Gå til innhold

Postfix trøbbel (epostserver)

Anbefalte innlegg

Hallo

Da har epost serveren min plutselig begynt å tulle når jeg skal sende mail.

Den har funket et halvt år uten noe tull og tøys, og sluttet den plutselig å funke (jeg har ikke rørt noen konfigurasjonsfiler).

Det går ann å sende epost til domene som er ført opp på mydestination, men ikke til andre enn de.

relayhost = smtp.online.no (siden jeg har telenor)

Linjer hentet fra /var/log/mail.log som viser problemet

May  3 01:12:48 *** postfix/smtpd[17882]: warning: ::1: address not listed for hostname localhost
  May  3 01:12:48 *** postfix/smtpd[17882]: connect from unknown[::1]
  May  3 01:12:48 *** postfix/smtpd[17882]: NOQUEUE: reject: RCPT from unknown[::1]: 554 5.7.1 <*****@hotmail.com>: Relay access denied; from=<****@****.com> to=<*****@hotmail.com> proto=ESMTP helo=<*****.com>
  May  3 01:12:48 *** postfix/smtpd[17882]: lost connection after RCPT from unknown[::1]
  May  3 01:12:48 *** postfix/smtpd[17882]: disconnect from unknown[::1]

"***" definerer en sensurering ^^

Er det noen som kan hjelpe meg her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dagens situasjon når det gjelder internet mail (med masse spam osv.) så er det slik at de aller fleste større mottakere av mail (for eksempel @hotmail.com) har iverksatt diverse tiltak for å begrense mendgden spam de mottar og må sende videre i sitt system.

En måte å gjøre det på er å sjekke så godt som man kan at mailservere som vil sende mail er den de gir seg ut for å være. Dette kan gjøres på mange måter, ofte kombineres flere mulige sjekker:

- sjekk på om hostnavn-til-ip-adresse mapping matcher ip-adresse-til-hostnavn mapping

- sjekk på om navnet mailserveren oppgir i identifiseringsfasen (etter HELO) er det samme som hostnavnet

- sjekk på om mailserveren forsøker å sende mail fra andre domener enn den er (mottagende) mailserver for.

Dersom en eller flere av disse sjekkene feiler, så kan mottaker bare sende deg en 500-serie feilmelding, og så lar han være å snakke mer med deg.

Spesielt den første sjekken gjør livet vanskelig for de som forsøker å sette opp en personlig mailserver på sitt ADSL- eller tilsvarende bredbandsabonnement, ettersom de vanligvis har dynamisk ip-adresse, og liten mulighet til å kontrollere hva ip-adresse-til-hostnavn-mappingen er.

Endret av tingo
Lenke til kommentar

Er det noen som vet om noen billige hosting firmaer, helst i Norge :)

Bare en ting, vil ikke domenet mitt fortsatt være blokert hoss online.no selvom jeg putter serveren min hoss et hosting firma (sånn at jeg ikke får sendt epost til folk som har @online.no epost adresse)?

Lenke til kommentar
Host Domeneshop.no tror jeg du betaler 90,- per år for inntil 20 adresser på ett domene. Jeg har webhotell med epost, men husker ikke helt hva jeg betaler. E-post er uansett rimelig fordi det er såpass mange som driver med det.

Så bra ut det :D. Får nokk ikke handlet det før mandag, siden jeg har konfirmasjon i morra :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Hos GMail får du jo alt gratis hvis du har domene fra før.

Stemmer det, og vil anbefale å bruke gmail sin domenetjeneste! Kjører det på 3 forskjellige domener og det er helt supert! Kan ha opp til 50 adresser pr domene, helt gratis :) Enkelt å sette opp er det også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...