Gå til innhold

reduser til parklys når du står rolig

roarkv

Anbefalte innlegg

Noe annet jeg har tenkt over... Sensor i grillen som blender automatisk når det kommer biler i mot! og nødblink koblet på abs/esp! Mercedes låser opp/igjen dørene når bilen kjører over/under en viss fart, er ikke mye å koble det over på park.lys, men sånn er det når vi sitter her og er flinkere enn all verdens ingeniører:P

På nye E-klasse justerer den ned fjernlysene når den oppdager motgående biler, eller hvis du tar igjen en bil. Dermed trenger du ikke tenke på fjernlysene. I teorien. Jeg har ikke fått prøvd det selv enda, så jeg kan ikke si noe om hvor godt det fungerer.

Automatisk nødblink ved hard oppbremsing har vært standard på en god del biler en stund, og bli stadig mer vanlig. Siste bilen jeg kjørte med dette var en Skoda Superb.

akuratt , når det er lyst så merker enn ikke stor forkjell , så her er det ingen ting som tilsier at enn IKKE burde hatt et slikt automatsik system på bilen.

Jeg mener å ha lest at kjørelys på dagen gjør at man lettere legger merke til bilene. Jeg har merket det selv også, at det er lettere å overse biler som kjører uten lys enn de som kjører med.

ingen som har sagt att biler skal kjøre uten mærlys , nærlys skal automatisk skrus av når enn står stille, med gir i fri\park , håndbrekk på + at bilen må stå i ro.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skulle vært en løsning at når man hadde bilen i fri, eller N, P eller håndbrekk på, skulle parklyset kommet på automatisk.

I lastebilen jeg kjører (scania 2008 mod) er det laget en bryter på håndbrekket, så når den dras bakover, går parklys på, og grøftelys/1000m/kjørelys går av. genialt..

parklys står på hele tiden, så lenge du kjører med kjørelys på..

Ok. du misforsto meg så mye som man kunne gjøre.

Poenget mitt var at kjørelys og alt annet dill, går av, og at parklysene vil fortsatt være på...

Lenke til kommentar

der tar du feil, det blir som om vi ikke trenger airbags eller andre sikkerhets utstyr i bilen , hvis folk bare lærer seg å kjøre sikkert .

et slikt tiltak fra bilindustrien som kan spare noen liv i året er hadde vært flott syns jeg..

vi må bare innse det at det finnes mennesker som lever i sin egen verden når de kjører bil,

jo flere sikkerhets tiltak dess bedre..

Lenke til kommentar

Brodern hadde testa en passat med adaptiv cruisecontrol + laneassist på jobben, var visst ganske villt å sitte på med, du gjør jo ikke annet enn å se på veien forran deg og bilen gjør resten. Har ikke testa det selv, hadde vært moro :)

Lenke til kommentar
Brodern hadde testa en passat med adaptiv cruisecontrol + laneassist på jobben, var visst ganske villt å sitte på med, du gjør jo ikke annet enn å se på veien forran deg og bilen gjør resten. Har ikke testa det selv, hadde vært moro :)

Hørest ufattelig kjedelig ut! Jeg hadde sovnet etter en time ved langkjøring.

Jeg kjører Ålesund - Oslo strekkningen noen ganger i året og mener gassing og bremsing er noe av det som holder meg våken. Får på en aktivisert meg litt.

Har vurdert å få installert cruise control i bilen en stund men vet ikke om det er verdt bryet.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
da er det godt at nyere biler har sensorer som legger merke til om du kjører over midtstreken eller nærmer deg grøfta.. og da piper det godt :D

Det hjelper nok lite om man sovner rett foran en skarp sving.

Mitt råd er å stoppe og ta en blund om man blir for trøtt. Dette gjelder alle førere og uansett hvilke utstyr bilen har.

Angående parklys, så tror jeg mange busser har et slikt autoparklys-system når de stopper og åpner døra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...