Gå til innhold

[Løst]Hvilken prossesor bør jeg kjøpe i7-920 eller Q9550?

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg skal bygge meg ny PC og lurte på hvilken jeg bør velge av i7-920 eller Q9550 ?

Jeg ser at Q9550 er 2.83GHz og har 12MB, men i7-920 bare er 2.66GHZ og har bare 8MB.

Er Q9550 best ? Hvilken bør jeg gå for ?

Linker

Q9550 : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344757

i7-920 : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=391447

BEGRUNN svaret ditt vær så snill ! ;)

Takker for alle svar :)

Endret av Verbalo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

920 krever et X-58 system og da vil du ha min 6GB ram osv.

Prisen på resten av systemet blir litt annerledes en for 775.

Selv ville jeg ha gått for 920, den har HT så du får "quad" uansett + at du kan klokke den til ca 4.

Lenke til kommentar
920 krever et X-58 system og da vil du ha min 6GB ram osv.

Prisen på resten av systemet blir litt annerledes en for 775.

Selv ville jeg ha gått for 920, den har HT så du får "quad" uansett + at du kan klokke den til ca 4.

Intel Core i7 er en ekte firekjerne prosessor. HT eller ikke. Dog er vel ikke Core 2 Quad en ekte firekjerne, men 2 stk dobbeltkjerne på samme brikke (dette har lite å si i praksis).

Du trenger ikke minst 6GB med minne for å kjøre en Core i7 prosessor. Det klarer seg med 1 enkelt brikke på 512MB om du ønsker det. Ytelsen blir deretter, men man MÅ ingenting..

X58-baserte hovedkort koster litt mer enn f.eks. P45-baserte hovedkort, men jeg ville gått for X58-plattformen, eller ventet på den nye P-plattformen til Core i5. Dette er nyere prosessorer og man vil forhåpentligvis kunne bruke plattformen en del lenger enn den noe aldrende 775 sokkelen.

Du kan klokke alle prosessorer, enten det er Core i7 eller en "gammel" Core 2 Duo/Quad. Dette er uvesentlig.

Lenke til kommentar

Da kom jeg frem til denne Hardwaren

1TB WD HDD

nVidia GTX 260

i7-920

6GB Dominator RAM

850W Chieftec PSU

Cooler Master Elite 335

Windows Vista 64 bit Ultimate

siden jeg er ny i pc-byggings verden og ny med dataspilling vil denne være sterk nok til å spille actionspillet Counter Strike Source ?

Lenke til kommentar
Intel Core i7 er en ekte firekjerne prosessor. HT eller ikke
My bad, mente at han vil få 8 i enkelte applikasjoner som støtter HT.Dvs quad uten at det er HT selv om den har HT

Må ikke ha 6bg nei, men man kjøper neppe x-58 for å sette i 2bg når man har 6 minneslotter.

Ofte selges rambrikkene i 3pak så 3-6-12 vil jeg tippe 99% kommer til å kjøpe.

Lenke til kommentar

1TB WD HDD

nVidia GTX 260

i7-920

6GB Dominator RAM

850W Chieftec PSU

Cooler Master Elite 335

siden jeg er ny i pc-byggings verden og ny med dataspilling vil denne være sterk nok til å spille actionspillet Counter Strike Source ?

Jeg ser du ikke har noe hovedkort i den listen der. Det må du selvfølgelig ha. Counter Strike Source vil nok neppe bli noe problem ;) Du har mer enn nok kraft til CS:Source, og mer til.

Personlig ville jeg valgt en annen PSU, men Chieftec lager bra strømforsyninger. Ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Hva er det som er så spesielt med i7 foran AMD sine Phenom II X4 og Intel Core ?

Det er forsåvidt ikke noe spesielt. Det er en ny sokkel, og en ny generasjon prosessor. Ekte quad-core prosessor med hyperthreading.

Per i dag er det vel også den som yter best, etter det jeg vet. Core i7 965 Extreme er en fantastisk prosessor. Prisen forsvarer dessverre ikke dette i de fleste tilfeller, da den koster ganske mye. 920 derimot har en ganske hyggelig pris (synes jeg). Og yter også meget bra.

Innebygd minnekontroller etc har vel AMD hatt en stund på enkelte av sine prosessorer, så det er ikke noe nytt. Crossfire og SLi er ikke avhengig av prosessor, men hovedkort. Så det er heller ikke noe spesielt med Core i7.

Lenke til kommentar
Tullprat.

Gå for Q9650 og kjøp S775 system. Du kan i tillegg gå for 8GB RAM uten at det blir dyrere enn i7 920 + i7 system.

Et slikt svar hjelper ikke trådstarter i hele tatt. Du bør i alle fall si hva du mener er tullprat, også bør du begrunne hvorfor Q9650 (som det vel ikke har vært snakk om her, men Q9550) er et bedre valg enn Core i7 920.

Core 2 Quad 9650 koster mer, og yter dårligere enn en Core i7 920 prosessor. Selv om forskjellen er ganske liten, vil jeg si at høyere pris og dårligere ytelse ikke akkurat teller positivt.

PS: Core 2 Quad 9650 koster 3000,-, og er altså ca 500,- dyrere enn Core i7 920. I tillegg til at socket 775 er en gammel plattform. En plattform som sikkert kommer til å leve en stund enda, for all del. Men jeg tviler på at det vil komme nye prosessorer som passer. En Core i5 eller Core i7 plattform vil derfor være en bedre investering på sikt.

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar

1TB WD HDD

nVidia GTX 260

i7-920

6GB Dominator RAM

850W Chieftec PSU

Cooler Master Elite 335

:!:

Maskinen takler tilogmed dukenukem 3d :thumbup:

Lenke til kommentar
Tullprat.

Gå for Q9650 og kjøp S775 system. Du kan i tillegg gå for 8GB RAM uten at det blir dyrere enn i7 920 + i7 system.

Et slikt svar hjelper ikke trådstarter i hele tatt. Du bør i alle fall si hva du mener er tullprat, også bør du begrunne hvorfor Q9650 (som det vel ikke har vært snakk om her, men Q9550) er et bedre valg enn Core i7 920.

Core 2 Quad 9650 koster mer, og yter dårligere enn en Core i7 920 prosessor. Selv om forskjellen er ganske liten, vil jeg si at høyere pris og dårligere ytelse ikke akkurat teller positivt.

PS: Core 2 Quad 9650 koster 3000,-, og er altså ca 500,- dyrere enn Core i7 920. I tillegg til at socket 775 er en gammel plattform. En plattform som sikkert kommer til å leve en stund enda, for all del. Men jeg tviler på at det vil komme nye prosessorer som passer. En Core i5 eller Core i7 plattform vil derfor være en bedre investering på sikt.

For det første koster en Q9650 2655, for det andre mente jeg Q9550. Socket 775 er en mye billigere plattform, og du får DDR2 for en slikk og ingenting. Ofte overklokker C2D-prosessorene bedre og. At Core-serien blir splittet opp i to forskjellige sokler sier vel også litt. At Socket 775 er en gammel plattform betyr ingenting da a) i7-kortene er dårlige kontra prisen b) DDR3 er dårlig kontra pris og kommer uansett til å falle drastisk til neste oppgradering. Dette gjør at det er det samme om han velger S775 eller i7 mtp oppgradering. Det gamle utstyret må bort uansett, enten det er LGA775 eller LGA1366.

Lenke til kommentar

1TB WD HDD

nVidia GTX 260

i7-920

6GB Dominator RAM

850W Chieftec PSU

Cooler Master Elite 335

:!:

Maskinen takler tilogmed dukenukem 3d :thumbup:

Hvis jeg ikke tar helt feil er vel dukenukem et gammelt spill med ikke så bra grafikk ?

Lenke til kommentar
Kommer LGA1336 til og bli på markedet som sokkel noen år fremover nå ?

Og kommer i5 til å passe til LGA 1336 ?

Er i5 bedre enn i7 ?

Det er etter det jeg vet usikkert om de nye 32nm prosessorene til Intel vil bli kompatible med dagens hovedkort, men jeg mener at de nye prosessorene kommer til å bruke X58 chipset fortsatt. Hvis disse blir kompatible så vil i alle fall 1366 sokkelen være brukbar ut 2010 i alle fall. Men jeg skal være forsiktig med å påstå noe.

Core i5 er vel ment å være en billigere utgave av Core i7, så bedre er den vel ikke. Bra, ja for all del, men ikke bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...