roarkv Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 hvorfor greier vi ikke å redusere lysene ned til parklys når vi parkerer bilen og evt. forlater den med motoren igang. Jævlig irriterende. Lenke til kommentar
Hetland Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 for folk flest ikke vet hva parklys egentlig er til for? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Fordi vi nordmenn er late, vi har tross alt automatiske kjørelys Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Jeg pleier å sette på parklys hvis jeg skal stoppe et øyeblikk ved veien, er ikke så mye bry akkurat. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 en ting jeg ikke har skjønt.. hvirfor slår ikke parklys seg AV/PÅ av seg selv? Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Mener du at lysene går over til parklys automatisk når man stopper bilen? Lenke til kommentar
Bjarki Reinisson Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Skulle vært en løsning at når man hadde bilen i fri, eller N, P eller håndbrekk på, skulle parklyset kommet på automatisk. I lastebilen jeg kjører (scania 2008 mod) er det laget en bryter på håndbrekket, så når den dras bakover, går parklys på, og grøftelys/1000m/kjørelys går av. genialt.. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Det var en undersøkelse tidlgere som viste at mange billister ikke vet hvordan de slår av og på parklys, tåkelys og fjernlys. Hva gjør disse på veiene? Nordmenn er faktisk også veldig dårlige til å gi tegn, sette på nødblink ved behov og lignende. Et av verdens strengeste land å ta lappen i, det øker ikke ferdighetene så veldig mye. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Mener du at lysene går over til parklys automatisk når man stopper bilen? hvis bilen blir satt i fri \ park ,eller håndbrekken blir dratt opp , + at bilen må stå i ro , enklere blir det ikke.. ser heller ikke noen problemer med det.. Lenke til kommentar
nygards Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Noe annet jeg har tenkt over... Sensor i grillen som blender automatisk når det kommer biler i mot! og nødblink koblet på abs/esp! Mercedes låser opp/igjen dørene når bilen kjører over/under en viss fart, er ikke mye å koble det over på park.lys, men sånn er det når vi sitter her og er flinkere enn all verdens ingeniører:P Lenke til kommentar
toazty Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 men dette er jo en idiotisk ting som burde vært standard på alle biler, er jo ikke å skyve under teppet at flere blir drept i trafikken hvert år pga dette med feil lysbruk. Lenke til kommentar
Jokka1990 Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Trenger vel kun å sette på parkeringslys når det er mørkt ute. Er det lyst sånn som om sommeren så merker jo man ingen forskjell. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 akuratt , når det er lyst så merker enn ikke stor forkjell , så her er det ingen ting som tilsier at enn IKKE burde hatt et slikt automatsik system på bilen. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 (endret) Noe annet jeg har tenkt over... Sensor i grillen som blender automatisk når det kommer biler i mot! og nødblink koblet på abs/esp! Mercedes låser opp/igjen dørene når bilen kjører over/under en viss fart, er ikke mye å koble det over på park.lys, men sånn er det når vi sitter her og er flinkere enn all verdens ingeniører:P På nye E-klasse justerer den ned fjernlysene når den oppdager motgående biler, eller hvis du tar igjen en bil. Dermed trenger du ikke tenke på fjernlysene. I teorien. Jeg har ikke fått prøvd det selv enda, så jeg kan ikke si noe om hvor godt det fungerer. Automatisk nødblink ved hard oppbremsing har vært standard på en god del biler en stund, og bli stadig mer vanlig. Siste bilen jeg kjørte med dette var en Skoda Superb. akuratt , når det er lyst så merker enn ikke stor forkjell , så her er det ingen ting som tilsier at enn IKKE burde hatt et slikt automatsik system på bilen. Jeg mener å ha lest at kjørelys på dagen gjør at man lettere legger merke til bilene. Jeg har merket det selv også, at det er lettere å overse biler som kjører uten lys enn de som kjører med. Endret 4. mai 2009 av Tee-Zee Lenke til kommentar
Hetland Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Skulle vært en løsning at når man hadde bilen i fri, eller N, P eller håndbrekk på, skulle parklyset kommet på automatisk. I lastebilen jeg kjører (scania 2008 mod) er det laget en bryter på håndbrekket, så når den dras bakover, går parklys på, og grøftelys/1000m/kjørelys går av. genialt.. parklys står på hele tiden, så lenge du kjører med kjørelys på.. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Automatisk blinking ved hard oppbremsing er det en del biler som har, men da med bremselysa, og først når ABS`en kobler inn så vidt jeg vet Opel`s nye "Opel-eye"(*) fikser jo en del for deg i forhold til skilt, (*) Introdusert på Insignia Januar 09. Ellers har jo også Opel også AFL, Adaptive Forward Lighting + AFL Plus Adaptive Forward Lighting Plus omfatter hele åtte funksjoner/modi: 1. Svingbare bixenonlykter (Dynamic Curve Light) 2. Vegkryssmodus (Static Cornering Light) 3. Fotgjengermodus (Pedestrian Area Light) 4. Bymodus (Town Light) 5. Landeveismodus (Country Road Light) 6. Motorveimodus (Highway Light) 7. Fjernlysmodus (High Beam Light) 8. Dårlig sikt-modus (Adverse Weather Light) Fjernlys-assistent (High Beam Light Assistant) Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Det finnes så mange idioter bak rattene. Er ofte jeg har lyst å ta personen som feks. presser seg forbi andre biler, som gjør at en farlig situasjon kan oppstå. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 (endret) Automatisk blinking ved hard oppbremsing er det en del biler som har,men da med bremselysa, og først når ABS`en kobler inn så vidt jeg vet Jeg har selv gjort bremsetester med diverse biler som skrur på nødblink automatisk. Blant annet Skoda og Mercedes. Dette har blitt gjort på tørr asfalt med sommerdekk, og uten at ABS-en slår inn. Endret 4. mai 2009 av Tee-Zee Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Da har du sjekket dette mer enn meg, så bøyer meg for den Bare syns å ha lest litt tidligere, men det er jo en stund siden.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå