ut ølen til folk, ol. Mens vold, tyveri, innbrudd, ol. nedprioriteres for der får de jo ikke inn noe penger i form av bøter. Endret 3. mai 2009 av flesvik Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 I Norge satser politiet på og ta folk for små fartsovertredelser, ta horekunder, ta folk som sladder med bil, helle ut ølen til folk, ol. Mens vold, tyveri, innbrudd, ol. nedprioriteres for der får de jo ikke inn noe penger i form av bøter. Politiets prioriteringer kan sikkert diskuteres, men hvorfor skulle de være så glade i bøter? Såvidt meg bekjent kommer ikke det dem selv til gode. Kan det ikke heller være slik at det er politisk press for å dekke disse områdene? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Tråden flyttes til "Oppslagstavlen" i henhold til gitte føringer. Eventuell reaksjon på moderering kan gjøres på pm Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Slik går det når politiet får for lite ressurser... Dehar så mye ressurser som bare det. Lenke til kommentar
MrPancake Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 For lite resurser? Det sto jo en politibil 500 meter lengere bort og ventet (var vel antageligvis på jakt etter noen som kjørte 5 km/t over grensa eller noen rånere med "rånelys" som de kunne gi bot) Nå reagerte jo ikke politiet på at trådstarter kjørte på rødt lys, så at de sto å ventet for å gi ut bøter er nok ikke tilfelle. Selv om det var en ledig politibil i området, kan det være travelt inne på sentralen i Stavanger, da det faktisk skjer ting i hele distriktet. Jeg er enig med marcos. og vil tro at all banningen fikk trådstarter til å virke useriøs. Og ja, jeg mener at politiet har for lite resurser. Det er èn patruliebil i Sandnes i helgene, og Sandnes har 63 000 innbyggere i følge wikipedia. Mer politi ute i gatene vil være med på å forebygge til mindre kriminalitet og derfor også mindre kostnader oppover i systemet. Lenke til kommentar
thebull Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Kunne være dere ble brutt eller noe slikt, og jeg kan ikke helt fatte at du ringte til politiet med en sånn sak, hvis jeg hadde vært i din situasjon hadde jeg gått bort og snakket med damen og kanskje fulgt henne til et trygt sted. Jeg ville aldri brytt politiet med en slik sak. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 I Norge satser politiet på og ta folk for små fartsovertredelser, ta horekunder, ta folk som sladder med bil, helle ut ølen til folk, ol. Mens vold, tyveri, innbrudd, ol. nedprioriteres for der får de jo ikke inn noe penger i form av bøter. Politiets prioriteringer kan sikkert diskuteres, men hvorfor skulle de være så glade i bøter? Såvidt meg bekjent kommer ikke det dem selv til gode. Kan det ikke heller være slik at det er politisk press for å dekke disse områdene? Jeg vet ikke hvorfor de er så glade i bøter, ol. Det kan være at det er gitt hvisse føringer ovenfra eller at dette er lette og risikofrie saker. En ting er ihvertfall sikkert, slike saker er veldig positivt for politiet statistisk: - en runde med laserkontroll: -> 80 stk lovbrudd begått, 100% oppklaringsrate, en del tusenlapper inn i statskassa, 1 time etterforskningstid/feltarbeid - en runde på en tomm parkeringsplass på en lørdagskveld vinteren hvor noen folk pleier å sladde: -> 7 stk lovbrudd, 100% oppklaringsrate, en del tusenlapper inn i statskassa, 20 min etterfoskingstid/feltarbeid Mens "virkelige" forbrytelser ser ikke så fint ut: -en runde på byen for å ta folk som utøver vold -> 15 stk annmeldte voldsepisoder, 6,7% oppklaringsrate, en del tusenlapper ut av statskassa som etterforsking og saksomkostninger, 50 timer etterforskningsarbeid/feltarbeid - innbrudd: -> 100 stk annmeldte innbrudd, 1% oppkaringsrate, en del tusenlapper ut av statskassa som etterforsking og saksomkostninger, 800 timer etterforskningsarbeid/feltarbeid Dette er selvfølgelig bare oppfinni tall, og "oppklaringsraten" er mye større på de siste sakene fordi "henlagt etter bevisets stilling" vel kvalifiserer som oppklart (skjønn de de som vil) Men etter egen erfaring så blir jeg meget provosert når politiet prioriterer og ta folk som sladder på en tomm parkeringsplass langt utpå landet eller noen som kjører 10 km/t over grensa på en lørdags kveld istedenfor å sette inn resursene i byen der voldsepisoder, ran, ol. foregår Lenke til kommentar
blured Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Forresten; ringte du lensmannskontoret/det lokale politikontoret, eller nødnummeret? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Hei! Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..) Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Jeg kjenner personlig en del som jobber i politiet og kan bekrefte at de har lite ressurser, de få ressursene de har blir de tvingt til å bruke på andre steder som kanskje ikke er veldig synlig for oss "dødelige". Lenke til kommentar
G Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 (endret) Husk, du skal oppgi navnet ditt aller først når du er i kontakt med nødsentralene. Så kan du begynne å prate. Banningen ser jeg at allerede er kommentert. Selv om mannskapet på sentralen nok kan se igjennom fingrene med akkurat dette om banningen. Det er klart at det ikke er bra å ha folk vandrende midt i veibanene, men førere av kjøretøy har også en plikt til å følge med og ikke meie ned de myke trafikkantene. Om politiet hadde hatt kapasitet til å ta seg av problemet du beskrev for dem, så er det jo mulig de hadde sendt av gårde en patruljebil i den retningen du beskrev for dem. Endret 6. mai 2009 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå