Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Beregning av takstyrke

Anbefalte innlegg

Har overtatt et hus og skal bl.a. etterisolere før innflytting. I den forbindelse så jeg på takkonstruksjonen og synes den virka veldig spinkel. Hvis det må forsterkes er det kjekt å gjøre det før isoleringen, og i hvertfall før et stort snøfall.

Er det noen vet om et program for å beregne styrke i en takstol? Evt er det noen med den kunnskapen kan ta en titt på vedlagte tegning og se hvilken belastning den er dimmensjonert for?

Alle bjelker på tegningen er 2" tykke, avstanden mellom takstolene varierer mellom 53 og 62cm.

Kort fortalt: Langs taket er det 2x6" (er det dette som kalles dragere?). Midt på disse er det søyler av 2x3" (faktisk 3"!) som går ned til bærebjelkene i loftsgulvet, som er 2x6". Bærebjelkene i loftsgulvet ligger kun på ytterveggene. Altså bæres all vekt av taket på yttervegger. Reisverket i yttervegger er 2x4".

post-13151-1241307434_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har overtatt et hus og skal bl.a. etterisolere før innflytting. I den forbindelse så jeg på takkonstruksjonen og synes den virka veldig spinkel. Hvis det må forsterkes er det kjekt å gjøre det før isoleringen, og i hvertfall før et stort snøfall.

Er det noen vet om et program for å beregne styrke i en takstol? Evt er det noen med den kunnskapen kan ta en titt på vedlagte tegning og se hvilken belastning den er dimmensjonert for?

Alle bjelker på tegningen er 2" tykke, avstanden mellom takstolene varierer mellom 53 og 62cm.

Kort fortalt: Langs taket er det 2x6" (er det dette som kalles dragere?). Midt på disse er det søyler av 2x3" (faktisk 3"!) som går ned til bærebjelkene i loftsgulvet, som er 2x6". Bærebjelkene i loftsgulvet ligger kun på ytterveggene. Altså bæres all vekt av taket på yttervegger. Reisverket i yttervegger er 2x4".

Jeg vet desverre ikke om noen program som bergener styrken i takstolene... (for alt jeg vet så finnes det gjerne der ute ett sted.....), men ett spørsmål er dette et hus fra 60-70 tallet? og foresten med det samme så får jeg vel gratulere deg med ett nytt hus da... :-D

Lenke til kommentar

Huset er bygget på slutten av 60-tallet. (Byggetilatelsen er datert 64, ferdigmelding fra 69)

Antar at garpehakk er innfelling i drageren (hvis drager er det jeg tror det er) slik at den har en vannrett kontaktflate som den ligger på. Hvis så, er svaret ja. Kontaktflata er ca 2x3".

Et oppfølgingsspørsmål: Jeg funderer på å lage en trapp opp til loftet (isteden for luke med nedfellbar trapp). For å få til det må jeg ha større hull i loftsgulvet, må altså kutte en eller to av bjelkene. Siden søylene fra dragerene hviler på disse bjelkene antar jeg at takstrukturen svekkes. Hva finnes av smarte triks for å forsterke det området? Det er ikke aktuelt å sette søyler ned i gulvet under - ganske enkelt fordi det ikke finnes nok bæring i gulvet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...