slett meg! Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Hallo Da har epost serveren min plutselig begynt å tulle når jeg skal sende mail. Den har funket et halvt år uten noe tull og tøys, og sluttet den plutselig å funke (jeg har ikke rørt noen konfigurasjonsfiler). Det går ann å sende epost til domene som er ført opp på mydestination, men ikke til andre enn de. relayhost = smtp.online.no (siden jeg har telenor) Linjer hentet fra /var/log/mail.log som viser problemet May 3 01:12:48 *** postfix/smtpd[17882]: warning: ::1: address not listed for hostname localhost May 3 01:12:48 *** postfix/smtpd[17882]: connect from unknown[::1] May 3 01:12:48 *** postfix/smtpd[17882]: NOQUEUE: reject: RCPT from unknown[::1]: 554 5.7.1 <*****@hotmail.com>: Relay access denied; from=<****@****.com> to=<*****@hotmail.com> proto=ESMTP helo=<*****.com> May 3 01:12:48 *** postfix/smtpd[17882]: lost connection after RCPT from unknown[::1] May 3 01:12:48 *** postfix/smtpd[17882]: disconnect from unknown[::1] "***" definerer en sensurering ^^ Er det noen som kan hjelpe meg her? Lenke til kommentar
slett meg! Skrevet 4. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2009 Og feilmeldingen som kommer opp i mitt epostprogram er: Meldingen ble ikke sendt. Tjeneren svarte: Transaksjonsfeil 554 5.7.1 <****@hotmail.com>: Relay access denied Lenke til kommentar
tingo Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 (endret) I dagens situasjon når det gjelder internet mail (med masse spam osv.) så er det slik at de aller fleste større mottakere av mail (for eksempel @hotmail.com) har iverksatt diverse tiltak for å begrense mendgden spam de mottar og må sende videre i sitt system. En måte å gjøre det på er å sjekke så godt som man kan at mailservere som vil sende mail er den de gir seg ut for å være. Dette kan gjøres på mange måter, ofte kombineres flere mulige sjekker: - sjekk på om hostnavn-til-ip-adresse mapping matcher ip-adresse-til-hostnavn mapping - sjekk på om navnet mailserveren oppgir i identifiseringsfasen (etter HELO) er det samme som hostnavnet - sjekk på om mailserveren forsøker å sende mail fra andre domener enn den er (mottagende) mailserver for. Dersom en eller flere av disse sjekkene feiler, så kan mottaker bare sende deg en 500-serie feilmelding, og så lar han være å snakke mer med deg. Spesielt den første sjekken gjør livet vanskelig for de som forsøker å sette opp en personlig mailserver på sitt ADSL- eller tilsvarende bredbandsabonnement, ettersom de vanligvis har dynamisk ip-adresse, og liten mulighet til å kontrollere hva ip-adresse-til-hostnavn-mappingen er. Endret 4. mai 2009 av tingo Lenke til kommentar
slett meg! Skrevet 5. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2009 Takk for hjelpen Nå frista det veldig å få slengt serveren min inn hoss et hosting firma Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Det tror jeg lønner seg. Det koster riktignok noen få kroner i året, men du slipper alt stresset med oppsett, backup etc. Kjørte e-post hjemme en stund jeg og, men alt i alt er jeg mye mer fornøyd nå som det kjøres hos et firma. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Jeg har leid meg en billig VPS som jeg bruker til mail og web, også har jeg backup-mailserver hjemme. Må fortsatt sette opp alt selv (det er jo halve moroa ), men litt mer stabilt. Lenke til kommentar
slett meg! Skrevet 7. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2009 Er det noen som vet om noen billige hosting firmaer, helst i Norge Bare en ting, vil ikke domenet mitt fortsatt være blokert hoss online.no selvom jeg putter serveren min hoss et hosting firma (sånn at jeg ikke får sendt epost til folk som har @online.no epost adresse)? Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Hvis du skal hoste e-postserveren selv må du selvsagt gjøre diverse ting for at det skal fungerer ordentlig, som f.eks å sette opp et reverse-oppslag. Det enkleste er vel kanskje å bare kjøpe e-posttjenester fra noen andre, så slipper du alt arbeidet Lenke til kommentar
slett meg! Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 Det enkleste er vel kanskje å bare kjøpe e-posttjenester fra noen andre, så slipper du alt arbeidet Nå har jeg server som hobby (jeg vet, tragisk). Så jeg setter gjerne opp selv Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Det er overhodet ikke tragisk, jeg har et 42U rackskap stående her i leiligheta Men e-post er såpass viktig for meg at jeg har valgt å la noen andre ta seg av det. Lenke til kommentar
slett meg! Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Hvor mye koster det og la andre fikse eposten? Endret 8. mai 2009 av als Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Host Domeneshop.no tror jeg du betaler 90,- per år for inntil 20 adresser på ett domene. Jeg har webhotell med epost, men husker ikke helt hva jeg betaler. E-post er uansett rimelig fordi det er såpass mange som driver med det. Lenke til kommentar
slett meg! Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 Host Domeneshop.no tror jeg du betaler 90,- per år for inntil 20 adresser på ett domene. Jeg har webhotell med epost, men husker ikke helt hva jeg betaler. E-post er uansett rimelig fordi det er såpass mange som driver med det. Så bra ut det . Får nokk ikke handlet det før mandag, siden jeg har konfirmasjon i morra Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Hos GMail får du jo alt gratis hvis du har domene fra før. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Hos GMail får du jo alt gratis hvis du har domene fra før. Stemmer det, og vil anbefale å bruke gmail sin domenetjeneste! Kjører det på 3 forskjellige domener og det er helt supert! Kan ha opp til 50 adresser pr domene, helt gratis Enkelt å sette opp er det også. Lenke til kommentar
slett meg! Skrevet 9. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2009 Oh, tusen takk for infoen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå