Gå til innhold

reduser til parklys når du står rolig

roarkv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle vært en løsning at når man hadde bilen i fri, eller N, P eller håndbrekk på, skulle parklyset kommet på automatisk.

I lastebilen jeg kjører (scania 2008 mod) er det laget en bryter på håndbrekket, så når den dras bakover, går parklys på, og grøftelys/1000m/kjørelys går av. genialt..

Lenke til kommentar

Det var en undersøkelse tidlgere som viste at mange billister ikke vet hvordan de slår av og på parklys, tåkelys og fjernlys.

Hva gjør disse på veiene?

Nordmenn er faktisk også veldig dårlige til å gi tegn, sette på nødblink ved behov og lignende.

Et av verdens strengeste land å ta lappen i, det øker ikke ferdighetene så veldig mye.

Lenke til kommentar
Mener du at lysene går over til parklys automatisk når man stopper bilen?

hvis bilen blir satt i fri \ park ,eller håndbrekken blir dratt opp , + at bilen må stå i ro ,

enklere blir det ikke.. ser heller ikke noen problemer med det..

Lenke til kommentar

Noe annet jeg har tenkt over... Sensor i grillen som blender automatisk når det kommer biler i mot! og nødblink koblet på abs/esp! Mercedes låser opp/igjen dørene når bilen kjører over/under en viss fart, er ikke mye å koble det over på park.lys, men sånn er det når vi sitter her og er flinkere enn all verdens ingeniører:P

Lenke til kommentar
Noe annet jeg har tenkt over... Sensor i grillen som blender automatisk når det kommer biler i mot! og nødblink koblet på abs/esp! Mercedes låser opp/igjen dørene når bilen kjører over/under en viss fart, er ikke mye å koble det over på park.lys, men sånn er det når vi sitter her og er flinkere enn all verdens ingeniører:P

På nye E-klasse justerer den ned fjernlysene når den oppdager motgående biler, eller hvis du tar igjen en bil. Dermed trenger du ikke tenke på fjernlysene. I teorien. Jeg har ikke fått prøvd det selv enda, så jeg kan ikke si noe om hvor godt det fungerer.

Automatisk nødblink ved hard oppbremsing har vært standard på en god del biler en stund, og bli stadig mer vanlig. Siste bilen jeg kjørte med dette var en Skoda Superb.

akuratt , når det er lyst så merker enn ikke stor forkjell , så her er det ingen ting som tilsier at enn IKKE burde hatt et slikt automatsik system på bilen.

Jeg mener å ha lest at kjørelys på dagen gjør at man lettere legger merke til bilene. Jeg har merket det selv også, at det er lettere å overse biler som kjører uten lys enn de som kjører med.

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar
Skulle vært en løsning at når man hadde bilen i fri, eller N, P eller håndbrekk på, skulle parklyset kommet på automatisk.

I lastebilen jeg kjører (scania 2008 mod) er det laget en bryter på håndbrekket, så når den dras bakover, går parklys på, og grøftelys/1000m/kjørelys går av. genialt..

parklys står på hele tiden, så lenge du kjører med kjørelys på..

Lenke til kommentar

Automatisk blinking ved hard oppbremsing er det en del biler som har,

men da med bremselysa, og først når ABS`en kobler inn så vidt jeg vet :)

Opel`s nye "Opel-eye"(*) fikser jo en del for deg i forhold til skilt,

(*) Introdusert på Insignia Januar 09.

Ellers har jo også Opel også AFL, Adaptive Forward Lighting + AFL Plus

Adaptive Forward Lighting Plus omfatter hele åtte funksjoner/modi:

1. Svingbare bixenonlykter (Dynamic Curve Light)

2. Vegkryssmodus (Static Cornering Light)

3. Fotgjengermodus (Pedestrian Area Light)

4. Bymodus (Town Light)

5. Landeveismodus (Country Road Light)

6. Motorveimodus (Highway Light)

7. Fjernlysmodus (High Beam Light)

8. Dårlig sikt-modus (Adverse Weather Light)

Fjernlys-assistent (High Beam Light Assistant)

Lenke til kommentar
Automatisk blinking ved hard oppbremsing er det en del biler som har,

men da med bremselysa, og først når ABS`en kobler inn så vidt jeg vet :)

Jeg har selv gjort bremsetester med diverse biler som skrur på nødblink automatisk. Blant annet Skoda og Mercedes. Dette har blitt gjort på tørr asfalt med sommerdekk, og uten at ABS-en slår inn.

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...